LÄGGNING AV 13 MÅNADERS POJKE

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
rebfred78
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 16 aug 2011, 22:37

LÄGGNING AV 13 MÅNADERS POJKE

Inlägg av rebfred78 »

Hej! Trevligt med detta forum. Hoppas på något svar då det är lite frågor som dykt upp. Tycker jag läst boken om och om igen men känner mig lite tveksam om jag gör rätt. Jag vet att jag inte får visa det inför min son.
Följer schemat på dagen på minuten. 06:45 morgon, 07:00 frukost, 11:00 lunch, 12-14 sova, 14:30 mellanmål, 17:30 middag, 18:45 kvällsslurk,19:15 kväll. Nu till frågan:

När jag lägger han tillrätta och ger påminnelseramsan så skriker han och står upp i sängen (nackdelen med ett större barn antar jag). Då går jag direkt in och lägger honom tillrätta och ramsar ut med påminnelseramsan. Detta får jag göra flera ggr. Ska jag inte gå in och lägga han tillrätta varje gång kanske? Jag tänker att han inte kommer lägga sig ner och komma till ro om inte jag lägger ner han. Känns som det är lite svårt att bedöma skriken, är han jätteledsen når ju ramsan inte fram. Eller ska jag jobba mer med påminnelseramsan och hoppas han lugnar sig? Igår natt gav jag honom solfjädern flera ggr under kanske 5-10 min för att han skulle lugna sig men han lugnade inte sig. Tills slut efter ca 1timma kom han till ro. Enda kaos natten faktiskt! Det lustiga är att så fort jag visar mig i dörren så slänger han sig ner och tillrätta. Vi har avverkat natt 11. Tack på förhand!
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: LÄGGNING AV 13 MÅNADERS POJKE

Inlägg av Sofias mamma »

Hej och välkommen hit!
Vad bra att du tagit tag i sonens sömn :thumbsup: :-D

Du ska inte gå in till honom direkt om han skriker vid läggningen (om han inte är ledsen såklart, det hör du :!: ). Som det är nu låter det som att han skriker dig till sig [-X . Du beskriver så bra själv när du skriver att han lägger sig ned så snart du kommer in genom dörren :D .

Du behöver våga backa i verktygningen nu, så kommer ni vidare i kuren. Jobba på med ramsan nu, lugnt och tryggt :heart: . Gå bara in till honom vid kris, dvs om han är ledsen. Då ger du honom en lugn solfjäder och går ut med ramsa. Tänk på att din uppgift är att lugna honom mha verktygen, han ska inte ligga ledsen därinne. Fokusera på att förmedla ett lugn :heart: Sen har du väl inte glömt att ha det helt kolsvart i rummet och att skratta ordentligt innan läggning? :D

Jag tycker att du ska ta dig tid att läsa på mer i boken /forumet om kuren med dess verktyg och även attityden av självklarhet(http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet).

Återkom med rapport :!:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
rebfred78
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 16 aug 2011, 22:37

Re: LÄGGNING AV 13 MÅNADERS POJKE

Inlägg av rebfred78 »

Nu skäms jag för min pojk fyller idag 20 månader och jag svarar först nu. Sova hela natten gjorde han nog i 1,5 månad. I oktober började han på förskola och jag började även att arbeta. Sedan dess har det trasslat, nästintill varje natt. Han vaknar flera gånger ibland går det att lugna honom med solfjädern men när man ibland hållt på ett bra tag tappar man tålamodet. Tar upp honom (vilket jag vet är fel) och lägger honom mellan oss. Ska ju upp och jobba dagen efter och måste få sova, han sover för det mesta alltid bra mellan oss. Vet inte om han vaknar för att det är mkt nu med bearbetning av dagen eller om vi bara gjort oss en björntjänst genom att ta upp honom. Känns som vi sabbat det hela vi byggt upp :( Sedan undrar jag på tips hur man kan få det ännu mörkare i rummet, vi har mörkläggningsgardin. Tack på förhand!
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: LÄGGNING AV 13 MÅNADERS POJKE

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:

Det går alltid att göra en omkurning av det hela. Så ni kommer i spår igen. Nemas problemas. Ibland gör man dikeskörningar och då är det mer fruktbart att fokusera på hur man tar sig upp istället för hur man hamnade där. :wink:

Här finns bra tips på mörkläggning.

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "