Kurad 13 månader som inte är i hamn

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
eholmbe
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:53

Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av eholmbe »

Hej!

Vi startade vår sons kur för 9 dygn sedan. Hans storasyster genomgick en light version då hon var tre månader och har aldrig lidit av sömnproblem sedan dess men när brodern kom så fick vi aldrig honom att sova tillräckligt, varken dag eller natt. Vi beslöt att kura vid ett år.
Han svarade fantastiskt på kuren men vi kommer inte liksom i mål riktigt. Från och med andra natten har vi inte gått in i hans rum alls och han svarar på ramsan. Problemet är att han fortfarande vaknar tidigt om morgnarna kl. 06.00 då morgon är först 07.30. Denna tid svara han inte på ramsan men jag ramsar ändå på. Tidig morgon reagerar vid minsta lilla ljud från vår säng fast han sover i skrubben (t.ex då pappa går på jobb, jag hostar). Vi tar upp honom i en gnäll paus efter att klockan har ringt klockan 07.30.

Dagssömnen strular ibland och då hör han på mig men inte om han sovit en timme då somnar han inte om innan jag tar upp honom. Då igen i en gnällpaus.

Hur skall vi fortsätta? Jag vill ju att han får sova så att han orkar på dagen. Skall vi bara vänta ut honom eller finns det tips.

En mamma som är glad att få sova 8 timmar i streck men vill att barnet får mera!
flicka 2007 sömnproffs med mammas metod,
pojke 2010 kurad september 2011
flicka 2014 SM från start. Sov sin första 12 timmars natt vid tre månader och två veckor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Vad har han för tider? 12 tim natt? Middagssömn?

Han "ska" inte störas av er om ni inte befinner er i samma rum. Är mörkläggningen total och är han avskärmad ordentligt i "skrubben"? Man tror gärna att man har mörkt, men det ska vara så becksvart att man inte ser handen framför sig (inte barnet heller). Då "tror" lilla barnahjärnan att det är natt (fortfarande).

Ramsar du en massa gånger på morgonen annonserar du att morgonen faktiskt har kommit, så gör inte det utan nöj dig med en enda omgång, en s k upplysningsramsa, första gången du möjligen hör honom. Sedan kan det vara andra ljud i huset utan att det gör något - bara de så att säga inte är riktade mot honom :!: Musik är inte dumt, om du känner för det (Mozart utan sång kanske?).


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
eholmbe
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:53

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av eholmbe »

Hej!

Vi har schemalagt 12h natt mellan 19.30 och 07.30. Dagssömnen är mellan 12.30 och 14.00. Han har fortfarande inte sovit 13,5 h/dygn.

Det största problemen innan kuren var just tidiga morgnar och hackig dagssömn.

Skrubben är helt fönsterfri så det är beckmörkt där. Vi hade honom tidigare i ett annat rum med fönster men märkte att han vaknade vid 7 pga att lite ljus kom in.

Tacksam för hjälp!
flicka 2007 sömnproffs med mammas metod,
pojke 2010 kurad september 2011
flicka 2014 SM från start. Sov sin första 12 timmars natt vid tre månader och två veckor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för svaren!

Då är det nog här skon klämmer:
annawahlgren skrev:Ramsar du en massa gånger på morgonen annonserar du att morgonen faktiskt har kommit, så gör inte det utan nöj dig med en enda omgång, en s k upplysningsramsa, första gången du möjligen hör honom. Sedan kan det vara andra ljud i huset utan att det gör något - bara de så att säga inte är riktade mot honom Musik är inte dumt, om du känner för det (Mozart utan sång kanske?)
Och möjligen har vi en sko till här, som klämmer:
eholmbe skrev:Han har fortfarande inte sovit 13,5 h/dygn.
Detta oroar dig - förklarligt nog - och det är berömvärt det du har insett och skriver:
eholmbe skrev:En mamma som är glad att få sova 8 timmar i sträck men vill att barnet får mera!
Men kanske har det gått lite troll i detta. Troll-orosvargar :roll: så att du inte är helt avspänd, i den där beramade Attityden av Självklarhet. Kanske kan du lätta på trycket och skjuta både troll och vargar genom att tänka:

:arrow: Det viktigaste är inte att han sover varenda minut han "ska". Det viktigaste är att han har förutsättningarna :!:

Så ge honom dem. Läs gärna Safarin för ökat förtroende för barnet (och för dig själv) :wink: :lol:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
eholmbe
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:53

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av eholmbe »

Tack för ditt svar!

Min son blev förkyld direkt efter de 4 första dygnen. Nu har förkylningen gett med sig och han har sovit de tre sista nätterna alldeles förträffligt. Men jag väntar fortfarande på att få höra nöjt joller från hans säng om morgnarna. Först då kommer jag att känna mig nöjd!

Tack för allt!
I love :sleep:
flicka 2007 sömnproffs med mammas metod,
pojke 2010 kurad september 2011
flicka 2014 SM från start. Sov sin första 12 timmars natt vid tre månader och två veckor
eholmbe
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:53

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av eholmbe »

Hej igen!

Jag måste fråga något om sonens middagssömn också. Nu sover han ju fint nattetid men han vaknar fortfarande efter exakt en timmes dagssömn och gråter. Oftast somnar han om med en ramsa men många gånger kan han vara vaken ända tills jag tar upp honom klockan 14.00 då han sovit 1,5 h. Han är då trött och inte den ljuvaste babyn att leva med :( . Jag brukar ramsa bara en gång och sedan låta honom vara.

Tips för detta. Är det vanligt eller hur borde jag tänka här.
flicka 2007 sömnproffs med mammas metod,
pojke 2010 kurad september 2011
flicka 2014 SM från start. Sov sin första 12 timmars natt vid tre månader och två veckor
eholmbe
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:53

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av eholmbe »

Hjälp börjar bli desperat!

Det är nu drygt två veckor sedan vår kur startade och tyvärr finns grundproblemet kvar. Vår son är nästan alltid trött!

Hans tidiga morgonuppvaknande gör att han inleder dagen med en timmes gråt mellan 06.30 och 07.30 då jag tar upp honom. Jag har väckt honom endast en gång sedan kurstarten. Han gråter direkt jag kommer in i rummet för att hämta honom. Han är trött och gnällig direkt från morgonen. Även fast det gått två veckor är jag ibland tvungen att tillåta honom en femminuterslur i bilen. Ibland sover han till 07.00 men även då gråter han till klockan 07.30. Jag ramsar en gång på morgonen och är sedan tyst. På natten händer ingenting!

Han går och sova med ett nöjt joller och sover 11 h utan ljud. Jag har ramsat två gången nattetid sedan vi "avslutade" kuren.

Min teori: Sonen inser att här lönar det sig minsann att gråta eftersom mamma hämtar mig till sist. Vilket jag också gör 07.30 varje morgon.

Samma sak upprepar sig vi middagsvilan. Han sover exakt en timme, vaknar, får en ramsa och tystnad. Han Gnäller i en halvtimme tills jag tar upp honom.

Resten av dagen är han trött och gnällig!

Vad göra, hjälp!
flicka 2007 sömnproffs med mammas metod,
pojke 2010 kurad september 2011
flicka 2014 SM från start. Sov sin första 12 timmars natt vid tre månader och två veckor
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Om ni inte redan har en väckarklocka så tycker jag att ni ska införskaffa det. Låt den ringa när det är morgon. Gå in med den till honom så att han själv får stänga av. Barnet lär sig efter en tid att det är morgon först när klockan ringer. :D

Han är en rätt gammal gosse och det kan ta sin tid innan de sover som de ska. Vissa har månader av tidiga uppvak. Det gäller bara att vara ihärdig och stå fast vid sin sak.

Det du kan göra är att ge en upplysningsramsa/pangramsa vid första ljudet från honom. Sedan är det husljud och slammer som gäller.

Han vaknar tidigt på dan och på morgonen för att han sover för lite. Sömn föder sömn. Detta kommer ge sig med tiden men det gäller att ni har tålamod. Du får tänka på hans sömnhistoria. Och att han var över året när ni kurade honom. Det innebär att han haft dåliga sömnvanor ett långt tag. Då kan ni inte kräva att allt ska bli perfekt efter 2 veckor.

Många barn har gärna morgon lite tidigare och lägger sig tidigare.
Jag tänker att ni kanske skulle se över ert schema och ha natt mellan 19-07 istället. Vad tror du om det?

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
eholmbe
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:53

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av eholmbe »

Hej och tack!

Vi skall ha tålamod.

Väckarklocka har han haft sedan kurstarten och från och med igår kör vi ramsa + klassisk musik både på morgonen och under dagssömnen. Igår sov han första gången hela middagsluren med ett uppvak efter exakt en timme (som vanligt) men han somnade om med ramsa och klassisk musik.

Jag meddelar de som spänt följer med vår resa hur det går och när vi når 12 h natt och 1,5 h dagssömn!

:D Vi hörs!
flicka 2007 sömnproffs med mammas metod,
pojke 2010 kurad september 2011
flicka 2014 SM från start. Sov sin första 12 timmars natt vid tre månader och två veckor
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av miar70 »

Är lite nyfiken på hur det går för er :D så skvallra gärna om du har lust!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
eholmbe
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:53

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av eholmbe »

Hej!

Igår sov sonen sin första 12 h:s natt och idag sov han sin första 1,5 h:s lur sedan vi startade kuren så det tar sig. Jag tänker nämligen inte ge upp innan han och vi får njuta fullt ut av sömn i alla dess former.

Vi har börjat köra med klassisk musik under dagsluren och på morgonen. Jag märker att han inte gråter nästan alls nu på morgonen utan kan gnöla till lite nu som då mellan 06.45 och 07.30 de morgnar han vaknar tidigt alltså.

För mig känns det allra skönaste att ta upp en glad grabb för det har jag inte tidigare upplevt med detta barn. Han sov också sin längsta dagssömn på många månader och det är egentligen det som jag har kämpat hårdast för!

Jag är så glad!!! :D
flicka 2007 sömnproffs med mammas metod,
pojke 2010 kurad september 2011
flicka 2014 SM från start. Sov sin första 12 timmars natt vid tre månader och två veckor
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av miar70 »

:D Åh, vilken UNDERBAR rapport, fint jobbat =D>
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av Elle »

TACK för att du delar med dig! Strålande jobbat =D> Njut av det ni uppnått och vårda det ömt :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
eholmbe
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:53

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av eholmbe »

Hej igen!

Vi börjar ju sakta men säkert få ordning på morgonen och dagssömnen i detta hus men nu har sonen fått ordentlig snuva och det har kört ihop sig lite.

Han vaknade för två veckor sedan redan klockan 23.00 och jag blev lite ställd. Varför gråter han tänkte jag? Det hade han inte gjort nattetid på över två veckor. Jag gick in för att kolla på honom och då satte cirkusen igång på allvar. Jag vet att jag störde honom jag borde ju ha ramsat förts, eller hur? Jag ramasade fler gången under följande timme.

Han skrek upp sig ordetligt och blev helt snorig och täppt in näsan. Jag gick in och sög bort snoret och gav honom lite nässpray i sängen. Han skrek ytterligare en timme och det var de värsta två timmarna med honom sedan vi började kura.

Denna natt vakande han tre gånger. Två gånger svarade han bra på ramsan men den tredje gången försökte han verkligen somna om men han bara snorade och snorade. Jag gick in och sög hans näsa och gav honom nässpray. Efter operationen gjorde jag honom lugn med buffning i 15 sekunder. Jag ramsade ut och pojken somnade nöjd efter en liten stund. Jag hörde inga ljud av honom endast att han vände och vred på sig.

Hur gör man när de är sjuka och behöver typ medicin eller liknande. Första natten jag gick in i hans rum blev han ju hysterisk och så vill jag inte att det skall vara med tanke på kommande sjukdom och sånt. Behöver man styra upp någonting efter en sjukdomstid eller hur brukar det gå?

Tacksam för svar.

Kramar!
flicka 2007 sömnproffs med mammas metod,
pojke 2010 kurad september 2011
flicka 2014 SM från start. Sov sin första 12 timmars natt vid tre månader och två veckor
eholmbe
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:53

Re: Kurad 13 månader som inte är i hamn

Inlägg av eholmbe »

eholmbe skrev:Hej igen!

Vi börjar ju sakta men säkert få ordning på morgonen och dagssömnen i detta hus men nu har sonen fått ordentlig snuva och det har kört ihop sig lite.

Han vaknade för två nätter sedan redan klockan 23.00 och jag blev lite ställd. Varför gråter han tänkte jag? Det hade han inte gjort nattetid på över två veckor. Jag gick in för att kolla på honom och då satte cirkusen igång på allvar. Jag vet att jag störde honom jag borde ju ha ramsat förts, eller hur? Jag ramasade fler gången under följande timme.

Han skrek upp sig ordetligt och blev helt snorig och täppt in näsan. Jag gick in och sög bort snoret och gav honom lite nässpray i sängen. Han skrek ytterligare en timme och det var de värsta två timmarna med honom sedan vi började kura.

Denna natt vakande han tre gånger. Två gånger svarade han bra på ramsan men den tredje gången försökte han verkligen somna om men han bara snorade och snorade. Jag gick in och sög hans näsa och gav honom nässpray. Efter operationen gjorde jag honom lugn med buffning i 15 sekunder. Jag ramsade ut och pojken somnade nöjd efter en liten stund. Jag hörde inga ljud av honom efter att jag gått ut med ramsan endast att han vände och vred på sig.

Hur gör man när de är sjuka och behöver typ medicin eller liknande. Första natten jag gick in i hans rum blev han ju hysterisk och så vill jag inte att det skall vara med tanke på kommande sjukdom och sånt. Behöver man styra upp någonting efter en sjukdomstid eller hur brukar det gå?

Tacksam för svar.

Kramar!
flicka 2007 sömnproffs med mammas metod,
pojke 2010 kurad september 2011
flicka 2014 SM från start. Sov sin första 12 timmars natt vid tre månader och två veckor
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "