Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Fridafrej
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:14

Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av Fridafrej »

Jag är ny här och planerar kura min son imorgon den 23/7. Ska samtidigt sluta med bröstet då det verkar vara en av anledn till att han inte sover...Han vaknar minst 3 ggr per natt och ska ha min tutte eller fler ggr än jag kan räkna.!
Har ngn gjort kuren och samtidigt slutat amma?
Nu till problemet, att hur jag ska få honom mätt innan första kur kvällen? Han äter inte sig mätt utan väntar på att få bröstet vid sänggång.... Ska han vara ashungrig hela natten? Kan ju inte tvinga i honom gröt!
Dessutom har han tandsprickning nu i dagarna men jag är så trött och orkar inte skjuta på detta längre känner jag!
Hör någon mig där ute?
Mamma till <3 Aiden <3 född 18 juli 2010 började kura 27/7/2011
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av Sofias mamma »

Inkopierat från annan tråd:

Fridafrej skrev:HeJ! har en son på 1 år som ska kuras. undrar dock hur jag ska göra med hans sovstund på dagen? han har hittils sovit 2 ggr per dag för att han är för trött annars, men efts han ska börja dagis i slutet på Augusti så ska han ha sovstund vid kl 12-14. ska jag lägga in en powernap på ca 20 min vid 9 tiden till att börja med eller vad tycker ni? Vilka tider har ni? Mvh Frida
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej Fridafrej och välkommen hit! Vad bra att du beslutat att hjälpa din son att sova gott om natten :D . Jag tycker dock att du ska avvakta några dagar och ta den tiden till att läsa på ordentligt, helst i SHN-boken om du har den!. Du har ännu inte satt dagschema, det måste du göra innan. Inte vela fram och tillbaka med olika scheman [-X . Det blir bara förvirrande för honom.

Om du tycker att han behöver sova två gånger per dag kan du höra med dagis om de kan hjälpa dig med det, behöver inte vara omöjligt :idea: . Annars får du övergå till en lur redan nu. Du kan ge en 5-minutare vid behov.

Sluta med amning nattetid är inga problem, det har många innan dig gjort, bla jag själv :) Du kan ju fortfarande amma dagtid :thumbsup: :-D . Håll mattiderna under dagen. Fyll på med välling om han äter det. Han klarar natten bra ändå och du kommer se att aptiten dagtid kommer att förbättras snabbt :thumbsup: :-D

Sen ber jag dig att tänka över om dagis för en så liten knodd är helt nödvändigt? Kanske kan du ta hjälp av vänner och familj, omprioritera osv. Bara en tanke i all välmening för lilla barnets skull :heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Fridafrej
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:14

Re: Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av Fridafrej »

HEJ!
Jo jag beslutade att vänta med kuren blev alldeles för stressigt... Läser boken har lite kvar av den. Och har suttit och filat på ett schema, ringde dagis och hörde med deras tider men efts det var sommar så sa hon hela tiden ca tider för hon jobbade på en annan avd.
Helst hade jag väl inte heller velat sätta honom på dagis än men han kommer vara 1 år och 3 mån när han börjar... Min sambo jobbar borta i veckorna och mormor jobbar heltid så där går ju inte heller lösa direkt kanske ngn dag el kväll ngn gång... Morfar är lite psykiskt sjuk och han är inte bra på rutiner överhuvud taget efts han inte har några själv...HAn funkar som lek morfar ibland bara. Jag kommer dock inte börja jobba heltid!
Jag undrade mest om hans sovstunder då han kommer vara astrött efter första 2 nätterna om han ska ha sovstunden så sent som 12, men då ska han sova en liten på 5 min isf?? JAg känner mig trött på amning samtidigt som jag tycker det är bra för honom. Ska man isf amma innan läggdags eller typ 30 min innan läggning? Blir det inte dubbel budskap för honom? Han är tuttgalen och vill ha den både som tröst och massor av mat på natten...
Mamma till <3 Aiden <3 född 18 juli 2010 började kura 27/7/2011
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej, vilket schema har du tänkt att ha? Har du bestämt dig för en lur per dag?
Har du tänkt att morgonen börjar 7 eller 8 eller? Lägg in 5-minutare både fm och em om det behövs. Du får lägga krut på att underhålla honom den första tiden innan han vänjer sig. Undvik bilåkning och vagnåkning så han inte somnar på fel tid :!: . Lägg 30 min tidigare på kvällen vid behov.

Jag tycker att amningen ska ingå i de mål du har, inte som extra emellan. Annars har han ingen chans att arbeta upp någon aptit emellan. Vill du amma kvällstid så kan du ha amningen som kvällsslurk och ev komplettera med välling? Kvällsslurken brukar man ge en halvtimma innan läggning om man tycker det passar, själv ger jag ca 15 min innan.

Fundera på mat och sovtider. Du kan ju behålla amning ex morgon och kväll om du vill det. Men undvik småsnuttandet :!: :D

Läs gärna på mer i olika trådar här på forumet och boken :D

Återkom när du har klurat mer på ditt schema så kan vi hjälpas åt :D
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Fridafrej
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:14

Re: Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av Fridafrej »

Hej!
JAg tänkte att morg börjar kl 7.00 frukost 7.30
lunch 11.15
sova kl 12-13.30 alltså en lur på dagen och då ev 5 min för och em vid behov i början.
men så undrar jag om em schema för dagis har ju mellanmål runt 14 när han vaknar, och sen om man ska ha middag kl 16.30 ?
gröt 18.30 innan läggdags han är inte superbra på att dricka välling, men han lär väl bli bättre när jag slutar amma för det har jag planerat, pga att han endast förknippar det med sova och han äter aldrig från bröstet om han haft frukost innan bara snuttar liksom.
kl 19.00 läggdags! Eller vad är ditt förslag? Förespråkar ni mellanmål och isf hur länge sen frukost? Blir lite förvirrad med allt nytt och dagisets tider! #-o JAg läser för fullt... men har förberett att kura imorgon med allt vad eget rum och mörkläggning heter... Medans pappan är hemma och kan hjälpa till med daagarna... tack för hjälpenförresten! [-o<
Mamma till <3 Aiden <3 född 18 juli 2010 började kura 27/7/2011
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av miar70 »

Hej Fridfrej :D

Jag tycker ditt schemaförslag ser jättefint ut, om du vill ge mellis innan lunch så är en frukt eller en liten smörgås tillräckligt, för många små mål kan störa aptiten för de stora målen. På många dagis har de en frukstund på förmiddagen, det brukar vara några klyftor apelsin eller några skivor äpple eller en halv banan. Och vatten. Men inte mer tycker jag.

Har ni kört i gång ännu? Håller tummarna för att det gått bra so far i såna fall!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fridafrej
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:14

Re: Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av Fridafrej »

Hej!
Vi börjar kura ikväll har en vän som ska vara här som stöd och peppa mig! Bra att schemat var bra åxå... Vi hörs förmodligen igen :wink: kram och tack för hjälpen...
Mamma till <3 Aiden <3 född 18 juli 2010 började kura 27/7/2011
Fridafrej
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:14

Re: Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av Fridafrej »

Jo jag undrar en sak till! Kan man ge honom vatten om han behöver en slurk under tiden han är i sängen, han lär ju gråta och sådär? under nattens gång lär han ju bli törstig av allt rabalder?
Mamma till <3 Aiden <3 född 18 juli 2010 började kura 27/7/2011
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!
Oroa dig inte för om han kommer gråta mycket. Du är ju där och lugnar vid minsta pip den här första natten, eller hur :-D Jag tror inte han behöver dricka nattetid, det gör man ju inte, utan man sover :)

Läs på om attityden av självklarhet http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet och se till att mota bort alla mat- och vattenvargar innan dess 8) :D

Ser fram emot rapport imorrn :!:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Fridafrej
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:14

Re: Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av Fridafrej »

Första läggningen tog 30 min han var rätt utmattad och lugn jag ramsade 4 ggr och så forts det vara helt tyst! Efter 5 min hörde jag snyftande ville gå in som första reaktion men ramsade 4 ggr till... forts vara tyst... Var det så här lätt var min första tanke!!! =D> forts följer...
Mamma till <3 Aiden <3 född 18 juli 2010 började kura 27/7/2011
Fridafrej
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:14

Re: Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av Fridafrej »

1 a natten gick rätt bra första 2 tim var dom kämpigaste att förmedla budskapet! 2 a halvan av natten svarade´Aiden bra på ramsan och somnade om när jag ramsade... Känns som en jättestor positiv förändring sååå snabbt! På dagen efter var han rätt trött hade en 5 min sovstund på fm... sov 1 tim 15 min på sin sovstund kl 12 och somnade ikväll 2a natten efter några minuter av att jag ramsade 4+4 ggr utanför... Klockan är nu midnatt och han har sovit hittils 5 tim i sträck utan att klaga :) det var länge sen han sov så skönt! Härligt och underbart att ni finns och TACK ANNA WAHLGREN för den här metoden.... forts följer...
Mamma till <3 Aiden <3 född 18 juli 2010 började kura 27/7/2011
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av miar70 »

:D

Vad bra det går för er! Bra jobbat :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fridafrej
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:14

Re: Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av Fridafrej »

Ja då har det gått några dagar... Aiden har sovit bättre än innan men vargtimman igår natt 3e natten var han envis. Vaknade 4 fick ramsa en gång gnällde en del somnade om, sen vaknade han igen typ 4.10 och 4.25. Han somnade om och vaknade 6.10 han ska upp vid 7. Då var det mkt gråt och tanda gnisslan lät olycklig och fick ramsa mkt innan han somnade om typ en kvart innan han skulle upp. Vaknar med gråt? känns lite jobbigt att han låter så olycklig! Vi har gjort skrattet till gonattet men med en gång han hamnar i sängen börjar han gråta och fråga och gråter typ alltid 10-20 min med envist ramsande... Ska han skratta i sin säng åxå och sen lägga till rätta och markera? För isf har vi inte gjort så... Ska vi pangramsa vargtimman så han inte hinner stissa upp sig?
Hans aptit har inte varit mkt bättre han är så petig med den vanliga maten. Frukt gröt och välling har han börjat gilla men inte annan mat... Känns som han är lat och inte vill tugga typ bara svälja. Slutet med amningen har gått iaf han sliter inte mkt i mina tröjor ;) Mvh Frida och Alan
Mamma till <3 Aiden <3 född 18 juli 2010 började kura 27/7/2011
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Ska kura min son 1 år ska avbryta amning samtidigt?

Inlägg av Elle »

Fridafrej skrev:Gör kuren är på 6e dagen, min son vaknar varje dag mkt tidigare och vill upp så klart! Ha skriker sig galen inget hjälper jag får så jäkla dåligt samvete, Har läst en del här... Vi bor i lgh åxå så det är stressande när han skriker... Känns som han är väldigt arg men åxå panik ibland skriker sig hes nästan kräktes idag, fast jag har musik, säger ramsan ibland har gått in ett par gånger och buffat då lugnar han ju sig men blir sen vansinnig när jag går ut igen och börjar om! Stökar ute i köket....
Va fan ska jag göra nu har han skrikit i 1 tim och 10 min...Helt hes typ han orkar inte längre....Han slutar ju inte skrika innan han ska gå upp på morgonen... Kan ju inte stå där inne och buffa hela tiden heller för det vill han ju såklart! Finns det ingen som kan hjälpa mig och vara här och hantera detta??? Min man är iväg och jobbar är här själv i veckorna...Känns JOBBIGT!
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "