Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
NelliePalm
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 20:33
Ort: Gävle

Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av NelliePalm »

Vi, mamman och pappan behöver hjälp för snart går vi under....vår älskade son vaknar redan kvart över fyra...detta har han gjort nu ett tag och nu känner vi inte att vi orkar mer. Vår son är en glad kille hela fm och sover två timmar vid lunch och håller sedan låda med glatt humör tills han ska sova sju. För hans del känns det inte som det blir för lite sömn på natten. Förstår inte att han orkar!

Vårt problem är att han vaknar så tidigt han har inga problem att somna på kvällen eller vid lunch utan då ser man hur han riktigt skrattar och myser för han vet att han ska få sova. Inga problem under natten utan han sover. Detta har aldrig varit något problem utan det är tidiga uppvaknandet som är problemet.

Vissa gånger har vi gått ut med vagnen och gått i en timme eller kört bil i en timme utan resultat han ligger i vagnen och joddlar...bara för att vi vill att han ska få en timme till av sömn men icke det känns som han inte är tillräckligt trött.

Nu känner vi oss redo att kura! Har gjort detta innan kanske lite halv hjärtat men nu vill vi på allvar ta tag i detta problem känner oss väl pålästa och att splfjädra honom är inget alternativ han blir helt galen.

Så här önskar vi att vår dag skulle se ut, är detta ett okej schema?

05.30 eller 06.00 eller senare?
08.00 frukost
09.30 frukt
11.30 lunch
12.00 -13.30 lunch sovning i vagn
14.30 mellis
17.00 middag
19.00 sover denna tid vill vi inte ändra på

Så här ser det ut idag
4.15-05.00 vaknar
08.00 frukost
09.30 frukt
12.00 -14.00 lunch sovning i vagn
14.30 mellis
17.00 middag
19.00 sover

Vår lilla älskling går på dagis så idag gjorde dom ändringen på lunch sovningen och drog ner den från 2h till 1,5h. Dom upplevde att han var jätte jätte trött när han vaknade och det tog tid innan han kom igång och lekte. Detta har inte varit något problem när han sovit 2 h.

Vi har jätte bra mörkläggning av rummet och han har ingen napp, slutat helt av sig själv för sex länder sen...grymt skönt!

Vi känner så jätte trötta nu och vill verkligen ändra på detta.

Tacksam för alla hjälp och pepp vi kan få!

Nellie och Johan
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Anna rekommenderar barn ca 13,5 timmars sömn per dygn hela andra levnadsåret. En del barn sover 14 timmar, oftast då 2 timmar på dagen.

Ert schema innehåller 1,5 timmes för lite sömn om ni ska ha morgon 5.30. Jag tycker ni ska välja en tolvtimmarsnatt. Snart sover han inte på dagen längre och då kanske ni ändå behöver förlänga natten. Lika bra att ha det gjort från början. :wink: Förstår om ni känner er lite rädda för längre morgon med tanke på hur tidigt han vaknar nu. Ska ni ändå kura kan ni sträva efter senare morgon för det vill ni väl ha?

Ert schema ser bra ut med lite modifiering för morgonen.
Morgon 07.00 Frukost.
Frukt 9.30
Lunch 11.30
Sova 12-13.30(14.00)
Mellis 14.30
Middag 17.00
Nattslurk 18.30(välling, gröt, banan eller vad man nu föredrar)
Sova 19.00

Många barn som sover för lite kan verka pigga eller ha svårt för att somna eller vaknar för tidigt. Inget ovanligt. Det är liksom ett symptom på sömnbristen. Låter kanske bakvänt men så är det. Anna brukar säga att sömn föder sömn och hon brukar
ju ha rätt. :lol:

Hur långa är hans dagar på dagis? Är det längre dagar så tycker jag att ni ska behålla 2 timmars dagsömn. De blir trötta av att vara där. Det kan man inte komma ifrån.


Känner ni er redo är det bara att bestämma när ni ska köra igång. Tänk verkligen igenom ert schema så att ni känner att det funkar för ert liv.
Ge honom en väckarklocka som ringer på morgonen. Låt han stänga av den. Tids nog kommer han att invänta ringsignalen och veta att först då stiger man upp.

Pepp, pepp.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
NelliePalm
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 20:33
Ort: Gävle

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av NelliePalm »

Hej Susanne,

Tack för svar så snabbt!

Vår son går på dagis mellan 07.45 - 16.00. Hur tycker du att vi ska gör då med dagvila 1.5 eller 2h?

Oj det känns som det kommer att bli jätte jätte jätte tufft att förlänga hans morgon från 4.15 till 7.00, det blir många timmar med tårar och skrik...vi kan inte gå in till honom och solfjädrar finns igen chans att få honom att ligga stilla, han är för stark både för mig och min man.

Jag har läst mycket om vargtimmen och undrar om vi spelar hög musik när ska vi stänga av musiken? Min man tycker att detta går emot på natten sover man och då händer ingenting?

Tack för att ni/du Finns här för att hjälpa!

/Nellie
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av Elle »

Hej Nellie!

Varmt välkommen till Forumet :D! Vad bra att ni beslutat er för att ta tag i sonens sömn.

Dagvilans längd får ni avgöra, ni känner sonen bäst och vet om han är en "tröttis" och behöver mer än 13,5 tim sömn/dygn. Sedan beror det ju på om ni vill ha 11,5 eller 12 tim natt.

A och O för att kuren ska fungera och ni ska kunna ge tydliga svar på sonens frågor är att ni tror på det ni gör och är bensäkra. Här är en tråd om den viktiga attityden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

För det får inte finnas några ? när ni väl börjar kuren, utan ni skall med säker hand guida sonen till att sova hela, sköna nätter fram tills klockan ringer in morgonen.

Läs, läs och läs igen. Prata ihop er du och mannen så ni har en tydlig plan på hur ni ska handla. Räta ut alla ? och SEDAN startar ni kuren.

Vi finns här :D.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
NelliePalm
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 20:33
Ort: Gävle

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av NelliePalm »

Tack för svar!

Jag undrar om jag ska vara vaken och vänta på att sonen ska vakna så jag snabbt kan lägga till rätta och ramsa mig ut? Med tanke på att han inte vaknar något under hela natten utan han sover till kvart över fyra.

Har köpt en väckarklocka! :D

Känner oss redo att köra kuren men tycker att det känns jobbigt att veta att han kommer att vara arg ledsen i nästan tre timmar innan vi gör morgon... :?

Vi har iaf dragit ner på dagvilan 30 min och det har givit resultatet att han nu mera sover till kvart över fem på morgonen. På dagis upplever dom att vår son är mkt trött när jag blir väckt efter 90 min dagvila och att det tar lååååång tid innan han kommer igång och leker. Hur tycker du att vi ska göra med dagvilan?

Önskvärt vore det att ha natt mellan 19-06.30 eftersom han börjar på dagis vid halvåtta känns det stressigt om han skulle sova längre.

Tack för att ni finns!

/Nellie
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av Sofias mamma »

Tänk nu inte negativt inför kurstarten [-X , ha en självklar attityd av att det här ska gå bra, så ska du se att det gör det tillslut :D . Lillkillen kommer ställa frågor, men du kommer att vara påläst och se till att handla lugnt och konsekvent. Läs på mer om attityden av självklarhet (länken Elle gav). Följ hennes råd om att läsa på ordentligt :!: .

Gällande din fråga om du ska vara vaken eller ej: Ja man bör vara vaken så att man kan ingripa direkt. Du kan alltid lägga dig på en madrass utanför rummet och slumra till lite om du vaknar lätt. Men det kräver som sagt att du vaknar direkt och på momangen kan gripa in.

Läs på ordentigt och lycka till!
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av Sofias mamma »

Hej hur går det för er?
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
NelliePalm
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 20:33
Ort: Gävle

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av NelliePalm »

Länge sedan jag skrev i detta forum...allt har gått så bra med våran lilla prins.

Sedan kanske tre veckor tillbaka har han börjat vakna redan vid fyra och vill inte somna. Läggningen på kvällen går jätte bra, han somnar helt själv och har så alltid gjort.

Hela sommaren har han sovit till sju men första dagen på dagis vakande han fem och sedan har det gått utför...och vi har tyvärr gjort honom den otjänsten att tycka att det är ok för vi orkar inte höra hur ledsen han är. Vi använder oss av klockan och den ringer när vi går in till honom, ibland ringer den fem ibland halv sex beror på hur länge vi orkar hör på hur han skriker.

Vi har aldrig bumpat i rumpan utan vi ramsar. Pang ramsar så fort han vaknar och då sätter han sig ner i sängen men så fort jag sluter rama så ställer han sig upp och skriker. Vi har en barnvakt med video så vi ser hur han reagerar på det vi gör. Jag har försökt att gå in och lägga ner honom, men då håller han hårt i sängen så jag måste med våld ta bort hans små händer och det känns inte ok och det går inte att hålla honom på plats för han blir så ledsen, arg och stark.

Nu undar vi vad vi ska göra känner oss så hjälplösa och värdelösa att det blivit då här.

Han blev 2 år den 27 juli och han lägger sig kl. 19.00 och vi önskar natt till 06.30, han sover 1,5 h på dagis mellan 12 - 14 någon gång.

Om han vaknar klockan fyra ska vi verkligen låta honom ligga och vara ledsen/ arg fram till sex? Och bara ramsa för det går inte att jag går in då blir det värre? Hur ska jag förhålla mig till att han sätter sig ner när jag ramsar och blir tyst men så fort jag slutar då ställer han sig upp och skriker?

Tack fö svar!

/Nellie
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Vad kul att det gått bra hela sommaren. Då vet n i att det funkar bara man har attityden.

Detta som hänt er nu är inte helt ovanligt. Barn ställer emellanåt frågor och kollar om föräldrarna har koll på det dem gör. Tyvärr så fick han inte de svar han väntade sig. Han har blivit förvirrad och ropar nu er till sig när han vaknar.

Det ni kan göra nu är att köra en minikur. Ramsan och rutinerna kan han. Nu gäller det att ni föräldrar pratar ihop er och peppar varandra. Ni måste ta tillbaka ansvaret över mornarna.

Det ni kan göra på morgonen är att ramsa vid första pip och sedan göra husljud, tex diska och slamra i köket. Det är ett bra alternativ om man inte vill spela musik.

Att han börjat på dagis igen kan också vara en anledning till att han vaknar tidigt. Extra trött och mycket intryck.

Läs på om kuren igen. Leta här på forumet om minikur och läs lite om andra, det brukar peppa.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
NelliePalm
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 20:33
Ort: Gävle

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av NelliePalm »

Tack för svar!

Tisdag morgon sov han till 05.15 och skrek som en tok, man jag höll ut och gjorde morgon halv sju. Han fick ingen välling när han vaknade frågade efter den men ok att han inte fick någon

Onsdag morgon sov han till 06.20, då gjorde vi morgon, ingen välling, han frågade men ok på att inte få någon.


Nu håller vi tummarna på att det håller i sig...

/Nellie
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av Sofias mamma »

Vad bra att det går i rätt riktning :thumbsup:
Använder ni väckarklockan?


:heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
NelliePalm
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 20:33
Ort: Gävle

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av NelliePalm »

Vi använder klockan och pratar om den vig läggning.

Tyvärr gick det inte så bra i morse, vaknade 05.30 gjorde morgon halv sju. Han skrek som en liten galning...phu...det är kämpigt! Satte på dammsugaren men utan framgång.

Nu hoppas vi att det blir bra imorgon! :D
NelliePalm
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 20:33
Ort: Gävle

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av NelliePalm »

Efter lite förkylning är vi tillbaka på ruta ett...men vi har iaf slutat helt med välling och det var inga problem han frågar efter den ibland och när vi säger att det är slut på välling är det ok så frågar han inget mer. Vaknar vid fem tiden och skriker, ramsan gör så att gall skriker. Vi har även provat med musik i ca. 30 min, men hans skrik avtar inte...när vi kommer in och gör morgon är han helt sönder gråten, med tårar och snor i hela ansiktet...det känns inte bra. Det första han säger är "Torka bort".

Pang ramsa när han vaknar och sedan musik. Hur länge ska man spela musik, kan man hålla på i två timmar utan att han slutar skrika?

Vi har video övervakning på honom när han sover och ibland vaknar han till under kvällen, han säger inget men vi ser att han ligger och tittar och sedan somnar om. Han har inget problem med att somna om vid den tiden.

Vi har aldrig under hans två år haft problem med att lägga honom och det fungerar lika bra med någon annan. Vi har väldigt tydliga god natt rutiner som han känner till väl och han är duktig på att påminna om det är någon som inte lagt honom tidigare. Vi har aldrig haft några problem med att lägga honom i resesäng hemma hos vänner och familj.

Det känns verkligen olyckligt att vi inte får någon bra morgon.

Vi känner oss vilsen...

Kram Nellie
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av Sofias mamma »

NelliePalm skrev:Efter lite förkylning är vi tillbaka på ruta ett...men vi har iaf slutat helt med välling och det var inga problem han frågar efter den ibland och när vi säger att det är slut på välling är det ok så frågar han inget mer. Vaknar vid fem tiden och skriker, ramsan gör så att gall skriker. Vi har även provat med musik i ca. 30 min, men hans skrik avtar inte...när vi kommer in och gör morgon är han helt sönder gråten, med tårar och snor i hela ansiktet...det känns inte bra. Det första han säger är "Torka bort".
Hej Nellie,
hur går det för er nu?

Det låter på din beskrivning som att han är ledsen när han ligger och skriker, det ska han inte vara :cry: . Arg får han vara, men inte ledsen. Det måste brytas, lämpligtvis med solfjädern :!: .

Rapportera tillbaks hur det går för er så kan du få vidare råd om det fortfarande behövs.
:heart:
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
NelliePalm
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 20:33
Ort: Gävle

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av NelliePalm »

Urk nu är det riktig jobbigt....vintertiden ställer till det för oss och vi vaknar halv fem.

Vi har de senaste två veckorna gjort en ändring i schemat och nu lägger Gusten sig halv åtta...detta gjorde vi för att vi trodde att det skulle bli bättre.

Han har slutat att äta välling på kvällen vi fattar ingenting men han vill inte ha innan åt han 300 ml.

Han har också börjat att äta en ny magmedicin som gör att han dricker otrolig mycket på dagen det gör att han är helt nerkissad på morgonen, samt att han frågar efter vatten när han vaknar. Tycker inte att detta borde störa hans sömn.


Vi känner oss och Gusten med helt slut och vilsen....vet inte vad vi ska göra! Vi har försökt med solfjädern men det funkar inte för han blir helt galen och det går verkligen inte att hålla han på plats utan att göra han illa.


Hur ska vi gör ska vi gå tillbaka till klockan sju eller ska bi köra på läggning halv åtta?


Tack Nellie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "