Växtverk?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Cykelmamman
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 12:54

Växtverk?

Inlägg av Cykelmamman »

Hej,

Har en 3,5-åring som ofta har svårt att komma till ro vid läggning. Han snurrar och sparkar och kan verkligen inte ligga still. Dessutom klagar han över ont i benen. Ibland vaknar han även på nätterna och gråter för det gör såååå ont i benen. :cry:

Efter flera nätters gråt så fick han tillslut lite alvedon för jag tänkte att han kanske har ont på riktigt. Efter någon minut var ungen helt stilla och sov utan att snurra som en tvättmaskin.

Det här kommer och går med några veckors mellanrum. Det verkar som det blir värre när han varit väldigt aktiv under dagen, cyklat, sprungit, hoppat studsmatta osv.

Jag vill inte hålla på att ge honom alvedon för det känns fel men vad göra? Kan det vara växtverk? Någon som har liknande erfarenheter?

Tack på förhand,
Mirella
Stolt mamma till världens bästa Alex 080206 & Elliot 100503
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Växtverk?

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag har flyttat din tråd eftersom vi inne på späda barn och små är bäst på barn upp till året. :wink: så jag lämnar med varm hand över dig till :heart: an och alla andra kloka härinne.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Växtverk?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag vet många som gett Selen som kosttillskott mot växtvärk med framgång.

Även magnesium och kalium är viktigt för att slippa kryp i benen m.m.

Ger ni någon mulitvitamin idag? Annars hitta en med HÖG halt selen. Annars kan ni ge lite extra selen i några dagar och se om det förbättrar sakers tillstånd. Sen köra på mulitvitamin efter någon vecka eller så med boostning.

Sen kan även omega-3 vara bra. Jag ger min son vanliga Picasol-forte från apoteket, en kapsel till natten. Min son kan tugga dessa och svälja innehållet. annars petar du hål på den och klämmer ut innehållet på en sked och ger.

RApportera gärna hur det går!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cykelmamman
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 23 sep 2009, 12:54

Re: Växtverk?

Inlägg av Cykelmamman »

Hej,

Tack för svaret! Ska absolut testa detta och rapportera. Jag äter ju själv extra vitaminer och omega3 så konstigt att jag inte tänkt på att ge det till mina barn :oops:

Återkommer :P
Stolt mamma till världens bästa Alex 080206 & Elliot 100503
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: Växtverk?

Inlägg av Språttan »

Jag hoppar också in här!

Tack för bra tips Torsmamma om vikten av selen! :D Sonen (6 år) får mycket kosttillskott efter att jag började boosta honom i början av året (efter flera penicillinkurer) men jag har ej kollat halten av Selen i dem. Ska genast göra det!

Han har ganska ofta ont i benen på natten. :( Tyvärr har jag ibland gett honom Alvedon (i alla fall när han har vaknat och gråtit och haft svårt att somna om). De ggr jag har märkt det redan vid läggdags brukar vi ha en liten mysstund med massage och liniment (det är det jag har haft hemma) innan läggning. Ibland säger han själv till om att han vill ha massage och lite hjälper det nog. Kanske värt att testa! :)
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"