2.5 åring som vaknar 04.15! HJÄLP VI ÄR DESPERATA

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
anjalenner
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 09 jan 2010, 03:16
Ort: Christchurch

2.5 åring som vaknar 04.15! HJÄLP VI ÄR DESPERATA

Inlägg av anjalenner »

HEJ,
våran son som nu är 2.5 går och lägger sig vid 19-tiden, men han dra ut på läsandet och sänggåendet så ibland somnar han inte förrän 20-20.30. Rutin är att vi läser, sen ligger jag bredvid honom en stund, sen går jag ut och han somnar själv. Han har alltid varit en som vaknar tidigt, men nu börjar det bli för mycket... Nu vaknar han 4.15... Jag går in till honom i hans säng, han sover inte längre i spjälsäng, men han vill inte ligga ner och sova, utan skriker istället och är inte alls glad! Ibland tassar han in till våran säng. Min man går upp kl 05.30 för att gå till jobbet, och förut har han iallafall sovit till dess... Vi har nyligen fått tillökning, så har även en bebis på 1 månad, kanske detta är en del av förklaringen, men det börjar bli svårt... Hugo, 2.5 åringen, går och lägger sig, sen sitter jag upp och ammar till 21-22 tiden, sover till midnatt, upp och ammar, tar en timme eller två, sen får jag sova två timmar till, sen vaknar Hugo. Jag är trött och grinig och tappar lätt humöret... Även Hugo är trött och grinig på förmiddagen. Han går på dagis 7.45-10.45, sen kommer han hem, vi äter lunch, och han går och lägger sig, brukar bli att han somnar vid 12-13, och sover ofta 3 timmar, men känns inte som att han får tillräckligt!!!

19 Sovrutin börjar med pyjamas, tandborstning, läsa bok
20-20.30 somnar
04 Vaknar
05 Frukost
07.30 går till dagis
11 hem från dagis
11. 15 lunch
12 eller 13 sover cirka 3 timmar
15-16 vaknar


HJÄLP! Jag är så trött och orkar snart inte mer!!!
Mamma till Hugo darlingen
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: 2.5 åring som vaknar 04.15! HJÄLP VI ÄR DESPERATA

Inlägg av Sofias mamma »

*raderat*
(postat 2 ggr)
Senast redigerad av Sofias mamma den tor 06 okt 2011, 14:10, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: postat 2 ggr
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: 2.5 åring som vaknar 04.15! HJÄLP VI ÄR DESPERATA

Inlägg av Sofias mamma »

Hej anjelenner och välkommen hit :D

Självklart är det jättejobbigt för er alla att sova så lite. Jag har själv varit i samma situation som er och det är tufft, men det går att ändra på :!: Ni har i nuläget fått fel dygnsrytm, ligger han och sover 3 timmar på dagen så lär han inte sova hela nätter. Så schemalägg vilan och väck efter ex 1,5 timmar (eller 45 min, vissa barn behöver 13,5 timmar/dygn i hans ålder, andra lite mindre o går ned till 45 min lur i hans ålder). Håll tiderna även om han är trött! Här gäller det o vända på steken 8)
anjalenner skrev: våran son som nu är 2.5 går och lägger sig vid 19-tiden, men han dra ut på läsandet och sänggåendet så ibland somnar han inte förrän 20-20.30.
Satsa på ett ordentligt skrattande innan sovdags.Det ska vara kul att gå och lägga sig :lol: Läsande gör ni innan dess. Håll koll på klockan :!:

Inför spjälsäng och behåll till efter trotsen. Små barn sover bäst i spjälsäng :sleep:

Ha mörkt i sovrummet, det ska vara så mörkt att man inte ser handen framför sig. Ljus stör!

OM du bestämmer dig för att kura så läs på ordentligt innan, skaffa gärna sova hela natten-boken och även barnaboken där det finns mkt matnyttigt =D> Ladda med attityd och genomför :D Vi finns här som stöd och peppning :heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "