Hej,
Har nu beslutat mig för att satsa på SHN-kuren till min 4 månaders kille.
Men har en del frågor innan.
Min lillkille har aldrig sovit på mage och när vi försöker så vägrar han lägga ner huvudet. Vad gör man då?
Har någon ett bra "mat/sovschema för en 4 månaders"?! Han äter oftast frukost kl 8 och vi har då stigit upp vid 7 (pappan stiger upp då också så det brukar vara trevigt att säga hejdå)
Jag har börjat ge han gröt men vet inte hur mycket jag ska ge + hur mycket ersättning (har slutat amma honom)? Kan nån hjälpa mig med ett schema och skriva hur mycket han "bör" äta av varje vid varje mål.
När ska man ta promenader helst? Är det okej att sova ute på fm eller ska man försöka få dom att somna i vagnen när man går promenad på fm och kanske på uteplatsen på eftermiddagen? Hur gör ni andra? Skule vilja veta exakt hur eran dag kan se ut.Känner mig så låst hemma eftersom jag idagsläget inte vet när eller om han kommer att sova och när han ska äta och hur mycket han vill/bör ha.
Idag sover han i vårat sovrum i spjälsäng. När ska man flytta dom till eget rum? Jag önskar jag kunde det så fort han kunde sova bättre på nätterna.
Som det är nu så somnar han alltid runt 20 och vaknar första gången vid 00.30-01.00 och efter det är det i princip omöjligt att få honom att somna igen. Många nätter så slutar nattenefter att han ätit vid 01. Han snurrar runt, bökar, gnyr och gnöller resten av natten. Ingen i familjen får sova nå mer. Tips på vad detta kan bero på? Är i akut behov att hjälp annars lider vi alla av sömnbrist!
En annan fundering. När jag ska mata honom eller när vi sätter honom upp så vill han bara kasta sig bakåt. Han blir som en fjäder, vad beror detta på? Vad gör man åt det? Han är aldrig bara lugn utan hela tiden som missnöjd och gnäller... Hjälp!
Vill inte sova på mage + andra funderingar
Re: Vill inte sova på mage + andra funderingar
Hej, här kommer lite svar...
Ha honom på mage där du håller på och pysslar tex på köksbordet, diskbänken osv. Du måste bara ha ordentlig koll hela tiden så han inte trillar ner. På golvet kan han också ligga på mage med lite spännande saker runt omkring som han kan titta på och pyssla med.
Här följer ett förslag som du kan modifiera lite så det passar er:
7.00 väckning och frukost
9.00-9.45 sova fm-lur
10.30 äta lunchmål
12.00-14.00 sova lunchlur
14.00 äta igen
16.00-16.45 sova em-lur
17.30 äta kvällsmål
18.30 nattslurk
19.00 sova natt
Gnöl på natten beror ofta på hunger, så mer mat på dagen, massor med mat. Men det kan även bero på övertrötthet, så följ ett schema och se till att han får sina sovtimmar, sin mat och sin aktiva vakentid så kommer nätterna bli lugnare.
Så sätt igång nu och få lite ordning på er tillvaro så kommer ni njuta mer av varandra och av livet.
Kram Susan
Allt nytt som presenteras måste man få tid att vänja sig vid. Är han tillräckligt mätt så kommer han lägga ner huvudet och somna om du buffar eller vagnar honom. Att ligga mycket på mage dagtid är också guld inte bara för den motoriska utvecklingen utan även för hjärnans utveckling.tjoppsan skrev: Min lillkille har aldrig sovit på mage och när vi försöker så vägrar han lägga ner huvudet. Vad gör man då?
Ha honom på mage där du håller på och pysslar tex på köksbordet, diskbänken osv. Du måste bara ha ordentlig koll hela tiden så han inte trillar ner. På golvet kan han också ligga på mage med lite spännande saker runt omkring som han kan titta på och pyssla med.
15,5 tim sömn är vad en fyramånaders liten bebis behöver ha.tjoppsan skrev:Har någon ett bra "mat/sovschema för en 4 månaders"?! Han äter oftast frukost kl 8 och vi har då stigit upp vid 7 (pappan stiger upp då också så det brukar vara trevigt att säga hejdå)
Här följer ett förslag som du kan modifiera lite så det passar er:
7.00 väckning och frukost
9.00-9.45 sova fm-lur
10.30 äta lunchmål
12.00-14.00 sova lunchlur
14.00 äta igen
16.00-16.45 sova em-lur
17.30 äta kvällsmål
18.30 nattslurk
19.00 sova natt
Exakt hur mycket han ska äta är ju svårt att säga, regeln som jag följer är att mata i så mycket det går ner och så lite till. Ös på med gröt och andra smakisar och så ersättning på det tills han tackar nej för att ha är proppmätt. Han kan inte få för mycket mat. Får han för lite blir han en grinig typ som sover dåligt.tjoppsan skrev:Jag har börjat ge han gröt men vet inte hur mycket jag ska ge + hur mycket ersättning (har slutat amma honom)? Kan nån hjälpa mig med ett schema och skriva hur mycket han "bör" äta av varje vid varje mål.
Promenera när du vill. Är han vaken kan du palla upp honom lite i vagnen och så ner med suffletten så han får frisk luft och ser spännande saker. Ska du promenera när han ska sova ser du till att han somnar innan du börjar gå. Sova ute så mycket som möjligt är bra tycker jag, frisk luft är bara nyttigt.tjoppsan skrev:När ska man ta promenader helst? Är det okej att sova ute på fm eller ska man försöka få dom att somna i vagnen när man går promenad på fm och kanske på uteplatsen på eftermiddagen? Hur gör ni andra? Skule vilja veta exakt hur eran dag kan se ut.Känner mig så låst hemma eftersom jag idagsläget inte vet när eller om han kommer att sova och när han ska äta och hur mycket han vill/bör ha.
Våra barn har sovit i vagnen tills de varit 4 mån och sovit 12-tim natt, de har fått sova i korridoren utanför vårt sovrum eller i vårt sovrummet. När de sovit hela natten lång får de flytta in i ett eget rum, eller som i vårt fall till sina syskon.tjoppsan skrev:Idag sover han i vårat sovrum i spjälsäng. När ska man flytta dom till eget rum? Jag önskar jag kunde det så fort han kunde sova bättre på nätterna.
Som det är nu så somnar han alltid runt 20 och vaknar första gången vid 00.30-01.00 och efter det är det i princip omöjligt att få honom att somna igen. Många nätter så slutar nattenefter att han ätit vid 01. Han snurrar runt, bökar, gnyr och gnöller resten av natten. Ingen i familjen får sova nå mer. Tips på vad detta kan bero på? Är i akut behov att hjälp annars lider vi alla av sömnbrist!
Gnöl på natten beror ofta på hunger, så mer mat på dagen, massor med mat. Men det kan även bero på övertrötthet, så följ ett schema och se till att han får sina sovtimmar, sin mat och sin aktiva vakentid så kommer nätterna bli lugnare.
Menar du när du ska mata med gröt eller med flaska? Du kan sätta honom i en babysitter och mata så han får halvligga, det brukar vara bra.tjoppsan skrev:En annan fundering. När jag ska mata honom eller när vi sätter honom upp så vill han bara kasta sig bakåt. Han blir som en fjäder, vad beror detta på? Vad gör man åt det? Han är aldrig bara lugn utan hela tiden som missnöjd och gnäller... Hjälp!
Så sätt igång nu och få lite ordning på er tillvaro så kommer ni njuta mer av varandra och av livet.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tack SusanD!
Vi har lyckats jättebra. Dock inte med att ligga på mage men han sover numera kanon på rygg
Nu är vi inne på fjärde dygnet som varit gudomligt.
Han äter jättebra vid sina måltider. Mkt gröt och sen ger jag ersättning tills det tar stopp.
Även provat puréer. Tack för tipset om mattiderna.
Han sover långa fina stunder på dagen och numera kan man ställa kl på honom.
Kl 18 tar vi alltid på pyjamas och busar lite och strax före sju så får han kvällsflaska.
Efter lite rapar så är det ner i sin säng och skrattet till gonatt
Sen bara fallet ögonen igen och han sover till morron efter!
Inga fler strider vid läggdags eller nattvakande!
Tusen tack för alla tips. Inga problem att somna i vagnen heller.
Nu njuter vi till 100% av våran lillkille.
Kram tjoppsan
Vi har lyckats jättebra. Dock inte med att ligga på mage men han sover numera kanon på rygg
Nu är vi inne på fjärde dygnet som varit gudomligt.
Han äter jättebra vid sina måltider. Mkt gröt och sen ger jag ersättning tills det tar stopp.
Även provat puréer. Tack för tipset om mattiderna.
Han sover långa fina stunder på dagen och numera kan man ställa kl på honom.
Kl 18 tar vi alltid på pyjamas och busar lite och strax före sju så får han kvällsflaska.
Efter lite rapar så är det ner i sin säng och skrattet till gonatt
Sen bara fallet ögonen igen och han sover till morron efter!
Inga fler strider vid läggdags eller nattvakande!
Tusen tack för alla tips. Inga problem att somna i vagnen heller.
Nu njuter vi till 100% av våran lillkille.
Kram tjoppsan
-
ilindstrom
Vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg. Precis så ska det vara efter en lyckad kur. Tack för att du delar med dig.
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida