Recept på glutenfri gröt?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Recept på glutenfri gröt?

Inlägg av Fauve »

Hej!
Ska börja med smakportioner till min 3,5 månaders dotter. Vill inte ge henne mjölk eller gluten i början då vi har mkt allergier i familjen.
Undrar om nån har recept på god gröt, annan än havregrynsgröt. Vill inte starta med havre utan gärna prova risgröt eller liknande först.
Har tänkt börja med "riktig" mat först men det kan ju vara gott med gröt oxå. :)
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Recept på glutenfri gröt?

Inlägg av TorsMamma »

Bovete gröt kanske kan funka?

Annars brukar man ju anse att just introducera "allergener" ihop med amning är att föredra. Och just havregryn har väldigt lite gluten.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Recept på glutenfri gröt?

Inlägg av Fauve »

Tack!
Ja jag börjar luta åt att introducera allt medans jag ammar. Tidigare har jag fått höra att man ska undvika mjölk första året om föräldrarna har allergier men nu börjar jag höra annat. Svårt det här..
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Recept på glutenfri gröt?

Inlägg av TorsMamma »

Det är jättesvårt, råden är olika fortfarande beroende på VART i landet man bor också. Men min tanke är att är man allergisk vill man kanske få veta så enkelt som möjligt. Dock anser ju jag att man kan leva ganska gott utan att dricka "mjölk". Det finns massa alternativ. Gluten är svårare. :?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Recept på glutenfri gröt?

Inlägg av Fauve »

Håller med om att det är bättre att veta tidigt om man är allergisk. Men just mjölk är både jag och pappan känsliga mot. Jag är inte allergisk men mår bättre utan.. Funderar på om jag ska prova mjölkprodukter så hon får testa det via min mjölk eller om det bara är dumt.. jag mår ju lite dåligt av det och vet inte om det påverkar henne. Gluten ska hon testa men inte direkt i början, efter några veckor när magen vant sig vid mat.
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
mammaT
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 23 aug 2005, 13:03
Ort: Lerum

Re: Recept på glutenfri gröt?

Inlägg av mammaT »

Här har vi en lillasyster som jag var väldigt noga med att inte ge gluten för tidigt, eftersom att vi har flera i familj och släkt som inte tål detta, men hon fick ändå samma diagnos redan strax efter att hon fyllt ett år.
Vi brukar göra mest havregrynsgröt, men också risgrynsgröt och ploentagröt. Den smakar som mannagrynsgröt men är gul och fin. Det är bara att söka på nätet efter recept.

Lycka till!
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Recept på glutenfri gröt?

Inlägg av videunge »

Hej
OM man vill ha latvarianten finns färdig glutenfri gröt att köpa som heter sinlac. Den är även fri från mjölkprotein och laktos. sen finns det flera som är mjökfria men de innehåller gluten. :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Recept på glutenfri gröt?

Inlägg av Fauve »

Tack för tipsen! Ska kolla runt lite efter recept. Men kan ju vara skönt att ha något enkelt hemme också. :D
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Recept på glutenfri gröt?

Inlägg av inger »

Hirsgröt är bra. Köp hirsflingor recept står på paketet. Hirsflingor finns i välsorterade livsmedelsbutiker tex willys
Servera med rismjölk.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"