Kurad 13 månader som inte är i hamn

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av Sofias mamma »

eholmbe skrev:Hej igen!
Hur gör man när de är sjuka och behöver typ medicin eller liknande. Första natten jag gick in i hans rum blev han ju hysterisk och så vill jag inte att det skall vara med tanke på kommande sjukdom och sånt. Behöver man styra upp någonting efter en sjukdomstid eller hur brukar det gå?
Hej!
Litet tips först bara: Med förkylningar kan man underlätta med upphöjd huvudända, nässpray innan läggdags och ställa in en skål med rödlök som man häller hett vatten på, under sängen. Brukar faktiskt funka kanon :thumbsup: . När mina varit sjuka har det räckt så samt fylla på med alvedon en gång nattetid vid behov.

Jag tycker inte du behöver oroa dig för hur det blir efter sjukdom, oftast återgår det till hur det var innan med attityden av självklarhet, om inte behövs det i regel bara lite extra ramsning så är man på banan igen. Ofta behövs bara lite extra omhändertagande under en natt, och det påverkar oftast inte nattsömnen framöver (en gång är ingen gång.. :wink: )
Men vid sjukdom kan man bjuda på "verktygen" lite extra, solfjädra en stund osv. Så tycker jag iallafall :D
:heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
eholmbe
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:53

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av eholmbe »

Läs det senaste meddelandet. Jag skrev några fel som jag var tvungen att korrigera. kunde inte radera hela inlägget.
flicka 2007 sömnproffs med mammas metod,
pojke 2010 kurad september 2011
flicka 2014 SM från start. Sov sin första 12 timmars natt vid tre månader och två veckor
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av Sofias mamma »

Hej igen!
Jag vet inte riktigt vad jag missade, men det kan komma sådana här nätter emellanåt, speciellt vid sjukdom. Då man har ramsat så har man verktygen, dvs ramsa, solfjäder, vilket ju är jättebra :thumbsup: . I normala fall börjar du med att ramsa, det enda fallet du inte börjar med den är när din magkänsla känner att du behöver gå in direkt. Det hör du själv :!: .

I de flesta fall behöver man inte springa in och ut, utan begränsa trafiken så gott det går. Men även när barnet har magsjuka och man kanske sover på madrass blevid sängen, så återgår allt till det normala då h*n är frisk. Man kan behöva styra upp med lite extra ramsning efter sjukdom, men inte alltid..
Oroa dig inte, var bara lugn och förmedla detta så går allt bra :D

Hoppas detta besvarade dina funderingar.
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av Sofias mamma »

Ska stå "då man har kurat" och inte "då man har ramsat" :roll:
Ska nog inte svara mitt i mat/bad/nattning :wink:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
eholmbe
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:53

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av eholmbe »

Jaha, då är vi här igen! Vår son har sovit fint i flera månader nu men plötsligt har han börjat komma ur sängen både under dagsvilan (då han sovit en halvtimme) och tidigt på morgonen. Jag har fört tillbaka honom flera gånger och han stiger upp och kommer ut ur rummer gråtande och jag för tillbaka och så vidare..... men han somnar inte om med den påföljden att han nu ständigt är trött. Han har tidigare visat att han inte klarar av trafik i rummet utan behöver lugn och ro för att somna om. Ingen skall komma in och störa för då blir han intresserad och tror det är morgon. Men hur för man ett barn tillbaka i dess säng utan att gå in i rummet?

Han schema är samma som då vi började kura förutom dagsvilan som är 1 h lång istället för 1,5 eftersom han nu är 1 år och 7 månader. Vi har använy väckarklocka på morgonen då kuren var ung men inte på flera månader nu.

Vad gör man åt sådana barn. Jag skulle inte göra någon grej av det om han inte skulle vara ett sådant barn att ju kortare natt desto sämre dagssömn vilket leder till trötthet och gnäll och det vill jag verkligen inte. Han tar alltså inte igen förlorad nattsömn på dagen, inte en chans!!!

Hur gör jag nu? Har ni erfarenheter.

Tacksam för svar!
flicka 2007 sömnproffs med mammas metod,
pojke 2010 kurad september 2011
flicka 2014 SM från start. Sov sin första 12 timmars natt vid tre månader och två veckor
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Det är nog så att lillkillen har kommit in i förtrotsen. :D

:arrow: Då frågar dem lite oftare och lite mer högljutt än tidigare.
Att hoppa ur sängen är för honom ett sätt att kolla om allt verkligen är som det ska. Att ni står för trygghet och ramar.

Denna period kan vara rätt jobbig för dem då världen blir lite större.
:arrow: Det ni kan göra är att ha en strategi för hur ni ska göra. Sen gör ni samma sak varje kväll och morgon vid uthopp.
T ex lyfta i sängen eller att han får klättra i själv med hjälp av en stol. Inte massa prat utan bara lyfta i och gå ut. Sitt på vakt utanför så ni tar honom direkt.

Klistrar in en tråd om hopp ur sängen så kan du läsa vad andra gjort.
:arrow: I ett svar står det just att barnet själv har fått gå tillbaka ner i sängen med hjälp av en stol. Då var det inte så kul att hoppa ur längre. 8)
Här kommer den.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 7&start=15

Flera av svaren är skrivna av de med äldre barn där de bara sitter utanför rummet och ramsar. Det är han för lite för än så länge.

:arrow: Denna förtrots brukar vara ca 2 månader.

Här får du en annan länk från barnafostran med massa favoriter. Scrolla ner lite så kan du läsa flera trådar om förtrots. Passa också på att läsa hur man paktar med barnet. Perfekt till förtrotsare.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=18665

:arrow: Ni kanske skulle ta och återinföra klockan så att han vet när det är morgon.

:arrow: Klättra ute så mycket ni kan.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "