Några funderingar inför kurstart på 5,5-månaders kille

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Cissie

Några funderingar inför kurstart på 5,5-månaders kille

Inlägg av Cissie »

Hej alla underbara mammor och pappor!

Jag har snart plöjt igenom Sova hela natten-boken för andra gången och ser med spänning och förväntan fram emot vår kurstart för Caspian (5,5 månad).

Lite bakgrund: Han har sovit ganska bra sedan han föddes, men har vaknat 1-2 gånger varje natt. Har gett honom napp och i vissa fall har han somnat om och i andra fall har det blivit en flaska ersättning (ammar inte längre). Har velat undvika att ge honom flaskan mitt i natten men det är ofta det enda som tröstar honom. Caspian är en morgonpigg kille som gärna vaknar runt sex, halv sju. Vi skulle vilja att han vaknar runt sju då hans pappa ändå ska gå upp. Trots sitt pigga morgonhumör är han gärna vaken sent på kvällen, men vi har hittills försökt att lägga honom runt sju, åtta. Ibland somnar han och ibland får vi vänta en timme till. Han sover i sin egna säng och verkar trivas och känna sig trygg där.

Har lite frågor inför vår kurstart. Vi vill inte göra något fel när vi väl sätter igång.

1. Caspian har aldrig gillat att ligga på mage, vi har fått tvinga honom att ligga på mage varje dag för att han ska vänja sig och för motoriken och utvecklingens skull. Idag går det bra korta stunder när han leker, men han vill absolut inte sova på mage. Ska vi tvinga honom till detta? Eller går det bra att låta honom ligga på sidan som han numera gärna gör?

2. Så var det nappen. Den används inte så flitigt av oss men när den används är det ofta just vid läggdags/tupplurer/nattvak. Hur har ni gjort? Har ni bara radikalt slängt dem och låtit de gnälla och gråta tills buffningarna/ramsningarna fungerat?

3. Så till schemat som verkar vara en återkommande fråga. Har lite svårt att få ihop något bra, så jag ber er erfarna uttala er om mitt utkast, jag känner mig nämligen inte helt nöjd:

07.00 Väckning och frukost
08:30 Lur 45 minuter
10:30 Lunch
12:00 Lur 1,5 timme
14:00 Mellanmål
15:15 Lur 45 minuter
17:00 Middag
18:30 Nattslurk
19:00 Sovdags

4. Kanske en dum fråga, men ska jag väcka Caspian under dagens så att han inte sover längre än han ska enligt schemat?

5. Hur viktigt är det att barnet sover i eget rum? Han har ett rum som inte är helt i ordning än, bland annat inga mörkläggingsgardiner. Fungerar det att ha honom i vårat rum tills hans egna är i ordning?

Jag tror att det var alla frågor jag hittills samlat på mig, det kommer säkert fler när det väl är dags. Vi har inte bestämt något datum än, men troligtvis blir det i början på nästa veckan. Caspian är fortfarande väldigt förkyld och täppt i näsan, så för mig egen del (för att känna mig helt trygg i det vi gör) vill vi vänta tills han är bättre.

Något annat jag bör tänka på?
Tack på förhand! Kramar
Cecilia, mamma till Caspian född 2010-12-15.
Emma80

Re: Några funderingar inför kurstart på 5,5-månaders kille

Inlägg av Emma80 »

Hej Cecilia :D ! Vad roligt att du hittat hit, välkommen!
Ska försöka ge dig svar på dina frågor.

1) Ofta sover barnen bättre när de väl fått smak för att sova på mage, väcker inte sig själva lika lätt och får en skönare djupsömn. Men vissa sover lika bra på rygg så om du har den känslan så kommer det säkert gå superbra. Verktygen kan användas i sidoläge också.

2) Min starka rekommendation är att ta bort nappen. Ni gör er själva en stor tjänst att ta den nu, den behövs inte. Fundera över varför nappen är så bra, varför barnet egentligen är missnöjt. De får mycket bättre sömn utan napp och ni kan kura utan att behöva springa in och ge nappen som kastats eller tappats. Tror inte ni kommer ångra er om ni tar bort den.

3) Jag tycker schemat ser alldeles toppen ut jag! Kan inte komma på en enda sak jag hade gjort annorlunda.

4) Inga frågor är dumma :wink: . Ja, du ska väcka och följa schemat. Om han tar mindre än 15 min på sig att somna så förlänger du bara luren med det antalet minutrar för att sovpasset ska följa de naturliga sömnintervallen. Om det tar mer än 15 min så kortar du ner luren till närmsta sömnintervall. T ex om han ska sova 45 min men det tar 20 min att somna, då tar du tid från det att han somnat och väcker efter 20 min. Annars inkräktar det för mycket på schemat.

5) Skulle absolut fixa i ordning hans rum hjälpligt (det viktigaste är att det är mörkt, mycket lättare att vara i olika rum.

Ni verkar superförberedda, detta kommer gå jättebra!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Cissie

Inlägg av Cissie »

Hej Emma!

Tusen tack för dina svar! :heart: Nu känner jag mig väl förberedd. Kan knappt somna på kvällarna för att jag själv är så uppe i varv och taggad för att sätta igång, haha.

Vi har bestämt att göra i ordning hans rum under helgen eller kommande vecka, i alla fall så att han har det mörkt, så att vi kan köra igång.

Vet fortfarande inte om jag ska låta honom ligga på mage, rygg eller sidoläge, ska fundera på vilket som fungerar bäst. Kanske är det värt att ge magen ett ärligt försök, har förstått att det är det bästa. Men Caspian kommer nog att bli ett av de barn man måste buffa på i 45 minuter. :wink:

Jag återkommer när det är kurdags, kommer säkert att behöva stöttning/pepping.

Stor kram till dig!
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Cissie!

Min son sov ochså på rygg ända fram tills jag kurade honom. Jag var nervös inför att lägga honom på mage och reaktionerna som skulle komma samt att ta bort nappen :shock: Det gick jättebra med nappen han glömde bort den under en natt och han sover bra på mage nu under nätterna, dock föredrar han att sova på rygg i vagnen under dagslurerna :)

Men gör det som känns bäst för er och lycka till, det kommer gå så bra så :D :heart:
Lihon 15 Juli-10 (påbörjad kur 16 april-11)
Cissie

Inlägg av Cissie »

Ja, jag tror att jag kommer att göra likadant, att han får sova på rygg i vagnen men på mage i sängen. Är inte så nervös för att ta bort nappen. v
Vore faktiskt skönt att slippa den, men det har ju blivit en (dålig) vana att ha den. Men jag ska ta bort den också så att kuren får göra sin rätt ;)

Ha en fortsatt fin dag!
Kram
Cissie

Inlägg av Cissie »

Hej igen!

Sitter och funderar på schemat. Caspian brukar ju vakna vid sju (om inte tidigare) nu för tiden, och det är sällan han är sugen på rejäl frukost som gröt så tidigt. Funderar på att ge honom morgonvälling (ersättning) när han vaknar, och sedan ta frukosten lite senare. Det innebär i och för sig att lunchen skjuts fram lite, men då är han kanske å andra sidan mättare inför natten? Det är ju trots att det som är det jobbigaste nattetid just nu; hans hunger. Det är inte alltid buffning/vaggning eller napp hjälper, utan han "kräver" mat, annars blir han inte nöjd. Han somnar då alltid om snällt efter nattmålet.

Satt och klurade på ett alternativt schema:

07:00 Väckning och morgonvälling
08:30 Lur 45 minuter
10:00 Frukost (som t.ex gröt)
11:30 Lur 1,5 timme
13:00 Lunch
15:15 Lur 45 minuter
16:30 Middag
18:00 Nattslurk
19:00 Sova natten

Vad tror ni om detta schemat? Är de första lurarna för tätt inpå varandra? En till fråga: Hur länge fick ni buffa era barn första natten? Är egentligen inte oroligt för någonting inför kuren bortsett från det första momentet: att få honom att vilja ligga på mage och slappna av.

Tack igen från frågvis tjej! ;)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkomen hit!

Ditt schema ser ut att fungera tror jag. Jag har också haft barn som fått välling på morgonen för att få en andra frukost ca .1h 15 minuter efter det. Och då har det gått ner en hel portion gröt. Så jag funderar lite kring om det kanske skulle vara bättre att ära gröten strax innan första luren så att han har lunchen imagen innan långluren. Så att den inte kommer krångla för att ha ninte är riktigt proppmätt innan den. Då behöver du lägga in ett mellanmål på eftermiddagen och kan då skjuta middagen så att den kommer närmare natten. Vilket ger en mätt unge när det är dags att sova 12 timmar. Hoppas du hänger med i mitt röriga resonemang?

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Cissie

Inlägg av Cissie »

Hej!

Ja, men det låter ju faktiskt som en bra idé! Har redan försökt att ha lite rutiner här hemma och prova att köra lunchen innan långa tuppluren idag, och han sov faktiskt i 1,5 timme! Så det stämmer; mätt mage=bra sömn. :wink:

Tror att detta kommer att gå jättebra nu när jag har ett schema som jag känner mig tillfreds med. En lite fråga förresten; när han sedan vaknar under natten, ska man ramsa på direkten, eller avvakta och se om han somnar om av sig själv?

Tack för ditt svar!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad skönt att du hittat ett schema som du känner dig trygg med, och att han sov 1,5 timme på långluren.
Tror att detta kommer att gå jättebra nu när jag har ett schema som jag känner mig tillfreds med. En lite fråga förresten; när han sedan vaknar under natten, ska man ramsa på direkten, eller avvakta och se om han somnar om av sig själv?
Under första natten så ska du gå in vid första pip och buffa honom lugn för att gå ut med en glad och hurtig ramsa. När Buffen sitter och han hört ramsan några gånger och framförallt fått bekräftelsramsan med sig in i sömnen så är det dags att ramsa vid uppvaken. När han börjar tystna på ramsan då kan du börja avvakta, men då brukar det gått några nätter.

I boken finns det en lathund som är superbra att läsa på så att den sitter i ryggmärgen. det är A och O att läsa på så att man är säker på vad man gör när man står där mitt i natten och man är supertrött.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Cissie

Inlägg av Cissie »

Har läst boken och lathunden två gåner, ska nog läsa den en tredje så att jag är helt hundra på allt. :)

Ha en trevlig lördag!
Hälsningar
Cecilia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"