Kan sova hela natten hjälpa oss?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
viling

Kan sova hela natten hjälpa oss?

Inlägg av viling »

Vår dotter är drygt 10 månader. Behöver väl knappast säga att nattsömnen är ett stort problem för oss och har varit det från början. Nu är både min ork och mitt tålamod slut - hela livet går på sparlåga och lågan är på väg att brinna ut. Nätterna är fruktansvärda och dagarna hemska.
Nu har jag hittat hit, boken är inhandlad och läst två gånger men jag har fortfarande många frågor och funderingar. Jag vill verkligen hjälpa min dotter att sova men förstår inte hur jag ska klara av att genomföra kuren.

Har så mycket i mitt huvud och så mycket jag vill berätta och undra om så jag är rädd att ingen orkar lyssna och svara på mina frågor.

Snabbgenomgång av dotterns sömn:
Slutade att äta på natten kring 4 månaders ålder. Gav henne istället nappen och hon somnade om men vaknade ofta (hade hon gjort innan också men då fått mat), sov max 3h i sträck. Detta fortsatte till kring halvåret då blev hon istället hysterisk på nätterna och inget hjälpte tyckte jag förutom att ta upp henne och lägga henne hos mig. Detta ville jag absolut inte, så efter några nätter och lite undersökande åkte hon in på eget rum. Fick somna själv med en ramsa jag sa en gång medan jag gick ut - detta funkade! Men givetvis vaknade hon när hon tappade nappen.. (Vi försökte inte köra kuren utan ngt eget, ville inte ha henne på mage och inte ta bort nappen livrädd för PSD)Efter några nätter blev det bättre, hon började hitta nappar själv och sov faktiskt de flesta nätter utan att väcka oss mellan 7 och 9 ½ mån.. Men sen sprack det och jag känner mig fulkomligt maktlös och vet inte vad jag ska göra. Nu kan hon inte riktigt somna själv längre och hon vaknar på natten och är hysterisk, går jag in blir jag som hennes gisslan och får sova på en madrass i hennes rum. Ibland vaknar hon bara en gång och somnar om fort med lite hjälp och får väckas på morgonen - då har vi en helt annan dag med skratt och utveckling. Inser själv att detta måste få ett slut - för hon sover för lite, jag sover för lite och min man sover för lite..

Jag är en rutinmänniska och har försökt införa rutiner sedan födseln och det har fungerat ganska bra tycker jag. Har en önskan om att vår dag ska se ut såhär och det gör den oftast förutom sömnen...

7.30 morgon, frukost välling, macka och frukt
10.00 mellanmål, lite frukt
12.00 lunch med mat
12.30-14.30 middagslur ute i vagnen
14.45 mellanmål, gröt
17.45 kvällsmat med mat
19.30 välling och insomning

Det som händer är att hon verkar så pigg på kvällen att pyjamas inte kommer på förrän närmare 20.00 sen sover hon visserligen oftast inom 15min och då har vi hunnit med välling och tandbprstning och hon är vaken när jag lägger henne..
Sen vaknar hon vid 23 oftast och sen är det ungefär 3h vaken eller halvsömn med uppvaknanden till 07.00..

Frågor:
Hon har börjat ha en napp i munnen och en i var hand, det har blivit hennes snutte tror jag. Både vill ta bort den men vågar inte. Känner att jag inte har något stöd för det från omgivningen - "du kan ju inte ta hennes trygghet"?

Hon sover nog helst på sidan - kan vi genomföra kuren då?

Jag förstår inte hur ramsan ska sägas?

Jag förstår inte hur buffningen ska gå till?

Jag tvivlar inte på sova hela natten men jag tvivlar på mig själv, att jag kan genomföra det. Jag har stöd från min man om jag vill, men i omgivningen får jag inget riktigt stöd för att hon ska kunna sova så mycket. "Små barn är så, de har olika sömnbehov vissa sover bra andra inte det bara är så... Du får stå till sidan för hennes behov nu!" Är liksom svaret.. "Sov du hos henne på en madrass en period om det hjälper så ska du se att det löser sig när hon är redo."
Men det blir ju inte bättre, bara sämre upplever jag..
Som ni säkert har förstått är jag smått desperat och frustrerad, känner mig som världens sämsta mamma som inte bara accepterar att min dotter sover dåligt. Min syster klarar ju av att hantera sitt barn som sover dåligt..

Kan jag få hjälp och stöd här, hjälp att genomföra sova hela natten och hjälpa min dotter?

Kanske inte blev så mycket frågor men i alla fall - HJÄLP oss, snälla!

/viling
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Kan sova hela natten hjälpa oss?

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Jag är så glad att du har hittat hit. Och att du införskaffat Internationella Sova hela natten-boken (även om jag nu inte riktigt tror att du läst den så noga - allt det du tar upp här får sin förklaring och sina "lösningar" där).

Du är helt slut och det är förvisso lilla barnet också. Den ömme fadern ej att förglömma. Från omgivningen kan man dessvärre inte alltid förvänta sig något stöd, snarare - ofta nog - motstånd. Det är lika sorgligt som vanligt. "Omgivningen" omfattar inte sällan också själva partnern, barnets andra förälder, och då blir det ju riktigt jobbigt, ledsamt och trist. Övrig omgivning kan man åtminstone umgås med i begränsad omfattning!

Omgivningen brukar emellertid inte vara sen att jubla med resultatet av SHN-kuren när det väl ligger för handen. Då kunde man tycka att lite uppskattning och beröm för ens vackra arbete kunde utgå, men den goda cigarren lyser ofta med sin frånvaro den också :roll: Då får man i stället höra vilken TUR man haft, som fått ett så SNÄLLT barn (varifrån den "snällheten" nu kom, plötsligt och i all hast)... Vilket inte hindrar omgivningen (helst mor- och farföräldrar) att strax skryta hej vilt om sitt DUKTIGA barnbarn, som minsann sover hela nätterna, i motsats till "alla andra" små barn, vars föräldrar haft - får man förmoda - OTUR (och fått vadå - ett ELAKT barn :?: :!: ) :lol:

Du betvivlar att du och din man ska kunna/orka genomföra Sova hela natten-kuren, kraftlösa och uppgivet desperata som ni är, och med omgivningens (felaktiga) klyschor som ett spöregn över er så fort ni törs skymta solen. Så ta hjälp :!: Det finns en lång kontaktlista här över diplomerade - av mig utbildade - SHN-kurare, som alla är lika skickliga som hjälpsamma och som gör en oändlig nytta. Meningen var att de, tillsammans med boken jag skrev, skulle ta över efter mig (se sista kapitlet i boken, "Epilog från Gastsjön"), och det gör de med den äran. Skicka PM, få en samarbetsöverenskommelse till stånd :idea:

Så finns ju forumet här också, redo med hjälpande händer under (och efter) arbetets gång.

LYCKA TILL \:D/ Det väntar er ett alldeles nytt liv bakom hörnet - tro mig. (Se gärna tråden "Livet efter kuren - en uppmuntran.")

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
viling

Inlägg av viling »

Tack för så snabbt svar!

Jag får helt enkelt läsa boken en gång till och min man också. Men det känns underbart skönt att det skulle kunna finnas hjälp att tillgå genom en erfaren kurare. Känner jag mig själv rätt så ifrågasätter jag hela tiden om jag gjort rätt, använt rätt verktyg, fast jag egentligen vet att det är rätt..
Vi har pratat en hel del om detta idag och har kommit fram till att vi får försöka förbereda oss noggrant både mentalt, med verktyg för dagen och natten. Jag jobbar kommande vecka så det blir nytt för pappa och barn att vara hemma själv hela dagarna. Inget bra att kura när jag jobbar eftersom en inte kan göra allt och jag måste kunna sköta mitt jobb. Veckan efter det blir det lite semester hos min mans föräldrar som bor 40 mil bort - det känns som något vi inte kan ställa in. Men efter det, alltså om två veckor har vi semester hemma och tänkte påbörja kurandet. För vi ska väl inte börja när vi inte kan gå in för det till 100%?

/viling
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

japp, ni kör järnet när det är dags så att säga. En känsla ni kanske kommer få är att det känns konstigt att köra vidare på det som hittills inte funkat när man läser på alltmer om hur man kan göra för att få det bra.

Men tjuvstarta inte, öva verktyg och kom ihåg att se filmklipp här på sidan, där visar AW hur man gör, var super för oss att se dem.

Det är ju bara bra att ni ha två veckor på er att ladda, vädra gärna frågorna som dyker upp här. Här finns alltid folk som hjälper till. :wink:

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
viling

Inlägg av viling »

Har några frågor jag funderar på inför kurstarten..

- När vi lägger vår dotter för natten har vi en ramsa vi säger en gång när vi går ut från hennes rum "Godnatt, sov gott i din sköna säg". Ska vi behålla den eller ska vi hitta på en ny ramsa? Ska vi ramsa den x4 isf?
Den funkar bra vid nattningen - hon somnar (oftast) själv på kvällarna inom några minuter antar jag eftersom hon inte hörs.. :wink:

- Om man håller sig till tiderna kan man då t.ex. bjuda hem (kända) folk i slutet av uppföljningsveckan?

- Nappen, nappen nappen... Ibland har hon den i munnen när hon vaknar på natten ibland har den trillat ut.. Någon gång under natten verkar hon hellre somna utan den har jag sett när jag sovit i samma rum som henne.. Så hon klarar sig ju såklart utan den, det förstår jag. Men hon har börjat hålla en napp i var hand i sugdelen som snutt på nätterna för att hennes korkade föräldrar tyckte att ha hon nappar i sängen hittar hon en på natten när hon vaknar och somnar :oops: Det är hennes trygghet (?) i alla fall det första hon tar när hon lägger sig tillrätta i sängen för natten trots att hon har en snuttekatt i handen vi försökt införa :roll: Vi har provat ta bort de två extranapparna men då går inte läggningen på 2 minuter utan 2h.. Och de kommer ju onekligen åka in i munnen om hon inte har någon i munnen från början.
Så till frågan: Glömmer hon snuttnapparna också?
Det blir väl jobbigare i början men bättre i längden att ta bort nappen/napparna antar jag.. Är dessutom lite rädd för omgivningens reaktioner..

-Dottern är dryga 10mån - behöver hon andningslarm om vi börjar lägga ner henne på mage?
Och ska vi lägga henne på mage?
Nu lägger vi ner henne på rygg varpå hon direkt flippar över på vänster sida - så sover hon oftast tror jag. Någon gång har jag väckt henne i grodställning..
viling

Inlägg av viling »

Anna09 skrev:Hej igen,

japp, ni kör järnet när det är dags så att säga. En känsla ni kanske kommer få är att det känns konstigt att köra vidare på det som hittills inte funkat när man läser på alltmer om hur man kan göra för att få det bra.

Men tjuvstarta inte, öva verktyg och kom ihåg att se filmklipp här på sidan, där visar AW hur man gör, var super för oss att se dem.

Det är ju bara bra att ni ha två veckor på er att ladda, vädra gärna frågorna som dyker upp här. Här finns alltid folk som hjälper till. :wink:

:thumbsup:

Jo, nu kliar det i fingrarna på natten när hon vaknar. Tur att mannen tog över "nattjobbet" nu när jag jobbar :lol:

Ska kika på filmerna, har av någon anledning svårt att se framför mig riktigt hur jag ska göra..

Kom på en fråga till..
-Vi brukar "vagga" dotterns kropp för att lugna när hon blir hysterisk på natten - en hand på ryggen och en på gumpen (hon verkar ju helst ligga på sidan). Kan det funka som buffning eller är det helt fel?
Har provat buffa ngn gång vilket inte riktigt funkat så bra, har tagit lång tid för henne att komma till ro då eller så har hon börjat skratta :roll:

Ni är fantastiska förresten! Hjälper okända männsikor såhär, det finns hopp om mänskligheten!

/viling
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

gott att ni hittat hit :D

nappen, när ni väl bestämmer er för att köra. Släng den och glöm den så gör barnet likadant på en natt! visst det kommer att bli frågor men de besvara ju ni eller hur :wink: på natten sover man dvs.

ramsa x4 ja. :D Hur man säger det är viktigt. attityd! 8) glad sådan.

strunta i omgivningen. Ni skall ju ge barnet en gåva, att få sova hela natten. Förklara för nyfikna och strunta i att prata om det med andra.

magläge-ja :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

"testa" inte buffning eller nåt annat nu. Kör som ni gjort innan tills det är dags att kura.

Titta på filmerna, jag lovar att du får en annan bild, jag förstod inte heller riktigt förrän jag såg - då trillade poletten ner kan jag lova. :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"