Allergi och introduktion av mat

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Lydia
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 15:52
Ort: Stockholm

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av Lydia »

Förresten, när jag har er kloka på tråden...

Har ni nåt tips på hur och var jag kan öka på maten för lilla? Jag har fortfarande ett nattmål kvar för henne eftersom jag vill vara säker på att hon är helt mätt innan jag tar bort det (har tendenser till matvargar... ;))

Idag ser det ut såhär:

6.30/7.00 Amning

10.30 Amning + Puree (än så länge bara grönsaker, men börjar närma sig liten barnmatsburk i storlek)

13.30/14.00 Amning

17.00 Gröt + lite amning

19.00 Amning

Zzzzz....

Om jag har morgonammat vid 6.30 kan hon vara hungrig redan vid 9-tiden. Funderar på om jag ska ge en andra frukost vid 8? T.ex. havregrynsgröt. Jag vill bara inte förstöra lunchaptiten. Eller kanske välling? Funderar också på mer matiga luncher. Men osäker på vilket protein som är "snällast". Desutom behöver jag då givetvis ta hänsyn till hennes mjölk och äggallergi. :?

Vad tror ni? Tacksam för in puts.
Kram
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag anser nog att du absolut behöver ha in minst ETT mål mat till, vilket absolut kan vara gröt.

Kanske kan dessa tider passa?

6.30/7.00 Amning
08.00 gröt med massa frukt på (katrinplommon eller päron/kiwi)

11.30 Amning + Puree (än så länge bara grönsaker, men börjar närma sig liten barnmatsburk i storlek) Plus fruktpure

15.00 Amning plus lite mosad banan

17.30 Gröt med massa frukt + lite amning

19.00 Amning

Viktigt nu är att du inte har någon direkt paus mellan mat och amning utan all mat skall ner inom 45 min sammanlagt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lydia
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 15:52
Ort: Stockholm

Re: Allergi och introduktion av mat

Inlägg av Lydia »

Tack för ditt snabba svar Tors mamma!

Ja, det känns som att ett grötmål till skulle göra gott.

Funderar dock fortfarande på tiderna. Lunchen behöver nämligen infalla senast vid 11 eftersom lillan är en sån supertröttis och brukar sova middag senast 11.30.

Mellis behöver jag ge senast 14.15 (möjligtvis 14.30) för att hinna iväg till dagis.

Nåväl. det är väl petitesser :) Ska nog få i henne mer mat. Hon äter glatt, förutsatt att hon inte är alltför trött.
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"