Börja äta själv?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Börja äta själv?

Inlägg av Manfred10 »

Hejsan!
När började era små äta själva? Egen talltik och sked/gaffel? Manfred har egna bestick men jag sköter matningen än så länge. Han är helt klart mer intresserad av att sköta allt själv, men........... Nu har jag pressad potatis över halva köket....... blä, jag tycker det tar alldeles för lång tid att röja upp i förhållande till vad han faktiskt får i sig. :shock: :cry: Givetvis inser jag att han måste få prova, det är ju svårt att lära sig något om man aldrig får träna.....

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Börja äta själv?

Inlägg av Bellan »

Hej Jenny!
Kan berätta hur jag/vi gör. Du kanske kan få något tips?
Tjejen äter nästan bara plockmat (inga såser, röror eller liknande gillas), vilket gör att det är enkelt att använda gaffel. Vi har en lite vanlig gaffel som jag hjälper till att sätta på mat på och så antingen matar jag eller så lägger jag gaffeln med mat på bredvid tallriken och då klarar hon själv av att äta den tuggan. Vi har gjort så ganska länge och nu har hon börjat försöka ta mat själv med gaffeln (fast hon trycker inte till, så än har hon inte fått på något på gafflen). Jag låter henne även äta med händerna :wink: kladdigt men hon får i sig mat i alla fall. Sked har hon ibland men då hamnar det mesta bredvid :( .
Vi har använt barntallrik som är i plast men nyligen bytt till asssiette i porslin (samma som vi har i vanlig tallrik) eftersom hon är bra på att låta tallriken vara kvar på bordet ;)
Hoppas du fått lite tips :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Börja äta själv?

Inlägg av SusanD »

Och här äter de själva från början. :wink: Linus som är sex månader ganska precis äter gärna gröt själv men med händerna och all annat mat skopar han också i sig med händerna.

Ibland håller han i en sked men den används inte till att skopa in mat i munnen med, än.

Hm, på något sätt tycker jag att det mest är lilla barnet som blir kladdigt, men det beror väl på att han än så länge bara äter kladdmat.

Dessutom har vi två hundar vilket nästan känns som ett måste när små barn ska börja äta själv. Blotta tanken på att sanera ett kök från kokt ris ger mig rysningar. Nu är ju detta inget problem här för hundarna städar upp allt ris och jag behöver bara torka av lite. Mycket praktiskt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Börja äta själv?

Inlägg av Tetz »

Manfred10 skrev:Nu har jag pressad potatis över halva köket....... blä, jag tycker det tar alldeles för lång tid att röja upp i förhållande till vad han faktiskt får i sig. :shock: :cry:
Känner igen det där... Min 2,5-åring har fortfarande en fantastisk förmåga att se till att det är matrester i hela köket när hon har ätit :D Hon leker mycket med maten och ibland tycker jag att hon inte får i sig något, men så fort vi försöker styra och ställa lite så inser vi att vi sabbar hennes glada inställning till mat. Och då kan det helt enkelt vara små kommentarer som "Åh vad gott det är att äta med gaffel" :wink:

Kladdig mat tog låååång tid innan hon fixade att överhuvudtaget få i sig, så när det var sån mat som skulle ätas körde vi på en kompromiss. Hon fick majskorn eller annat som inte är så svårt att få upp från golvet, och så slevade vi in lite vanlig mat när hon ändå gapade.

Och så en liten humortråd med gnäll :D http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21231
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Börja äta själv?

Inlägg av Nimrah »

SusanD skrev:Dessutom har vi två hundar vilket nästan känns som ett måste när små barn ska börja äta själv.
:lol: :lol: :lol:

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Börja äta själv?

Inlägg av Manfred10 »

Tack för tips. :D

Hundar har vi oxå så det räcker och blir över, men de håller till ute på dagarna och kommer in till kvällen, de drar sitt strå till stacken för att fylla damsugarpåsen med råge som det är! :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: Börja äta själv?

Inlägg av Språttan »

Dessutom har vi två hundar vilket nästan känns som ett måste när små barn ska börja äta själv.
Ha, ha! :D Jag har ingen hund men har funderat på om det går att låna eller hyra en av en granne - just under måltiderna i alla fall!! En Win-Win situation eller hur?
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Börja äta själv?

Inlägg av Nat »

ingen hund här så jag torkar golvet efter varje måltid. I och med att jag alltid har två speciella "torkagolvettrasor" (en till mig och en till lillen) så blir det en trevlig session i social delaktighet.. Mycket praktiskt :D

Han har ätit allt själv från cirka 7 månaders ålder. Han har bestick men använder dom bara till kanske 10 % av måltiden, resten äter han med händer. Han äter all sorts mat. Plockmat, kladdig mat, gröt, fil, rubbet... det går bra

tips för att börja med detta är att du sitter med en sked eller gaffel bredvid och matar när barnet inte får i sig tillräckligt fort och således blir otålig om hungern är stark
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"