En orosvarg

Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: En orosvarg

Inlägg av Sofias mamma »

Jag tycker att ni måste ordna så att ni inte oroar er för att han är kall på natten. Mer kläder och/eller varmare i rummet :!: .

Går ni in till honom så pass nära morgonen tror han att morgonen kommit, så då bli han ju sur när ni går igen :roll: . Tidiga mornar är ett vanligt problem och vi är många som varit där. Och tagit oss därifrån. Så det kan ni med! Det finns olika strategier att använda sig av, se denna länk http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Välj den som passar er bäst och kör på! Var beredda på att det kan ta många dagar, upp till veckor, innan det vänder, men vänder gör det :!:
Ha tålamod och gör konsekvent samma sak varje morgon.

Sen kanske ni tillfälligt kan flytta storebror till ett rum längre ifrån lillebrors sovrum (om möjligt), så han inte väcks? Eller se till att han använder öronproppar, eller kanske ha musik på låg volym, så det inte är knäpptyst..tänker lite högt här :wink: .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej!

Vi har nu dragit på lite mer värme i rummet. Tyvärr bor vi så litet att vi inte kan flytta storebror. Ska prata med honom om han vill ha musik på i rummet i morgon. :)

Jag läste att tidiga uppvak kan bero på att han är övertrött, och det ät klart att han är när han nu vaknar så tidigt. Jag såg att han sov lite mycket i en tråd, men nu såg jag i en annan att han kanske sover för lite. Här är hans tider:

07.00 vakna (ska ju vakna då...)
07.10 välling
07.30 smörgås frukost med oss
09.30 sova 20 min (tidigare 45min)
11.00 mat o frukt
12.30 sova 1,5 Tim
14.15 gröt o frukt
17.00 mat o frukt
18.30 välling
19.00 sova 12tim (vill vi ju)

Hur ser det ut?

Vi har bestämt att vi kör på pangramsa direkt vid minsta pip o avvaktar sen.
J 29/11-07
E 28/3-11
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: En orosvarg

Inlägg av miniz »

Jag tycker det ser bra ut, sà tar ni bort 20 minutaren när den tid kommer!

Ramsa vid minsta pip och sedan inget mer, làter bra.
En pangramsa.
Dà vet han att ni är där, han är inte ensam i världen, han kan sova.

Som Sofias mamma skrev kan detta ta tid. Min minsta var (tyvärr) en morgonfàgel lääänge, nu har han sett det goda lata livet pà morgonkvisten, ibland vaknar han en kvart innan tiden, men ofta fàr vi väcka.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Bra då vet jag det! :)

Vi har inte varit inne en enda gång sen i söndags, men han vaknar ändå mellan fem o sex. Jag kör en pangramsa direkt. Två dagar har han somnat om o vaknat senare men de övriga har han legat o pratat. I morse pratade han sen halv sex, trots pangramsan. Vid kvart över sex blev han irriterad o fick en ramsa till, som var bestämd. Halv sju blev han ledsen och fick en betryggande, men det gav sig inte utan blev mer och mer hysterisk. När vi gick in stod han upp i sängen. Skulle vi gått in tidigare och lugnat och lagt honom tillrätta?

Jag antar att det bara är att härda ut... Men det tar på krafterna o eftersom han är så trött så blir det mycket gnäll o mycket ramlande. :(

Kram
J 29/11-07
E 28/3-11
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej igen!

Trodde inte det kunde bli värre, men men... :cry: Har vaknat varje timme från ett och framåt. Somnade inte om efter halv sex tog upp tidigare och han har blivit förkyld. :(

Kommer inte ihåg att store blev så påverkad av det, men de är ju olika personligheter.

Hur orkar man när man inte orkar...

Kram
J 29/11-07
E 28/3-11
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: En orosvarg

Inlägg av Sofias mamma »

Hur gick det inatt?
Min älsta vaknade alltid stup i ett första natten hon var sjuk, sedan sov hon som vanligt efterkommande nätter. När dom vaknar så där ofta som varje timme kan det ju vara öronen. När min älsta hade det vaknade hon var 20e minut :shock: , stackarn. Bara o bege sig till sjukan..

Då du skrev ditt inlägg i torsdags hade ni inte gått in sedan i söndags, så ni hade inte hållt på så många dagar alls, och han hade somnat om på pangramsa hela 2 gånger :!: . Det är ju jättebra :D . Så fortsätt och jobba precis som ni gör, så kommer mornarna att ordna sig. Sen är ju vissa barn morgonpigga och de får man se till att lägga tidigt på kvällarna.

Lycka till och berätta gärna hur det går :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej!
Första natten på länge som han sov 12timmar o vi fick väcka honom! :D

Han är fortfarande tokförkyld o har fått hosta, något som väckte honom på middagssömnen efter 1tim o 10 min.

Nu har han lite svårt att komma till ro, men jag ska inte hetsa upp mig för det. [-X Är väl inte helt utmattade som han varit de andra dagarna. Fick faktiskt gå in då han var hysterisk. Då har killen lyckats sno filten runt huvudet... Hur är detta möjligt?! #-o

Det jag jobbar med nu är att försöka att inte bli besviken om han vaknar i natt, samtidigt som jag försöker odla attityden av självklarhet o tänka att han inte gör det. :wink:

Tack för ert stöd! Det är guld värt! :D

Kramar!
J 29/11-07
E 28/3-11
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: En orosvarg

Inlägg av Sofias mamma »

Bra jobbat :!: :D . Fortsätt precis som du gör :thumbsup: .

Att han sov lite kort på dagen är ganska vanligt vid förkylningar men ack så irriterande, då de verkligen behöver sin sömn då de är sjuka. Då kan man alltid lägga lite tidigare till kvällen. Upphöjd huvudända och sedan gärna en skål med hett vatten tillsammans med hackad lök och ev timjan brukar vara jättebra.

Häng inte upp dig över om han vaknar inatt. Med risk för att vara tjatig: ni är på god väg att sätta hela nätter igen, ha lite (mycket 8) ) tålamod och fortsätt vara konsekvent så är ni snart där :D :heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej!

Vaknade i natt vid fyra... :( Han fick pangramsa men låg bara o pratade o pratade o pratade. Runt fem började han skrika upp sig och hans hosta tilltog så jag gick faktiskt in... :oops: La honom tillrätta o en lätt hand på ryggen. Han somnade nästan direkt så jag skyndade mig ut med ramsan. Sen sov han till sju.

Gjorde jag mycket fel där nu?

Kram!
J 29/11-07
E 28/3-11
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej!

Lillen vaknade 04.30, pangramsa, pratar pratar pratar fram till 06.40. Jag ramsar två gånger under den här tiden. Han somnar inte om. Vid tjugo i sju blir han irriterad o vi tar upp honom med klockan vid sju.

Vad gör jag för fel? :cry:

Skulle jag gått in ändå? När?

Kramar
J 29/11-07
E 28/3-11
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: En orosvarg

Inlägg av miniz »

Ni förstör inget om ni gör det med attityd! Om du gàr in med vargarna runt benen är det en annan sak. Ser du skillnaden?

Fortsätt som förr, med ramsa och tàlamod.

Hur har det gàtt?
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej!

Här går det inte bra. :cry: Vaknar fortfarande mellan fem och sex på morgonen.
Flera mornar har han även väckt den store vid sex.

Känns som vi har gjort allt... :cry:

Känner att maktlösheten börjar ta överhanden. Jag kämpar och kämpar för att orka och överleva. Hade den lille inte blivit så trött, gnällig och mammig när han sover så här lite, så hade jag troligen varit lugnare. Detta påverkar dock hela familjen...

Hjälp!

Kram
J 29/11-07
E 28/3-11
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: En orosvarg

Inlägg av Sofias mamma »

Lite tankar från mej: Sover han bra annars, hela natten fram till 05-06? Och på dagen? Är han kanske övertrött? Övertrötta barn har ju en tendens att vakna för tidigt. Att lägga 30 min innan nattning kan vara en lösning, om så är fallet.

Ordentlig utevistelse dagligen, helst 2 ggr om dagen?
Hjälpa till hemma? Skratta mycket innan läggdags? ..och kolsvart i rummet. Du ska inte se handen framför dig.

Vilken strategi har ni valt för mornarna? Det kan som sagt ta lång tid innan man får ordning på en fnurra. Det gäller att vara konsekvent, tålmodig och lugn, tycker jag 8) :D .

För inte så länge sen, den 12e feb skrev du att han sov 12 timmar, så han KAN ju sova :!: .
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Minabarn
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 06 aug 2011, 09:37

Re: En orosvarg

Inlägg av Minabarn »

Hej!
Förlåt långt uppehåll. :oops: Vi har varit sjuka hela familjen i omgångar.
Vi har lagt upp vår strategi så att vi går in en gång och lägger på filt o ramsar ut om han vaknar före fem. Ibland har det behövts en påminnelse, men sen har han somnat om o sovit till mellan tjugo över sex o sju.

Vi har börjat lägga honom halv sju o det känns som att det har gjort gott. :)

Tyvärr så vaknade han tjugo i sex igår o i morse fem. Han somnade inte om... Han har i och för sig blivit mer förkyld igen o fått hosta, men han har även börjat strula lite med läggningarna. Inga stora strul, men han ligger o pratar o små gnäller i över 30min. Något som vi aldrig haft problem med tidigare. Jag trodde först att det hade att göra med att han sov så mycket mer på nätterna, men det har varit samma dessa dagar.

Vad kan detta betyda? #-o
Några idéer eller tips?

Kram
J 29/11-07
E 28/3-11
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: En orosvarg

Inlägg av Sofias mamma »

Hej, vad det beror på vet jag inte, men barnen kan ju precis som vi vuxna ha perioder då de sover lite oroligare. Då får man hålla på rutinerna och vara deras klippa :heart: . Kan såklart även vara ett tecken på att se över schemat, eller utevistelse, skratt till gonatt eller att de får vara delaktiga hemma.

Ett tips är också att undvika att gå in till honom alls, låt honom somna om och gå sedan in och lägg på tecket. Ha tillräckligt med kläder på så slipper ni oroa er för om täcket är på eller ej! Jag har heltäckande pjamas på min lilla så jag behöver aldrig oroa mig för om hon fryser. Jag tycker det är bättre att klä på och slippa oroa sig än att ha lite kläder på o kallt i rummet. Men andra tänker annorlunda, så gör vi. :D

Min tanke är att om ni går in o lägger på täcke vid varje uppvak före fem, men inte efter, så blir det lite dubbelt för lillen. Kör på samma stragtegi hela natten tycker jag, dvs fixa täcket när han väl somnat o klä på ordenligt/öka värmen i rummet.

Lycka till o rapportera gärna :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"