Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
KLarasMamma
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 11:51

Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Inlägg av KLarasMamma »

Hej!

Min äldsta dotter är nu 2 år och 3 månader. Vi kurade henne då hon var 8 månader gammal och allt har fungerat jättebra, vilket det fortfarande gör.

Det jag undrar nu är, när ungefär slutar de små att sova efter lunch? Jag förstår om detta är väldigt individuellt, men hur har det varit för er som har lite äldre barn? Klara har väldigt svårt att somna efter lunchen nu, hon kan ligga en timme och sjunga, leka och prata. Sedan blir hon förbannad och ropar att hon har sovit klart... :-) Det slutar ofta med att hon somnar i alla fall, men då har det gått så lång tid att hon bara hinner sova max 30 min och när man sedan ska väcka henne är hon inte svårt sur!

Jag funderar nu över om det är så att hon inte behöver sova lunch längre, men känner mig osäker då jag fortfarande tycker att hon är för liten för att sluta med det?

Kram,

Josefine
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

kan du inte köra på CD saga och en 20 min lur som är ett naturligt sömnpass? Då borde hon vara lättare att väcka.

Hur är hon att lägga på kvällen när hon sovit? Hur långa nätter har hon.

Sömnbehovet för en 2 åring är 13 tim/dygn. Så att sova 20-45 min är inte så mycket.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
KLarasMamma
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 11:51

Re: Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Inlägg av KLarasMamma »

Tack för ditt svar!

Då hon sovit efter lunchen kan det ta ett tag innan hon somnar på kvällen, men i regel sover hon från 19.30 till 07.30, d.v.s. 12 timmar.

Jag ska testa CD, det var en jätte bra idé!
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
KLarasMamma
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 11:51

Re: Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Inlägg av KLarasMamma »

Hej igen!

Klara har nu börjat använda potta, vilket både vi och hon tycker är jätteroligt! Fast på senaste tiden har hon börjat använda pottan mot oss... Hon vaknar minst en gång per natt och vill kissa, vilket så klart är bra att hon säger till men ibland hittar hon på att hon vill kissa eller bajsa, vilket är jobbigt. Ropa räv... Värst är nattningen. Även fast hon kissar precis innan hon lägger sig så får jag ändå springa med pottan, ibland kommer det nått och ibland inte. Jag har försökt prata med henne att man inte får hitta på, men det hjälper inte. Jag vill ju inte att det ska hända en olycka, men funderar på att ignorera alla besök under läggning, så att hon lär sig... Rätt eller fel? :(

Kram
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
KLarasMamma
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 11:51

Re: Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Inlägg av KLarasMamma »

Hihi, ropa varg såklart!
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!

Kan du inte ställa fram pottan tillsammans med toarulle intill sängen? Så kan hon själv klara av kisseriet :wink: . Sedan förklara vad som gäller, lite rollspel under dagen då hon kan öva själv, tända lampa osv?

:heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
KLarasMamma
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 11:51

Re: Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Inlägg av KLarasMamma »

Hej och tack för ditt svar! :)

Hade gärna gjort så, men hon sover i spjälsäng ännu och klättrar inte...

Kram
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Inga av mina barn har varit några klättrarbarn, så jag förstår ditt dilemma. Att ignorera när hon säger att hon är kissnödig är svårt, men du kan göra det så tråååkigt som möjligt.

Ha pottan på golvet i hennes rum, tänd inga lampor utan använd ledljus från dörren, låt henne själv sätta sig på pottan, inget småprat, du står bara där och är tråkig och tyst. Sen låter du henne - i möjligaste mån - klättra i sängen själv och lägga sig utan något nytt nattande utan du går bara ut med ramsan. Hon kommer att ledsna på det här om du gör det tråkigt och tyst, det är min erfarenhet :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
KLarasMamma
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 11:51

Re: Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Inlägg av KLarasMamma »

Bra tips, det ska vi testa! ;) Det är ju just uppmärksamheten hon är ute efter!

Kram
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Inlägg av videunge »

Hej

ställ en liten pall brevid sängen så kan hon säkert klättra i själv och kanske till och med ur :wink:

kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Re: Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Inlägg av Siobhan »

Förskolan ville att hon skulle sluta när hon var 3 år eftersom hon var för stor för vagnen. Blev ett år av problem eftersom hon då istället somnade när jag hämtat henne på förskolan och så hade hon sedan svårt att komma till ro på natten. Nu är hon fyra år, fyller fem i januari, och hon får sova en liten stund på madrass efter lunchen på förskolan. På natten sover hon 18.30 - 18.15. Om hon sover lite längre vid lunchtid så lägger jag henne 19.00 istället.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Inlägg av miar70 »

Vad bra du ordnat för din tös, Siobhan!

Hoppas det går bra för dig, Klaras mamma!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
KLarasMamma
Inlägg: 88
Blev medlem: sön 03 jan 2010, 11:51

Re: Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Inlägg av KLarasMamma »

Hej!

Har helt missat era senaste svar, tack så mycket!

Ja, det är lite lurigt det där med sömnen efter lunchen. På förskolan har hon helt slutat sova och hemma kan hon göra det ibland, men väldigt sällan. Jag har slutat lägga henne i sängen, för det vill hon verkligen inte, men om vi går ut med vagnen kan hon sova en stund.

Jag har en annan fundering nu vad gäller spjälsängen. Vi har fått låna en spjälsäng till lillasyster, men dessvärre måste vi lämna tillbaka den. Jag funderar nu om vi ska köpa en ny spjälsäng (vilket vi såklart kan!) eller om lillasyster ska få ärva storasysters spjälsäng och så köper vi en "vanlig" säng till storasyster...

Hur länge har ni haft era barn i spjälsäng och framförallt, hur har det gått då ni har bytt till vanlig säng, både med nattningen och med uppvak på nätterna?

Det hade varit jätteintressant att få höra era historier och erfarenheter!

Kramar från oss
Storasyster Klara född 7 maj 2009 ("Sova hela natten" vid 8 månader), lillasyster Vilma född 8 augusti 2011 (SM från start).
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Vid vilken ålder slutar de små att sova efter lunchen?

Inlägg av Elle »

Båda barnen har haft spjälsäng tills de var runt 3,5 år, efter det en växasäng med rejält höga kanter (en gammal från 50-talet som vi köpte billigt på Blcoket)så det fortfarande blev ombonat.

Vi har inte haft några problem med varken läggning eller urhopp.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "