Ska börja kura min snart 6 mån dotter. behöver tips!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
hultner

Ska börja kura min snart 6 mån dotter. behöver tips!

Inlägg av hultner »

Hej!

Min dotter ska flytta in till sitt nya rum nu i veckan för det har blivit klart, o då änkte jag även starta med denna kuren, för bebisen ska tydligen ha eget rum då...

jag har rutiner på min dotter som följer lite min andra dotters liv, o jag vet inte om det är ok med sovningen.

vaknar 7-7.30
hon vill oftast inte äta direkt utan vänta någon timme, fast hon åt sista målet vid 23 tiden på kvällen.
9.00 äter nan 2, ej eh hel flaska
9.30 sover
11.00 väckning
12.00 lunch
14.00 nan2 sova i vagn hämta dotter på dagis
15.30 väckning
17.00 gröt
18.30 nan 2
19.00 sova inför natten
22.00-23.00 försöker ge henne mer mat under tiden hon sover.

hon vaknar aldrig för att hon vill ha mat, för den måste verkligen trugas ner emellanåt,. men hon vaknar på natten ändå,., har börjat lägga henne på magen för någon vecka sen för att vänja henne, men hon föredrar helt klart att ligga på ryggen,., någon natt har jag vänt henne till rygg o då somnar hon direkt... är det vikigt att hon ligger på magen även sen när man är klar med buffningen?

är tacksam för lite tips....
Anna09

Re: Ska börja kura min snart 6 mån dotter. behöver tips!

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit! :D

Har du Internationella sova hela natten-boken?

I den kan du, och bör du, läsa ALLT du kan - det är viktigt att förstå varför man gör det man gör om man säger.

Grunden i hela SHN är att barnen är mätta när de läggs på kvällen, dvs matintaget bör vara högt fördelat över hela dygnet. När de når din dotters ålder brukar magen bli bottenlös, och behöva riktig mat. Massor. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
hultner

Inlägg av hultner »

jo jag har den boken och läst igenom den nu, samtidigt som jag börjat kuren,., går nu inpå natt 6... de andra nätterna har gått bra, hon kan vakna till någon gång på natten o somnar direkt med ramsan. förutom! vargtimen! mellan 4-5, jag ramsade i 1,5 timme i natt o i förgår natt 1 timme, gick in o la tillrätta en gång,., hon är så duktig annars o lyssnar på ramsan men icke vid den tiden... vad gör jag för fel?
vårt schema ser ut såhär:

7.30 godmorgon frukost=gröt
9.30 välling sen sova till 11.00
12.00 lunch
14.00 välling sen sova till 15.30
17.00 middag
19.00 välling el gröt
19.30 godnatt

ska jag ändra något i mitt schema? sovtiderna? försöker få dem att passa in lite med den andra dottern oxå....

tacksam för svar.... :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej igen,

inte börja leta fel nu - som du också kan läsa om i Boken kan vargtimman ta ett tag innan den sitter. Det gjorde den för oss också - över en månad, om inte två innan den satt som en smäck. Den satt som en smäck från den dagen jag lämnade över till Ester att klara av den på egen hand, efter ett par dagars målmedvetet pangramsande och överlämnande gradvis.

Jag tror att du stör henne med för mycket ramsande! :shock: Läs om vargtimman på forumet, vissa kör pangramsa och sedan musik, Mozart, andra låter husljud i form av dammsugare på lagom avstånd, eller torktumlare bli ett skönt ljud att somna om till.

Bra jobbat med kuren hittills! :thumbsup:

Så nej - du skall inte ändra ditt schema nu. :wink:
//Anna
hultner

Inlägg av hultner »

trodde inte man fick använda sitt av några andra "verktyg" än ramsan...
jag brukar sätta på hennes "spelare" med mozart på dagslurarna, det somnar hon direkt av,., är det ok att göra det under vargtimmen oxå? el jag ska endast hålla mig till ramsan då?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Där har du ju din lösning! Sätt hennes spelare utanför hennes dörr, servera en Pangramsa, hög och uppmuntrande för att lägga locket på pratet/gnället, sätt sedan på musiken och gå och lägg dig, anpassa volymen efter hennes sätt att fråga. Sänk när hon lugnar sig och stäng av när hon somnat.

Snart är vargtimman ett minne blott!

:thumbsup:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"