Först och främst, stort TACK för att detta forum finns. Vet inte riktigt vad jag skulle gjort utan det och SHN!
Vad gör jag för fel? För 14 dagar sedan började jag med SHN-kuren på min son, 5,5mån, med fantastisk framgång. Första veckan gick vi från ca 10 uppvakningar per natt till 1 -2 och då räckte det med ramsan för att han skulle somna om. Andra veckan har det sakta men säkert blivit sämre och sämre. Senaste nätterna har han vaknat kl3,4,5,6. Kl 3 och 4 somnade han om av sig själv men ena gången var han klarvaken och jollrade i 40 minuter. 5-uppvaknandet var han jätte arg och det räckte inte bara med ramsan utan det krävdes även tillrättaläggning och buffning. Han vaknar tidigare och tidigare på morgonen. Första veckan lyckades han somna om av ramsan och han höll sig till 7. Nu har det sakta men säkert backat till kl6. Han är arg, jag ramsar, han bajsar, blir ännu argare, jollrar, arg, jag ramsar, jollrar, jag tar upp honom med glada skratt kl 7 (dvs byter inte blöja. Rätt eller fel?)
Sömnen på dagarna har blivit svårare att få till då han sover mer på nätterna. Men han ligger iaf i vagnen med förtäckt filt under den schemalagda sovtiden, dvs han har möjlighet att sova om han vill.
Vårt schema: (anpassat till dagishämtning)
7.00 Morgon med ersättning
8.00 Gröt & Katrinplommon
9.30 Sova 45min i vagn (men han sover oftast inte mer än 35 min)
11.30 Mat & Frukt
12.30 Sova 1,5h i vagn (vaknar efter 40 min, jag är beredd, vagnar & ramsar han somnar om och sover i 50-60min)
14.30 Gröt & Katrinplommon alt 1 banan
16.00 Sova 45 min i vagn (sover mellan 30-45 min)
17.30 Mat & Frukt
19.00 Ersättning, skrattet till godnattet, sova
- Nappen är borttagen, vi har mörklagt sovrummet, han ligger dock i vårt sovrum men inte så han kan se oss.
- De gånger han vaknar innan kl 4 så försöker jag att undvika ramsan utan vill att han ska somna av sig själv. Rätt eller fel?
- Efter 4 är det svårare för honom att somna om själv och jag ramsar så fort som möjligt, ibland buffar jag. Rätt eller fel?
- Ramsar jag fel på morgonen? Försöker låta bestämd och förmedla att det inte är morgon utan fortfarande natt.
- Sammanfattningsvis; Det är vargatimmarna som är svåra. Resten går bra i mina ögon. Det är väl OK om han vaknar till ibland under natten bara han somnar om av sig själva?
Men varför blir det sämre än vad det var första veckan? Jag känner mig inte orolig och jag har läst ”säkerheten” flera ggr.
Tacksam för lite råd.
Vänliga hälsningar,
Danielle
Stor framgång men nu bakslag…
Re: Stor framgång men nu bakslag…
HEj och välkommen!
jag skall bara svara kort
har du sett den här länken ang tidiga mornar?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119 Försök undvika trafik i vargtimmen. det bara stör.
sen är det vanligt att dagslurar strular när nätterna blir bättre. liten tror sig vara utsövd
mer mat och ut och krama träd och äta gräs
och tålamod.
lycka till. nu kallar mellis med två hungriga troll
jag skall bara svara kort
har du sett den här länken ang tidiga mornar?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119 Försök undvika trafik i vargtimmen. det bara stör.
sen är det vanligt att dagslurar strular när nätterna blir bättre. liten tror sig vara utsövd
lycka till. nu kallar mellis med två hungriga troll
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start