matschema för amatör!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
twinmom24-7
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 14 sep 2011, 10:32

matschema för amatör!

Inlägg av twinmom24-7 »

Hej, jag är alldeles färsk här på forumet.

Är tvilling mamma till en pojke och en flicka på 6 månader. De föddes för tidigt och jag tyckte det var lite stressande att ha två i början :shock:
Har landat nu om inte för några månader sedan egentligen. Men eftersom vi hade det jobbigt både pappa och mamma och låg på sjukhus länge innan vi fick komma hem så blev det där med rutiner och så lite bortskjutet tyvärr. Nu först börjar rutinerna klicka för dem, som vi förresten kämpat med att få dem att förstå. Dock är sovandet ett rent h-vete :(

Ätandet är mjölkersättning och det äter ganska bra förutom att de precis nu har börjat ändra sig (igen) & äter konstigt och ojämt. Ibland lite ibland hela flaskan som på dagen innehåller 160 ml NAN2. På kvällen ca. kl. 17 brukar de äta mjölk (160 ml), samma mängd kl. 20.00. Men då har de förhoppningsvis sovit sedan ca.18.30 eller 19.30... Lillkillen har varit jääätte duktig med natten, har ätit ca. kl. 23/00 (210 ml) och sedan sovit på det tills 05/06 på morgonen =D> . Lilltjejen har varit kinkigare, ätit samma tid ungefär men får bara i sig max 180 ml och sover då max 4 timmar ibland 5 timmar men det är högst ovanligt.

Min fråga är nu efter mycket om och men, om jag ska kura båda två eller är lillkillen så gott som en nattsovare (även fast kl. 23/00-07 skulle vara mer önskvärt)? Eller är jag för mesig egentligen, börjar ju ta slut ordentligt :cry:

De äter nu lunch ca. kl. 11.00 och middag allt mellan kl. 16-18... Men har idag senast infört mellis kl. 10.30 med mjölk först på morgonen när de vaknar (helt olika tider men vaknar mellan 05.30-08.30), sovstund ca. kl. 09.30-10.00 eller 10.15, lunch 13.30 med sovstund 12.12.13.00 före, mjölk därefter nästan direkt, ca. 14.14.30. Middag kl. 18.30, mjölk vid 19.30/20.00. Blev ju lite förskjutet nu med sova för natten vid 19.30 med det nya schemat. Men det skulle inte göra mig något om de sov ca. 20.15-20.30 till 07.30 på morgonen.
Men där är vi verkligen inte än, har inte samlat på mig nog mod inte heller nog med inläsning i SHN-boken...

Ska jag ändra matschemat på något sätt? De äter förresten risgröt till mellis på förmiddagen och till middag och till lunch får jag i dem max 75% av en stor burk barnmat.
Har inte börjat med välling ännu, men ska väl börja snart, lite läskigt då lillflickan har haft ont i magen från ca. 2 månader tills ca. 4,5 månader. Men har ju varit ganska bra nu ett antal veckor så kanske ska sluta mesa så mycket, vad tycks

Ursäkta de lååååååånga brevet för så få frågor :oops: men var också skönt att få berätta lite för någon där ute i cyberrymden :-D

Hoppas på hjälp [-o<
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: matschema för amatör!

Inlägg av videunge »

HEj :D

grattis till två :shock: :heart: :heart: och välkommen hit!
Vilken tuff start ni fått, men nu låter det ju som det vänder eller hur. Jag har några tankar. vad bra att ni börjat med riktig mat. jag tror att det är nyckeln till mycket, absolut. Var inte rädd för att ge tills liten verkligen inte vill ha mer. ersättning då, har ni testat att byta till större napp? det kan göra all världens skillnad och man kan byta mycket fortare än vad tillverkarna säger. då kan det gå i mer mat. I den här åldern kan man äta väldigt mycket ibland. när man introducerar välling så blandar man typ 25% välling och 75% ersättning. så provar man det några dar eller som man känner. sen ökar man till 50/50 om det går bra och sen 75/25 och sen fullt. då hinner magen vänja sig. Kör med det du :wink:

Sen är man faktiskt redo för 12h natt :shock: :wink: Jag tycker nog att du skall investera i att läsa SHN. Behöver du mer mod så kan vi peppa, men både ni och de goa små behöver sin goda sömn och sköna rutiner att falla tillbaka på på dagen, kanske ännu mer när man har två men det är bara en tanke. Så ja kura bägge två, rätt upp och ner. 8) MEn börja med att läsa, och läsa igen, hitta attityden av att det är fullständigt lugnt och självklart att folk sover som grisar på nätterna. Ställ frågor och när du är redo så kör ni. Och då kör ni på väg mot njutningen i att få sova så mycket man behöver, och därmed ha ork att äta som en häst och utforska världen med ett så stort leende som en liten halvåring kan ge. Ett sånt där som bara värmer inne i föräldrahjärtat :heart: Det är en gåva som ni kan ge.

Ett annat tips jag har är att skaffa barnaboken också. i SHN står hur man får små barn att sova och njuta av det. i barnagoken står ( förutom lite av det) ALLT annat so har med små barn att göra så det är en finemang investering :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: matschema för amatör!

Inlägg av videunge »

HEj igen...glömde :oops:

små 6 mån behöver minst 15h sömn.om jag räknar rätt så är det väldigt lite sömn på schemat? Det kan lätt göra att man hamnar i en ond cirkel, för trött för att äta /hungrig för att sova om man har 12h nätter så blir det 3h "över till dagssömnen" det vanligaste är att fördela på 3 lurar så

tex 45 min på fm, 1,5 mitt på dagen och 45 på em
eller 45 på fm, 2h på dagen och 20 min på em.
matmässigt så siktar man på 4 rejäla måltider som kommer med ca 3,5-4h mellanrum. utöver det en nattslurk av bröst eller flaska som gärna kan komma rätt tätt inpå sista målet mat. det är liksom bara en liten sängfösare.

hoppas ngt kan inspirera :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
twinmom24-7
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 14 sep 2011, 10:32

Re: matschema för amatör!

Inlägg av twinmom24-7 »

videunge skrev:HEj :D

grattis till två :shock: :heart: :heart: och välkommen hit!
Vilken tuff start ni fått, men nu låter det ju som det vänder eller hur. Jag har några tankar. vad bra att ni börjat med riktig mat. jag tror att det är nyckeln till mycket, absolut. Var inte rädd för att ge tills liten verkligen inte vill ha mer. ersättning då, har ni testat att byta till större napp? det kan göra all världens skillnad och man kan byta mycket fortare än vad tillverkarna säger. då kan det gå i mer mat. I den här åldern kan man äta väldigt mycket ibland. när man introducerar välling så blandar man typ 25% välling och 75% ersättning. så provar man det några dar eller som man känner. sen ökar man till 50/50 om det går bra och sen 75/25 och sen fullt. då hinner magen vänja sig. Kör med det du :wink:



Sen är man faktiskt redo för 12h natt :shock: :wink: Jag tycker nog att du skall investera i att läsa SHN. Behöver du mer mod så kan vi peppa, men både ni och de goa små behöver sin goda sömn och sköna rutiner att falla tillbaka på på dagen, kanske ännu mer när man har två men det är bara en tanke. Så ja kura bägge två, rätt upp och ner. 8) MEn börja med att läsa, och läsa igen, hitta attityden av att det är fullständigt lugnt och självklart att folk sover som grisar på nätterna. Ställ frågor och när du är redo så kör ni. Och då kör ni på väg mot njutningen i att få sova så mycket man behöver, och därmed ha ork att äta som en häst och utforska världen med ett så stort leende som en liten halvåring kan ge. Ett sånt där som bara värmer inne i föräldrahjärtat :heart: Det är en gåva som ni kan ge.

Ett annat tips jag har är att skaffa barnaboken också. i SHN står hur man får små barn att sova och njuta av det. i barnagoken står ( förutom lite av det) ALLT annat so har med små barn att göra så det är en finemang investering :wink:

kram :heart:
Citerar, vet ej om du ser då, hoppas att d är rätt sätt att svara :oops:
Hej, TACK SÅ JÄTTE MYCKET FÖR DITT SVAR!
det värmde och hjälper redan i tanke och själ :D
Allt du skrev låter så bra som det bara kan bli. det är ju mina första barn också, men det märktes nog på texten :lol:
JA har kännt på mig att det har varit för lite sömn. De var sjuka här för ungefär två veckor sen och innan dess hade de suveräna dagsrutiner. Vaknade senast 08.30 åt mjölkersättning (150-160 ml) och satt med mamma i soffan i babysitter och snackade medan mamma åt frukost. Somnade för förmiddags-sov senast 10.00 tills ca. 11.30, ibland 12.00 (kanske för länge)??? Sen vakna, äta (160 ml) mjölkers. Hade precis börjat med lunch då så åt ca. 13.30.-14.30, (inte så mycket rutin ännu då). Oftast ut & gå i vagn=sova allt från 30-60 min. Hem (upp för tre trappor med två barn i famnen :roll: (PUST). kl. 16.30=PAPPA KOMMER HEM, vilken räddning varje dag, pust :lol:
Äta mjölkers. (160 ml.), kl.17.00. Eventuellt äta lite risgröt vid 18.00-18.30 med mamma och pappa vid middagdsbordet. Sen vid 19.00-19.30 börjar helvetet på jorden :cry:! Att försöka vagga, mysa, gunga dem tills söms, mamma tar en och pappa tar en. det blir skrik & gast och gråt och mamma och pappa blir trötta ganska snabbt :oops:
De somnade då, (före virus-flunsa), senast kl. 21.00, ca... Lillkillen, Leo har alltid varit fenomenal på att somna, man höll honom och gungade max 3 minuter och sedan var det bara att lägga honom i hans säng. Nu är han nästan svårast och när han väl somnar i famnen och man lägger ner honom så vaknar han direkt och vänder sig och ler det största leendet man kan ge. Då kan oftast inte mamma hålla sig och måste le tillbaka och skrattar... Jag vet, dåligt, hihi! Emma har alltid varit svår men är nästan bättre än Leo nu för tiden... JA, kura kanske är en idé, :lol: :oops: :|
I alla fall så tänker jag göra som du sa, börja med välling så där försiktigt på kvällen innan man ska sova natt. Men undrar om du tycker de ska få på morgonen också? Eller ska jag vänta tills de har sovit ca 11-12 timmar på natten, så de är riktigt hungriga? För som det ser ut nu, så är de hungriga (samtidigt :x ), men vill sedan inte riktigt äta... Och det vill de för övrigt inte heller på natten när de vaknar vid ca. 03.00 och gastar och vill äta (samtidigt :x ). Men vakna ska de och dessutom nu senaste veckan, leka "allan ballan", dvs. vara vakna och leka och prata och träna på att krypa [-X [-X [-X .

#Så efter många rader nu här ovan så undrar jag om du tycker de ska få välling på morgonen också när vi börjar med välling på kvällen?
#Vi ska flytta den 1/10 till en fyra från en trångbodd tvåa, pust, skönt med mer plats. men då tänker jag ju självklart hålla ut tills vi kommit in och hemmastadgat oss i nya lägenheten med att kura, eller? :|
"Kan du tänka dig en anledning till varför de vaknar och ska leka "allan ballan" kl. 03.00 på natta?

Hoppas inte för mycket att läsa, har lite svårt att begränsa mig :oops:
Tacksam för svar :)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: matschema för amatör!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Vänta du med kuren till ni har flyttat och barnen kan få eget rum, det är lättare att kura då. Alla nya förändringar på en och samma gång. 8)

Om du skall börja med välling så kan du ju ta morgon och kväll om du vill. Man kan också börja med 4 mån gröt, det mättar gott inför natten, (som middag) så kan du ge välling eller ersättning som kvällsslurk. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"