Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Jag kurade vår (då 5-månaders) i fyra dagar... med gott resultat! Trodde att jag hade med mig pappan på tåget men njaeeej... Jag skulle nog vilja säga att han pajade det hela när det var hans tur. Klapp och vyssjande och "såja - såja" - resultat skrik och helvete. Jag kunde inte gå på detta projekt själv. Nu är lilleman 9 månader och den enda som sover på nätterna är hans syster på 7 år :(

Så - nu behöver jag ert fulla stöd! Och pepp!

Vi bort litet och trångt. Lilleman sover i spjälsäng med svarta lakan uppsatta i taket som går precis runt i rummet intill vårt. Ingen dörr finns. Han ställer sig upp och drar isär skynkena och tjoar - vad göra?

Hjälp mig med schema! Hur många dagslurar behövs? Hur många timmar sömn/dygn?

Vill vagna på dagen men han är så jäkla livlig, Kryper omkring och försöker häva sig ur vagnen. Hur ska jag göra?

Kan jag ansvara för nätterna ett par veckor för att sen låta sambon "hjälpa till" eller ska han helst gå in från tredje kvällen? (Jag vill ju helst kunna lämna hemmet någon gång... :lol: )

Hjälp och pepp tack!
Ingo 101207
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen åter får vi väl säga då. :D

Helst skulle ni ju ha skynkena så långt ifrån sängen att han faktiskt inte når. Men för övrigt kanske ni kan mörklägga så pass att även om skynkena kommer upp så ser han inget (=ingen underhållning)

Att kura en andra gång kan ta längre tid än det gjorde första så ha tålamod och målmedvetenhet så kommer ni nå målet.

Om du är den mest sakliga av er två så tycker jag du skall ta kuren så kan pappa ta det sen när det väl sitter. OCH han verkligen är med på VAD som gäller. Säg efter några veckor typ en månad så sitter det mesta, då kanske även han kan lägga poff ner och gå ut. :wink:

SKall han sova i vagn rekommenderas att han spänns fast. En del lyckas faktiskt spänna fast dem på mage. Om vagnen är bra.

9-11 mån är det 14 tim sömn/dygn med 11-11,5-12 timmars natt. Skall man börja på dagis inom en snar framtid är 12 timmar ett minimum anser jag.

Jag skriver i rytmer så kan du fundera på tiderna så bollar vi sen ok?

12+45+1,5 (betyder 12 tim natt 45 min fm lur och 1,5 tim dagslur)

Eller 12+20+1,5 om du har en "piggis"

Det finns några som har 11+1,5+1,5 också. Men det brukar vara svårt att sova långa lurar i vagn, så jag rekommenderar oftast korta i vagn och långa i säng. Men det finns så klart undantag. :wink:

Vill minnas mig att min son sov typ.

19-07
09.15 45 min
12.30 1,5

Vad tror du om detta? Är det pepping?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Åh tack tack tack!

Första natten avklarad! Det gick bra! (För bra?)

Fick gå in och snabbbuffa ett par ggr på natten och tidigt på morgonen med snabbt resultat.

Vaknade 35 minuter före utsatt väckning. Snabbt in och la tillrätta, buffning, ramsa, ut. Hör hur lilleman kryper runt och ställer sig upp - småpratar för sig själv ett tag (jag tyst) för att sen börja skrika upp sig (jag ramsar påminnelse utan direkt resultat)

Går tillslut in och lägger tillrätta - buffar - ramsar - ut. Han är vaken men tyst. "Väcker" på utsatt tid 5 min senare.

Gjorde jag rätt som lät honom stå och skrika/gnälla/prata ett tag på morgonen utan ramsa? (I sängen får han göra vad han vill? En påminnelseramsa dock)

Men ändå! Vilken glad unge! (morgnarna är annars bara gnäll och väntan på första luren, både för mig och honom ;)

Mitt schema ser ut såhär:

7.00 väckning, frukost (gröt+macka)

9-9.45 fmlur ute i vagn

11.00 lunch

12.30-14.00 emlur vagn ute

14.00 mellis (gröt? välling?)

17.30 middag

19.00 bad, lek, vällingslurk

19.30 godnatt

Hur verkar det? Räcker det med 1,5 h på em? Om det blir svårt att sova i vagnen i 2 h?

TAck än en gång!
Ingo 101207
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen igen säger även jag. :D

Jättebra natt! =D> Fortsätt nu och följ boken.

Lite för lite sömn på dagen kan jag tycka, eftersom ni har 11.5 timmars natt. Så om du känner så för långluren tycker jag du kan lägga honom 19.00 istället, kanske inte under kurdagarna, men efter uppföljningsveckan kan du gott justera detta. Sömn föder sömn.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av TorsMamma »

Bra jobbat! =D>

30 min för lite sömn. Antingen förlänga långluren till 2 tim eller lägga 30 min tidigare är mitt råd. Samma som ovan alltså. :wink:

Gnöl, knorr, prat m.m. får man hålla på med bäst man vill. Kallas för privatliv. Men ledsen får man inte vara, precis som du gjorde!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Åh tack! Fan - det känns pepp alltså!

Dagslurarna då...

Vagnar (fastspänd på mage) kraftigt under starka protester. stannar av och skakar till sida till sida när det blir tyst. Starka protester igen! Avvaktar men upprepar proceduren när skriken tilltar och han börjar krångla sig ur selen.

Tillslut vagnar jag med "tjuvknepet" tryck på huvudet i "skjutsen". När jag slutat vagna enl ovan och protesterna som startar inte känns lika starka har jag låtit honom vara. Gnöl-skrik-gnäll sen tystnad. Total tid ca 8 min.

När han börjar protestera - ska jag då avvakta eller börja vagna direkt?

Gällande första luren - ska jag väcka honom exakt efter planerat klockslag oavsett sömnlängd och bara tillåta justering på em-luren? :?

Ska jag justera schemat redan idag eller vänta till efter uppföljningsveckan?

Tack för att ni finns! [-o<
Ingo 101207
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag tycker du kan justera idag. och i 2 veckor ta upp på utsatt tid. Använd marginalkvartarna efter uppföljningsveckan så du får naturliga sömnpass. Men är han jättegrinig så har du ju marginalkvart att använda till 45 min osv...krånga lite till det för dig nu. Det går såååååååå bra! 8) :D

8 min är perfekt tycker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Åh tack tack tack! Mina livlinor! :oops:

Vaknade nu efter 1h i vagnen. arg som ett bi!

jag började vagna som en tok - ojojoj har aldrig hört honom så arg! Där kommer tvivlet... Vad fan håller jag på med? Tar inte upp mitt gråtande barn! Buhuhuhuh :(

Fortsatte dock vagnandet, när han lugnade sig gjorde jag detsamma, för att sen - vid tystnad ruska till och gå. Protester! osv om och om igen. Till slut låg han mest och hulkade och gnydde men när han var tyst men vaken (låg och fipplade lite) så "väckte" jag. Ingen marginalkvart där inte... även om han nog hade behövt det?

Ska dagslurarna krångla så? (ja jag veeet att det är första dagen men jag behöver samla kraft till vad som kan vänta mig :|

Jag är så rädd att jag ska fastna i vagnandet! Hur vet jag eg när jag ska sluta?
Ingo 101207
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av TorsMamma »

man slutar när de tystnar. Men arga.... :twisted: är svåra att lugna, arg får man liksom lov att vara.

Har du problem med långa läggningar på dagen kan du ju lägga 15 min tidigare så har du 15 min på dig att föra diskussion och han hinner sova lite mera. Men bara en kort tid så klart. Men dagsvilorna är oftast svårare än nätterna.

Kämpa på och håll målet i sikte.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Tack snälla! :D Jag vet inte vad jag skulle göra utan detta forum! (Ge upp förmodligen... :cry: ) Men... här kommer fler frågor:

Är påminnelseramsan och bekräftelsen alltid åtskilda (4+4) eller kan man avsluta en påminnelse med bekräftande? (3+1) :shock:

När han vaknar på natten är jag där direkt med påminnelseramsa *4? Avvaktar? Fortsätter påminnelsen beroende på röststyrka/ton hos honom? Bekräftelse vid tystnad?

Aldrig gå in och lägga tillrätta utom vid hysteri/JÄTTEJÄTTEledsen eller?

Vill bara veta så jag gör rätt...? #-o :oops:
Ingo 101207
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av TorsMamma »

dinmorsa skrev: Är påminnelseramsan och bekräftelsen alltid åtskilda (4+4) eller kan man avsluta en påminnelse med bekräftande? (3+1) :shock:
De första dygnen har man separat ramsa och separat bekr x4. Men när man märker att ramsan fungerar (tar) så kan man baka ihop dem precis som du skriver 3+1 :wink:

När man ramsar kan faktiskt ramsan vara x8 eller x16 vid behov upp till typ x100 om du hänger med? Han skall ha svar på sina frågor. Avsluta med bekr. ramsan x4 tills du märker att ramsan funkar, då bakar du ihop dem.

När du vill ramsa kan du göra husljud, när du vill gå in då kan du ramsa och när det är outhärdlig kris, DÅ får du gå in och lugna. Så lite mera is i magen nu när det gått några dagar.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Fler frågor...

Nätterna blir bättre och bättre. Behövde inte gå in ngt varken andra eller tredje natten! :lol: Räckte med ramsa. Ibland avvaktade jag med ramsa också och då somnade han om själv.

Eller ska jag alltid ramsa vid uppvaknande??

Det som jag har frågor kring är dels vargtimmarna. I morse vaknade han ca 04 - ramsa -somnade om. Vaknade åter ca 05 - ramsa somnade om. Vaknade ca 06 - ramsa - somnade ? om. Efter kl. 06 var det tyst men lite "rörelser" - när jag tyckte det började röra sig lite väl mycket så började ramsa OCH DÅ startade gråten! Försökte ramsa och göra husljud, sätta på TV:n etc. Tystnade i korta stunder men grät vid väckningstiden. Avvaktade och "brötade" extra mycket utanför. Tillslut tystnade han och då "väckte" jag godmorgon.

Hur ska jag eg. göra under vargtimmarna? (och annars) Alltid ramsa så fort han vaknar (även om han är tyst och nöjd?) Eller avvakta med ramsande tills gnäll och gny kommer?

Dagslurarna är lite kämpiga men jag tycker att det går bättre: Ligger på mage i vagn (med regnskyddet som mörkläggning - himla bra faktiskt 8) jag vagnar över tröskel (ute) tills han tystnar (alltid läggning under protest under dagslurarna) ruskar vagnen lätt och "stannar". Avvaktar. Börjar han skrika upp sig och krypa runt :arrow: vagning och samma procedurer.

Någonstans har jag läst att man inte "behöver" ramsa på dagen. Jag gör alltså inte det. Är det OK? Eller ska jag börja ramsa vid dagslurarna såhär på tredje dagen?

Han vaknar efter ca 1-1.10 (ska sova 1.5 den andra luren) Jag har försökt att börja vagna och få honom att somna om men det funkar inte. Bara jätteledsen! :( (avvaktar tills han är tyst och lugn men klarvaken och tar upp honom då men då är han jättekinkig!)

Om han vaknar för tidigt och är pigg och glad - ska jag ta upp honom då?
Ingo 101207
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ang. tidiga morgnar tycker jag du gjort helt rätt. 1 ramsa sen inget mer. På natten sover folk som grisar. 8) Men när klockan är typ 06 kan en ramsa störa mer än den lugnar om du hänger med. När det är för nära morgon kan det vara bäst att göra ingenting typ. Men fortsätt som du gör ett par dagar till. Det kan ta lite extra som sagt.

Ang. luren i vagnen. Du kan alltid använda marginalkvart och ta upp med om det behövs. Men då kommer han förmodligen inte lära sig sova över 1,10. Så det är bra om man kan hålla ut och ta upp glad. Annars marginalkvart.
Jag personligen gillar ramsan, kör med den även dagtid. Då blir det liksom samma som på natten och inget är annorlunda typ. Men man måste inte om man tycker det känns konstigt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
dinmorsa
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 09 jun 2011, 13:20

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av dinmorsa »

Nätterna går jättebra nu! Läggs utan ett ljud (solfjäder + ramsa), vaknar visserligen oftast någon timme före utsatt tid men ligger då och "pratar" för sig själv. Gnäller ibland men tar aldrig upp honom före utsatt tid :)

Men dagslurarna däremot... :roll:

Då jag arbetar två dagar i veckan s¨å är det pappan som sköter dem de två dagarna. Jag misstänker starkt att han vagnar honom till sömns... För nu är det helt omöjligt att få honom att somna utan vagning. Han blir görarg och frånglar sig ur selen och det är risk för störtdykning i marken om man inte är där och passar honom. REsultatet är att jag nu vagnar honom till sömns (så gott som i a f ibland ligger han och gnölar lite i stilla vagn) Fm-luren på 45 min funkar bäst, får alltid väcka honom. Em-luren vaknar han efter 45 (ska sova 1,5) försöker vagna om men han far runt som en dåre (glad dock). Jag tar upp honom glad men han blir snabbt gnällig igen (inte utsövd?)

Nu funderar jag på om vi ska börja från scratch med dagslurarna. Vet inte hur dock... Vagn, inne?

Dum fråga kanske men... kan man ha napp under dagslurarna? (han slutade helt med napp under kurningen) OM han somnar i vagn med napp så kanske det får honom att sova mer sammanhängande under dagslurarna?

Hjälp...
Ingo 101207
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Pepp tack! Ny kur för 9 -månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nej napp dagtid kommer bara förvirra när man har napp och inte. Så det skulle jag skippa.

MEN, det kan vara värt att ha långa luren inne i det kolsvarta sovrummet en tid. Då kan varken du eller pappan vagna utan måste ha den inne och kan passa på att vila lite själv. Så kan man om man tycker det är ok vagna på korta lurarna.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"