Ändring av schema inför dagvårdsstart!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Lilla_Mys_mamma
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 10 feb 2011, 19:50

Ändring av schema inför dagvårdsstart!

Inlägg av Lilla_Mys_mamma »

Hello hello!
Vårt söta tös är nu 15 månader. Vi skolade henne vid 8 månaders ålder och det har funkat SUVERÄNT! =D>

Hon sover fortfarande två pass per dag men nu menar jag ändra på det när hon ska börja vara hos en dagmamma på vardagarna. Märker oxå att hon behöver mindre sömn nu när hon blivit äldre för hon vaknar oftast mellan 1-½ timme tidigare varje morgon.
Henne nuvarande schema ser ut såhär:
7.30 Vaknar
8.00 Gröt
10.30 Vila (45min)
11.30 Lunch
14.00 Mellanmål
14.30 Vila (1,5h)
16.00 Middag
19.00 Gröt+mjölk
19.30 Godnatt
M.a.o. får hon 14h 15 minuter sömn per dygn. Men hon ska ju ha 13,5h.

Hade tänkt mig nya schemat såhär:
6.30 Vakna+liten mjölkslurk
7.15 Gröt hos dagmamman
11.00 Lunch
12.00 Vila (2,5)
14.30 Mellanmål
16.30 Middag
19.00 Kvällsgröt
19.30 Godnatt
Detta schema ger henne ju 11 h nattsömn plus 2,5h vila dagtid. Hon börjar hos dagmamman i oktober och jag vill ju att schemat ska sitta som berget då hon börjar.
Vad jag undrar är hur ska man ändra schema, ska det ändras stegvis eller direkt?
De här sista veckorna har hon varit väldigt trött redan kl 9.30, hur ska jag draaaa ut på vilan till kl.12? Tips mottages! [-o<
Är oxå lite orolig hur dagsvilan ska dras ut till 2,5 h. Oftast så vaknar hon automatiskt av sig själv efter 1,5 h vila, om det händer ska man bara ramsa på nytt å låta henne ligga kvar ÄNNU en timme?!?!?

Tacksam för svar!
Lilla My föddes Maj 2010
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ändring av schema inför dagvårdsstart!

Inlägg av TorsMamma »

Varför kan du inte lägga 1 timme tidigare och ha 12 timmars natt?

jag anser ju att alla barn som inte är hemma utan går på typ "dagis" "förskola" "dagmamma" bör ha MINST 12 timmars natt. Vissa har faktiskt ännu längre. :D

Det är inte ovanligt att det ändå blir 2 timmars middagslur med 12 timmarsnatten, vid denna ålder.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lilla_Mys_mamma
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 10 feb 2011, 19:50

Re: Ändring av schema inför dagvårdsstart!

Inlägg av Lilla_Mys_mamma »

Antar att orsaken e lite självisk!!! :oops:
Hinner se så lite av henne på kvällarna, det är nog enda orsaken!
Jag vill ju hennes bästa så... 12 h natter bör det väl nog bli.
Lilla My föddes Maj 2010
Lilla_Mys_mamma
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 10 feb 2011, 19:50

Re: Ändring av schema inför dagvårdsstart!

Inlägg av Lilla_Mys_mamma »

Vill någon svara på mina övriga frågor oxå?
Tack så mycket på förhand.
Det är super att ha ett forum som detta å få svar på sina frågor. :D
Lilla My föddes Maj 2010
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Ändring av schema inför dagvårdsstart!

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Har du pratat med dagmamman om dagvilan? Hon kanske kan vara flexibel om de andra vilar från 12 så kanske din lilla kan sova från 11.30. Blir inte lika lång vakentid på förmiddagen. Det där rättar ju till sig efter ett tag när hon blir äldre.

Tips för att hålla henne vaken är väl framförallt att undvika vagnen. :lol: Där somnar de lätt sittandes.
Diska, promenera, läsa. Sen får du använda dig av marginalkvartarna till att börja med. Och ja man ändrar schemat direkt.

Håller med Torsmamma om 12 timmars natt. Det är att föredra även för framtiden när hon slutar att sova middag. men det där vet ju ni bäst själva.

Du kan också räkna med att hon inte kommer sova så länge på dagen den första tiden efter inskolningen. ( Jag jobbar på förskola)
Många barn vaknar ofta efter 45 minuter innan de vant sig vid att sova på dagis.
Du kan alltid lägga en halvtimme tidigare på kvällen när hon är trött.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Lilla_Mys_mamma
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 10 feb 2011, 19:50

Re: Ändring av schema inför dagvårdsstart!

Inlägg av Lilla_Mys_mamma »

Tack så mycket för svar. :D
Jag ska höra med dagmamman och knåpa på schemat för att det ska bli bra.
Sen är det bara att ändra på.

Hur ska jag göra med dagsvilan de första dagarna när hon ska sova +2h, om hon vaknar tidigare. Fortsätta ramsa som "vanligt"?
Lilla My föddes Maj 2010
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Ändring av schema inför dagvårdsstart!

Inlägg av miar70 »

Lilla_Mys_mamma skrev:Hur ska jag göra med dagsvilan de första dagarna när hon ska sova +2h, om hon vaknar tidigare. Fortsätta ramsa som "vanligt"?
Ja, du agerar precis som vid andra uppvak. Husljud brukar vara tacksamt på dagvilorna. Sover hon inne i sängen? Om hon sover i vagn kan du promenera med henne om du känner att hon behöver extra hjälp. Inne kan man erbjuda en solfjäder om skarven sitter i. Inför gärna väckarklocka både efter natten och till dagvilan, äldre barn brukar anamma den jättesnabbt. Det bästa är att du har den utanför hennes sovrumsdörr så att du kan reglera den om hon vaknar inom marginalkvarten, så att det är klockan som "väcker" henne!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "