Svårt att somna och vaknar tidigt....

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Bettonicraig
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 11 mar 2011, 13:34

Svårt att somna och vaknar tidigt....

Inlägg av Bettonicraig »

Halloy!
Våran 17 månaders son har svårt att somna in på kvällarna
han ligger och jollrar och ibland blir han ledsen
det känns inte som att han är rädd utan mer har svårt att
slappna av.
Han somnar ej trots pangramsa eller något annat.

Han har även börjat vakna kl.0630 och han somnar ej om
trots pangramsa eller om vi vaggar honom i vagnen.
Jag har läst på forumet om en minikur är det någon som vet hur en sådan går tlll?
Eller har erfarenhet av våra problem?
Hans rum är mörklagt och vi kurade honom vid 9månaders ålder men han har alltid haft svårt att somna inn.

Tacksam för hjälp. :heart:

Hans schema ser ut så här.

6.45 vaknar
7.20 frukost
11.00 LUNCH
12.00 till ca 13.00 på dagis
14.30 fruktpaus
16.15 middag
18.15 gröt
19.30 till 07.00 sova
Bettonicraig
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 11 mar 2011, 13:34

Re: Svårt att somna och vaknar tidigt....

Inlägg av Bettonicraig »

Hej igen
Jag menar att han vaknar 05.30 fast han ska vakna kl 07.00.

Kärlek :lol:
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Svårt att somna och vaknar tidigt....

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag tror att han är övertrött. Anna rekommenderar 13,5-14 timmars sömn för ett barn i hans ålder. Som det ser ut nu så får han ihop max 12 timmar. Om ni strävar mot 13,5 så kommer säkert morgonen att lösa sig.

Många barn som är för trötta har svårt att komma till ro vid läggning och vaknar ofta tidigt på morgonen. Det är som att kroppen fått gå ett extra varv och att de kommit över trötthetsgränsen.

Hade jag varit er så hade jag lagt 19 istället för 19.30. Jag hade också sett till att han sov 1 1/2-2 timmar på dagis.

Vad tror du om det? :D
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Bettonicraig
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 11 mar 2011, 13:34

Re: Svårt att somna och vaknar tidigt....

Inlägg av Bettonicraig »

Hej Susanne
Tack såmycket för ditt svar.
Jag tror också att han är övertrött och det skulle vara toppen om han sov 13 timmar men vi lägger honom kl19 och han somnar 19.30 ibland tidigare.
Han började nyss dagis och det är svårt att styra över den sovtiden när jag inte är med.
Det som är problemet är just att han somnar sent och vaknar
tidigt.
Ramsan fungerar lixom inte jag vet verkligen inte vad jag ska prova nu.... :cry:
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Svårt att somna och vaknar tidigt....

Inlägg av Sofias mamma »

Hej,

Jag blir inte riktigt klok över om han är kurad eller inte? Du skriver att han inte somnar om trots pangramsa eller att ni vaggar vagnen. Skrev du fel där eller sover han i vagnen nattetid? Det låter som att ni ibland ramsar och ibland vaggar, då desarmeras ramsan dsv slutar att funka.
:arrow: Kan du beskriva vad ni gör när han vaknar på morgonen samt även vid nattningen?

Jag tycker att du kan ändra schemat till nattsömn 19.00-7.00 :!: . Eftersom han troligtvis är övertrött kan du nu i början lägga 30 min tidigare, dvs 18.30. Om jag vore du skulle jag även prata med dagis om de kan försöka få honom att sova 1,5 timme då han behöver det. Mycket som händer för en så liten på dagis..

Återkom så ska vi hjälpa dig med att få ordning på sömnen :thumbsup: :heart: :-D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Bettonicraig
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 11 mar 2011, 13:34

Re: Svårt att somna och vaknar tidigt....

Inlägg av Bettonicraig »

Hej Hej och tack för svaret.

Vi kurade honom för ungefär ett år sedan men ramsan har aldrig fungerat 100% det kändes ok för han sov bra ändå.
Det är nu när han har börjat på dagis som det har blivit problem. :(

Han sover i spjälsäng men vi har försökt att göra så att han somnar i vagnen vaggandes när han vaknar tidigt dock utan resultat.
Vi provade att vagga i vagnen när ramsan inte fungerade.

Läggningen går till så att vi busar och sjunger efter kvälls badet
sedan får han släcka lampan och vi lägger honom i spjälsängen
och går ut med en ramsa, vi gör dock inte en ramsa alldelens innan han har somnat.

Det blir svårt att lägga honom tidigare än 19.00 då han kommer från dagis 16.15 ska äta middag och sedan äta gröt 18.15.

Tycker du att jag ska gå in till honom och försöka göra så att han somnar eller fortsätta med ramsan fast den inte har gett några bra resultat.

Tacksam för svar
:heart:
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Svårt att somna och vaknar tidigt....

Inlägg av Sofias mamma »

Hej igen,

tittade lite på ditt schema och det ser lite kort ut mellan fruktmellis och middag. Äter han bra då? Annars kanske ni kan ha middag lite senare. Sista måltiden kan man ge nära inpå middagen om man vill (en timme). Jag ger ex middag 17.30 och sedan välling kl 19.00 för läggning 19.30.

Om du har natt 19-07 blir det ju 12 timmar natt plus dagsömnen (sikta på 1,5 även på dagis), så det räcker nog bra. Sen om han inte somnar direkt bryr du dig inte om, ge honom bara förutsättningarna att sova 12 timmar natt :!: :D

Som du märkt själv så funkar det inte att vagga och trösta på morgonen, jag och många andra har provat det och kan intyga det :wink: .Du skriver att ramsan aldrig har fungerat, känns det som att ni aldrig "kom imål" med kuren?

Om ramsan funkar eller inte beror på vad ni ger för svar :!: . Om du ibland ramsar och ibland tar till vagn och vaggar blir det ju helt förvirrande för honom :? . Du måste ge trygga, konsekventa svar på hans skrik. Det är vad du gör som är det viktiga, inte vad han gör :!: :) Ramsan är verkligen magisk och ni kommer att ha stor nytta av den :D :-({|=

Du undrade över minikur och vad det är. Om du har kurat och ändå hamnat lite fel, kan man backa bandet och börja om från natt 2. Känner man att man är helt fel ute kör man en regelrätt kur från natt 1.

Läs på ordentligt igen om kuren och var väl förberedd innan ni börjar. Sök gärna i forumet om "minikur". Läs gärna kapitlet om safarin och även lugnet, säkerheten och njutningen i SHN-boken.

Kram
:heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Bettonicraig
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 11 mar 2011, 13:34

Re: Svårt att somna och vaknar tidigt....

Inlägg av Bettonicraig »

Hej!Tack för ditt svar :D
Vi har kört ramsa och att vi går in till honom om han är super ledsen och det har gett framsteg.
Han vaknar oftast runt 05.30 och somnar om på några minuter för att sedan vakna runt 06.30.
vi fortsätter och ser hur det går, han har tandsprickning och är förkyld nu kan vara därför han vaknar så¨mycket.

Det är sant att kuren inte gick helt imål för oss.

Tack för dom här orden dom behövs :heart:
[quote="Sofias mamma"] Du måste ge trygga, konsekventa svar på hans skrik. Det är vad du gör som är det viktiga, inte vad han gör

Kram
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Svårt att somna och vaknar tidigt....

Inlägg av Elle »

Vill bara välkomna er hit och peppa er i ert fina arbete! Fortsätt så och ge betryggande svar på sonens frågor!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Svårt att somna och vaknar tidigt....

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!
Hur går det för er?
:heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "