sluta med blöja - kissfrågor

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Angelinn
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 18 sep 2011, 09:39

sluta med blöja - kissfrågor

Inlägg av Angelinn »

Hej! Nu råkade jag nog göra fel här inläggninsmässigt, men det är min första timme som medlem :)

Jag har läst om kisseriet och ville fråga om vår lilla 2 åring. Vi vet inte hur vi ska göra nu.
Hon sa till före och innan bajs och kiss med blöja på och ville en dag inte ta på sig blöjan.. Men i min enfald fick jag på henne den ändå och efter tre veckor, nu för en vecka sedan slutade vi helt med blöja på vaken-tid. Första dagen kissade hon på sig fem gånger, andra dagen tre och sen var hon torr i två dagar! Efter det har hon kissat på sej heeela tiden! kanske hunnit säga till en eller två gånger på en dag. Även när vi suttit bara hon, jag och storebror på filt på gården (alltså lugn miljö) rinner det bara.
(min morfar gick bort för en vecka sedan och jag har varit ledsen, men tyckt att ajg har döljt det för barnen. De har sett mej gråta två gånger typ. Kan det vara orsaken?)

Vi har "gjort fel" och frågat om hon är kissnöjdig, nu ska du gå och kissa osv. När hon kissat på sig har vi försökt ta det med en klackspark och torkat upp efter henne och bytt kläder. I början råkade vi också säga "nä det gör inget att det kom i byxorna"...

Har vi förstört henne helt?! Hur ska vi göra?! Hon är alltså 2,2 år och det är dagis igen imorgon.

Ska vi antingen ta på henne blöja. Eller ska vi köra stenhårt på ert tänk; inge fråga om kisseri, alltid kissa innan utgång/sovning, låta barnet torka upp "själva" och byta kläder...

Hoppas någon kan hjälpa oss!
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: sluta med blöja - kissfrågor

Inlägg av chokladkaninen »

Hej och välkommen till forumet! :D

Mina barn har också slutat med blöja strax efter 2-årsdagen, och det jag lärde mig var att man får ha lite is i magen. Det tar lite tid att lära sig hur hela mekanismen fungerar, visst? :wink: På tre veckor har de blivit "helt" torra (dvs olyckor nån gång ibland snarare än regelbundet). Så jag tror absolut att med din finfina åtgärdslista kommer ni att komma dit, ni med.

:idea: Inte tjata! Men när olyckan väl händer kan man gärna bli lite förvånad och hjälplös: Ojdå! Kom kisset i byxorna? Vilket dumt kiss! (=det är kisset som har gjort fel, inte flickan 8) ) Var ska kisset vara? Just det, med kisskompisarna i toaletten! Etc. :lol:

Hade hon varit lite äldre så hade jag kanske misstänkt ett trotsbeteende, men eftersom hon är så liten så är jag helt övertygad om att hon är helt inne på att samarbeta, hon behöver bara lära sig att det är hon själv som har ansvar för att känna när hon behöver gå på toaletten - ni tar inget ansvar för hennes kissande! :D

Ta inte på blöjan igen - då kommer hon att känna att hon har misslyckats. :? Om ni har möjlighet att hålla henne hemma några dagar till vore det till hjälp, annars får hon helt enkelt få med sig ett antal ombyten till dagis, och ni får be fröknarna att inte tjata utan bara sätta henne på pottan när de andra kissar.

:idea: Den här tycker jag är en trevlig tråd om potträning: http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... 4&start=30

Lycka till! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Angelinn
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 18 sep 2011, 09:39

Re: sluta med blöja - kissfrågor

Inlägg av Angelinn »

Tusen tack! Det känns alltid lättare att hålla modet uppe med råd och stöd :)

Speciellt när andra mammor/dagispersonal verkar mer skeptiska.

Det finns hopp :P
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: sluta med blöja - kissfrågor

Inlägg av chokladkaninen »

Angelinn skrev:Det finns hopp :P
:lol: Det finns absolut hopp! :thumbsup:

Skriv tillbaka och berätta hur det går sedan! 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"