Kurning av snart 3-åring nu till helgen!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
KMI
Inlägg: 130
Blev medlem: ons 12 nov 2008, 20:25

Kurning av snart 3-åring nu till helgen!

Inlägg av KMI »

Hej allihopa!

Jag använder min frus inloggsuppgifter då det är jag som ska göra kuren med vår snart 3åriga dotter, Stella, till helgen. Kort lite bakgrund:
Vi läste och gjorde "Barnabokskuren" på Stella redan då hon var 4mån gammal och det gick väldigt bra och hon har alltid varit trygg/sett fram emot sovandet...ända tills det blev fnurr på tråden i september förra året (ni hör ju.. vi har skjutit på det..) då min fru, mormor samt Stellas yngre bror, Buster (nu 18mån gammal) semestrade i Spanien. Båda barnen blev sjuka och det resulterade i att Stella för första gången fick bo med mamma i hennes säng... sen dess har det långsamt eskalerat i diverse olika "krav" från Stella. Började smått med att hon (vid hemkomst) började ropa efter oss, kastade ut mysdjuren, allt resulterade i att vi mer och mer frekvent började gå in i hennes rum efter läggning. Än mer frekvent när båda barnen började bo i samma rum då vi inte ville att Buster skulle vakna av sin systers rop/skrik. Idagsläget sover Stella endast i mammas och pappas säng och där det krävs att någon av oss går och lägger sig med henne (är vi båda hemma så är det endast mamma som duger). Kulminerade i helgen då Stella krävde att BÅDA föräldrar skulle lägga sig med henne (kan man komma längre från Anna Wahlgren-konceptet!?). Hursomhelst nu ska detta ändras på! Buster omkurades (av mig) för ca tre veckor sedan och svarar perfekt på verktyg (de få gånger det krävs). Mina frågor inför denna är följande:
- Ska vi kura Stella i separat rum (vi har ett gästrum där vi kan förlägga antingen henne eller Buster)? för att sedan flytta in henne/honom i deras gemensamma rum efter uppföljningsvecka?
- Vilka verktyg ska vi använda med Stella då Buster kurades med buffning, solfjäder (samt det faktum att han inte kan tala så det var inte så att man ställs mot 100 frågor)?
- Några andra tips på kurning av en väldigt talför, bestämd (nu på sistone lite "psykbryt"-tendens, dvs ej kontaktbar vid "gräl"?

mvh och väldig tacksam för svar och tips så snart som möjligt då vi kör igång på fredag!
Edward, man till KMI
Mamma till Stella 080822 40+2 och
Buster 091130 39+3
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Kurning av snart 3-åring nu till helgen!

Inlägg av Elle »

Hej Edward!

Klokt av er att ta tag i dotterns sömn! För det första rekommenderar jag att du tar fram Barnaboken och läser hela Trotskapitlet. Då kommer du få svar på många av dina funderingar. Läs även igenom andra trådar här inne på kurforum och inspireras och ta lärdom av andra som kurat äldre barn.

Jag skulle kura Stella i separat rum och flytta ihop dem när hon sover hel natt.

Huvudverktyget för så stora barn är RAMSAN.

Läs på ladda och ställ alla dina frågor här i tråden så allt känns glasklart när du drar igång kuren.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annica72
Inlägg: 265
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 19:45
Ort: Eskilstuna

Re: Kurning av snart 3-åring nu till helgen!

Inlägg av annica72 »

Precis som Elle säger så är detta trots. Vi har också varit där med psykbryt...

Tror att man inte ska tänka Kurning nu, utan att bara lägga som om allt var i sin ordning och sedan låta Trotsaren reagera bäst hon vill.

Är det urhopp med i bilden, så är jag inte någon att råda. Där har vi förlorat slaget... :oops:
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kurning av snart 3-åring nu till helgen!

Inlägg av miar70 »

Hur går det för er :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "