Introducera mat

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Thezz_82
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 12 jun 2011, 14:38
Ort: Falkenberg

Introducera mat

Inlägg av Thezz_82 »

Innan vi tänkte börja kura våran lilla tös (strax 5 mån) så vill jag vara säker på att hon får ordentligt med mat i sig utöver bröstmjölken. Bvc:s råd låter lite fjuttiga tycker jag och första gången hon fick smaka gröt åt hon som en häst (två matskedar-pyttsan!).
Hur rekommenderar ni att vi går till väga? Vad ska vi börja med, gröt, puré? (När börjar man servera välling? ) Ska vi börja med att komplettera en måltid med gröt/puré eller kan man smyga in lite vid varje amning?
Theres, mamma till en tös född 7/2-11
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Introducera mat

Inlägg av helamig »

Hej!

Om hon äter som en häst hade inte jag varit rädd för att erbjuda mycket mat ofta. Du kan ju börja med puréer och se hur hon tar emot det. Funkar det så kör på. Du märker på barnet om hon uppskattar det eller inte. Hon är såpass stor nu att det inte borde vara några problem.

Välling kan du ge i en något förtunnad version från 4 månader. Jag gör som så att jag ger välling på morgonen vid 7. Lunch vid 11 puré + frukt + påfyllning välling. Mellanmål välling. Middag vid 18 puré + frukt + välling. Du kan ju ge gröt när det passar.

Mata på!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Introducera mat

Inlägg av TorsMamma »

Ett litet tillägg. servera inte "färsk potatis" då detta är lite jobbigt för magen. Men sötpotatis är en höjdare att börja med.

:D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"