Begravas eller ätas?

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Begravas eller ätas?

Inlägg av SusanD »

Igår när jag själv var på stan skuttade det in en liten harpalt i trädgården. Inget bra val eftersom hundarna var ute och de är jakthundar som inte lämnar en harpalt ifred. Kvickt jagade de ifatt den lilla harungen som förtvivlat försökte komma ut genom staketet. Innan Pappan hivat över Linus till mormor och fått stopp på hundarna hade de bitit ihjäl harpalten.

Just då ringde jag hem, Emil svarade förtvivlat att jag måste åka förbi jobbet (veterinärkliniken) och hämta allt jag behövde för den var kanske inte död, Pappan var inte helt säker. Fick prata med Pappan så jag begrep vem som eventuellt var död i familjen.

När jag kom hem möttes jag av en stel liten harunge som låg i skuggan på gräsmattan. Tänkte att begravning var det enda alternativet, någon form av livsuppehållande åtgärder skulle vara förgäves.

När jag säger till Emil att vi måste begrava harpalten kontrar han med följande;

- Mamma, jag hade två bra förslag. Antingen begraver vi den eller äter vi upp den för då har vi ju mat!

:thumbsup: Smart kille! 8) Vi valde det första alternativet, det blev en fin begravning bredvid Filippa hunden och Mollan kattens gravar. Emil grundade med lite gräs så haren skulle ha något mjukt att ligga på, sen la han ner den och täckte med lite gräs och sen skottade Pappan på jorden. Emil sjöng en liten sång och så var det hela över.

Sigge pratar dock om den lilla harungen då och då, mest bekymrad är han för mamman och pappan som måste sakna sin bebis. :heart:

Livet på landet är stundtals hårt, det gäller att inte skutta in i fel trädgård om man är en smaskig liten hare.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Begravas eller ätas?

Inlägg av annawahlgren »

SusanD skrev:Fick prata med Pappan så jag begrep vem som eventuellt var död i familjen.
:D Å herre milde :shock: :shock: :shock:

Vilken historia - tack för den :P Här fick vi djungelns lag illustrerad på - hm - rätta sättet:
SusanD skrev:Emil: "Antingen begraver vi den eller äter vi upp den för då har vi ju mat!"
Visst framstår begravningen som en smula - hm - onödig :?: Kasta bort mat sådär :!:

Har alltid undrat hur de små ulliga gulliga barnen på Gotland klarar av att äta upp sina ulliga gulliga lamm, när det är dags. Tack, Emil, jag har sett ljuset =D>


:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Begravas eller ätas?

Inlägg av anna »

Ojoj!! :shock: :lol:
Ja, alternativet äta upp är ju faktiskt logiskt det också!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"