Äter en gång per natt - 15 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
MoaLisa
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:52

Äter en gång per natt - 15 månader

Inlägg av MoaLisa »

Vi har inte följt någon metod, men följer följande rutiner:

Morgon 8.00 Välling 200 ml
Lätt mellanmål
Lunch 12.00
Eftermiddagslur med välling runt 13.30 - 15.00
Mellanmål (frukt)
Middag 17.30
Kvällsmål Välling 250 ml
Läggdags 19.30 - 20.00

Han är rätt så kräsen med maten om det är något han inte gillar eller om han inte är tillräckligt hungrig. Läggdags går ofta bra, vi lägger honom och så brukar vi sjunga innan vi går ut ur rummet. Ibland får vi gå in flera gånger och sjunga och gå ut, vi brukar inte ta upp honom.

Dock så äter han (förutom undantagsvis när han sover hela natten) en gång per natt. Han får en flaska välling runt ett-två tiden i sängen som han själv håller och somnar sedan om direkt. Vi kan inte trösta honom om han inte får någon välling, vi ger honom 200 ml om natten. Ger vi honom mindre så vaknar han runt fem på morgonen och vill äta en gång till innan han somnar om.

Hur ska vi få honom att sluta äta på natten eller behöver han sitt nattmål? Enligt SHN bör han ju kunna sova utan att äta. Han är väldigt aktiv på dagarna, är mycket ute och hans favoritsysselsättning är att springa runt och sparka boll så det känns som han förbrukar mycket energi.

Vänliga hälsningar
Moa
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Äter en gång per natt - 15 månader

Inlägg av miar70 »

:D Hej MoaLisa och välkommen till forumet :!:

Kollar ditt schem och funderar på om gossen orkar vara vaken från åtta till halvtvå innan det är dags för middagsvila? Eller har du en kortare vila på förmiddan? Jag undrar eftersom de flesta i den här åldern brukar bli rätt trötta tidigare på förmiddagen, mina barn har sovit mittad 11.30/12.00 (efter lunch) och sedan fått gröt när de vaknat efter sovtiden. Gröt kanske vore ett alternativ för er också, eftersom ni har två vällingmål redan, hemlagad havregrynsgröt med en klick äkta smör och kanske lite katrinplommonpuré. Det gäller att mata på riktigt under dagarna så att han inte behöver äta på nätterna :wink: för det behöver han inte. Redan ett fyramånadersbarn klarar tolv timmars natt utan mat, så din gosseman behöver absolut inte välling nattetid! Han äter det för att han får det - "små barn gör som vi lär dem" som Anna Wahlgren själv säger.

Såklart kommer han att protestera mot utebliven nattvälling, men då gäller det att man som förälder talar om vad som gäller, lugnt och fint. Nu verkar inte gossen har såna sömnproblem att en kur är nödvändigt (?) men han behöver definitivt hjälp att sluta äta nattetid. Det är bara jobbigt för lilla kroppen att behöva smälta mat och förbränna den när han sover, och han behöver sammanhängande nattsömn utan uppvak för att må bra.
Han är väldigt aktiv på dagarna, är mycket ute och hans favoritsysselsättning är att springa runt och sparka boll så det känns som han förbrukar mycket energi.
:D Härligt! Och såklart ska ha fylla på med mat så han orkar. På dagarna :wink: :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
MoaLisa
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 25 jul 2011, 20:52

Re: Äter en gång per natt - 15 månader

Inlägg av MoaLisa »

Har försökt att lägga honom tidigare på dagen, men han vägrar. Han har endast sovit en gång om dagen sedan han var ca 10 månader men sover då rätt länge.

Dock ska jag nog prova med gröt och se om det mättar mer än vällingen. Igår åt han riktigt bra på dagen och vips så sov han utan välling hela natten...

Tack för hjälpen!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Äter en gång per natt - 15 månader

Inlägg av miar70 »

MoaLisa skrev:Dock ska jag nog prova med gröt och se om det mättar mer än vällingen. Igår åt han riktigt bra på dagen och vips så sov han utan välling hela natten...
Det låter bra :D Men tänk inte prova, tänk genomföra :wink: Det går i mer mat än man kan tro i såna här små skruttar :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
weklund
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 21 nov 2011, 21:09

Re: Äter en gång per natt - 15 månader

Inlägg av weklund »

Hej, nu har jag precis börjat kuren på vår 15,5mån flicka som sover katastrofalt och vi har provat med en massa som inte fungerat och nu ska jag snart börja arbeta och orkar inte mera störas så ofta på nätterna. Hon har symptom som hon har nattskräck, men jag vet inte om det är en diagnos eller om det bara är en teori till dålig sömn.
Kan man implementera SHN även med dessa "nattskräcksbarn".

Hon har 2 bröder som också sovit ganska dåligt, men deras sömnbeteenden var bättre och hade vid denna åldern var de rätt ok på att sova (kanske vaknade 2-3ggr per natt i egna sängar i egna rum).
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Äter en gång per natt - 15 månader

Inlägg av Sofias mamma »

Hej weklund,

välkommen hit :D skönt för er flicka att hon snart slipper sova dåligt :thumbsup:
Starta en egen tråd för din flicka så får du svar där. Lite kort kan jag svara att visst kan din tjej kuras. Det gäller nu att du tror på detta, annars fungerar det inte. Skickar med en länk om den viktiga attityden http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet

Lycka till, jag ser fram emot att följa er i den tråd du ev startar :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
weklund
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 21 nov 2011, 21:09

Re: Äter en gång per natt - 15 månader

Inlägg av weklund »

Hoppla, förlåt att jag hamnade på din tråd. Jag får inte till det här med att göra ett inlägg. Tackar för inspirationen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "