Vad ska vi göra? Det låter som att hon håller på att dö!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
lillajag_84
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:41
Ort: Norrbotten

Vad ska vi göra? Det låter som att hon håller på att dö!

Inlägg av lillajag_84 »

Dottern är 1,4 år gammal. Hon vaknar mitt i natten, i regel mellan 24-05.00, och skriker. Hon skriker som om det står en mördare i hennes rum och håller på att döda henne.
Jag vaknar med hjärtklappning.

Nätterna har sambon fått ta sen ca 6 mån tillbaka, jag kan inte somna om. Men jag vaknar iaf och har problem.
Dottern är väldigt betämd av sej och "tror" som min sambo säger att hon är 5 år.
Alla som är kring hon tycker att hon gnäller hela tiden, och det gör hon. Det är jätte frustrerande. Hon gnäller när hon är trött och hungrig och vilket barn gör inte det? men hon gnäller även när hon inte tar sej upp på stolen, när hon inte riktigt når leksaken, när hon inte får göra som hennes storebror osv osv.

Hon har alltid ätit dåligt, men vid 1 år så började hon äta bättre. Hon får välling morgon och kväll å den äter hon, nu får hon även också ibland på natten för att kunna somna om.

Vi vet inte vad vi ska ta oss till. Hon har tänderna som har kommit konstant sedan 5 månaders ålder och hon har nu hela munnen full, dom två sista är inte riktigt helt uppe. Hon är så orolig på nätterna.
Ikväll vaknade hon efter knappt 3 timmars sömn och var tröstlös. Sambon gick och bar och bar och jag hörde bara hur hon fortsatte skrika, när jag tog hon blev hon tyst, för att sedan börja om. Hon tar sej mot munnen. Hon fick sen en supp, och har sedan efter tröstande legat i sambons famn lugn och sovit för att sedan vaknat igen.

Har hon ont!? Vad händer? Jag bara gråter.

Våran lilla flicka är så trött på dagarna och gnäller över minsta lilla för att hon är trött. Vi märker så stor skillnad på hon när hon har fått sova bra, då är hon helt underbar. Men Alla ifrågasätter oss och hon. "mår hon bra?" "har hon inte ont nånstans?" "sover hon inte hela nätter än?" INTE FASIKEN VET VI, OM DU ÄR LESS VAD TROR DU INTE VI ÄR?!!

Vi gjorde ett halvhjärtat försök att kura hon för 1 år sen, men det rann ut i sanden.
Vi kurade storebror ( 4 år) när han va 5,5 mån utan problem.

Vi har planerat att kura hon på onsdag den här veckan, för det är enda tiden som passar med lediga dagar.
Sista aug har vi fått dagisplats och då ska hon börja skolas in.
Vi har tre tider som styr dagen. kl 07.00 måste det vara morgon för att hinna till dagis. 12.00 sova, för då sover dom på dagis. 13.30 måste hon va vaken för då hämtar jag om jag är arbetslös.
Men kommer jag att jobba och börja kl 07.00 måste barnen var 4:e vecka kliva upp kl 6.00 för att sambon är deltidsbrandman och har jour.
Jag vet inte hur vi ska göra, ska vi ens kura eller ska vi uppsöka en läkare?

Snälla, hjälp.
Nadja, mamma till Elvis född 070816 & matte till Tjej bordercollie/alaskan husky född 060228 =)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Vad ska vi göra? Det låter som att hon håller på att dö!

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Om ni ska uppsöka läkare eller inte kan bara ni själva svara på.
Vi här på forumet är vanliga föräldrar med ett stort intresse för barn och sömn. Vi finns här för att guida och vägleda när föräldrar genomför sova hela natten kuren.

Jag ska svara på en del av dina frågor i alla fall med förutsättningen att hon är frisk.

Mycket uppvak och orolig sömn är ofta ett tecken på sömnbrist. Kan låta lite bakvänt kan tyckas men gå bara till dig själv hur du sover när du har fått för lite sömn.

Att hon skriker på natten är ju också ett sätt att ropa er till sig. Så som ni gör nu och har lärt henne, ni tar upp henne och vaggar henne, förstärker ni bara hennes rädsla för att sova.

Gnället under dagarna beror förmodligen på att hon är väldigt trött hela tiden. Hon är ju också liten och har inte så mycket till språk. Många barn tar då till ett gnällljud när de vill något.
Vad gör ni när hon gnäller? Hon svarar ni henne?

Att lilla flickan skulle tro att hon är 5 år har jag svårt att tro. Så små barn tror inte så mycket de lever liksom i ögonblicket.


Du skriver längre ner att när hon har fått sova är hon underbar. Den meningen är kanske svaret på din egna fråga. Läkare eller kur? För lite sömn gör väldigt mycket dåligt för människa, speciellt en liten sådan.

Ni måste själva fatta beslutet om kur eller inte men vi finns här när ni är redo. Läs på ordentligt bara och var säker på er sak. En påbörjad kur med osäkra föräldrar blir aldrig bra.

Angående att kolla henne hos läkare så får du gå på din magkänsla. Det brukar vara det bästa.

Ha det gott/Susanne :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
lillajag_84
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:41
Ort: Norrbotten

Re: Vad ska vi göra? Det låter som att hon håller på att dö!

Inlägg av lillajag_84 »

Jag tycker att det låter väldigt vettigt med att hon sover dåligt för att hon är för trött. För hon är ju det, hon sover på tok för lite per dygn!

Jag hittar inte nånstans hur många timmar dom ska sova när dom är 1,4 år, kan du hjälpa mej eller vet du?
Nadja, mamma till Elvis född 070816 & matte till Tjej bordercollie/alaskan husky född 060228 =)
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Vad ska vi göra? Det låter som att hon håller på att dö!

Inlägg av Sofias mamma »

Hej, sömnbehovet brukar ligga på ca 13,5 timma per dygn, ofta uppdelat på 12 timmar natt och 1,5 timmar dagslur.
:sleep:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
lillajag_84
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:41
Ort: Norrbotten

Re: Vad ska vi göra? Det låter som att hon håller på att dö!

Inlägg av lillajag_84 »

På rak arm så tror ja det blir svår att få till 12 timmars natt, hon brukar väl sova 10 timmar (?). däremot 1,5 timme på dagen skulle ju passa perfekt på dagis, men hon skullle nog må bäst av 2,5 timme.

Hur ska vi göra?
Nadja, mamma till Elvis född 070816 & matte till Tjej bordercollie/alaskan husky född 060228 =)
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Vad ska vi göra? Det låter som att hon håller på att dö!

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag tycker absolut att ni kan sikta på 12h natt. Det kan man ha långt upp i skolåldern. Skall man dessutom börja dagis så behövs det extra mycket. Sen kan det verka oöverstigligt i början. Jag har stått där och undrat jag med om det verkligen kan gå :shock: men det KAN det. Sömn föder också sömn och man kan få till de där nätterna som man vill ha. Det går. :mrgreen: Så 12+ 1,5 låter väl väldans bra. Varför nöja sig med halvbra liksom? :wink:

lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
lillajag_84
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 15:41
Ort: Norrbotten

Re: Vad ska vi göra? Det låter som att hon håller på att dö!

Inlägg av lillajag_84 »

Det är sant, ska satsa på det, för det passar dessutom vardagen bäst.

Däremot en annan fråga som slog mej inatt. Vi går igenom en sorg just nu och jag är jätte nere, dottern märker också av det här att jag är ledsen. Jag har ingen energi eller hur jag ska förklara.
Vi har planerat kurandet till start ikväll, men jag började tveka lite.

Är det dumt att göra det när mina tankar är nån helt annanstans?
Nadja, mamma till Elvis född 070816 & matte till Tjej bordercollie/alaskan husky född 060228 =)
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Vad ska vi göra? Det låter som att hon håller på att dö!

Inlägg av Elle »

Det kan bara ni avgöra, men om orken och fokuset inte finns just nu så avvakta.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
svalsta
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 03 sep 2010, 08:29
Ort: Sthlm/Enskede

Re: Vad ska vi göra? Det låter som att hon håller på att dö!

Inlägg av svalsta »

hejhej, har exakt samma problem som dig med min 18 månaders flicka. du får gärna mejla mig på cometa01@hotmail.com
*Klara 20100321*. kurad sept, 2010 m. fantastiskt resultat!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "