Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av miar70 »

Hej Nellie!

Man kan luras att tro att senare läggning ska bota tidiga morgnar men se det stämmer inte :? utan det brukar tvärtom resultera i ännu tidigare morgnar, hur konstigt det än kan låta.

Jag önskar jag hade ett magiskt verktyg att ge dig just vad gäller tidiga morgnar, men tyvärr finns inte det :( Om jag får fundera lite högt här så tror jag det är så att Gusten helt enkelt inte fått till sina tidiga morgnar fullt ut - han känner inte att det är ni föräldrar som har koll på när dagen BÅDE börjar och slutat, han ser det som sin uppgift att berätta för er när det är dags att kliva upp.

:idea: Nyckeln i det hela är att få väcka!

Börja med att återgå till tolv timmars natt tycker jag, 19-07.

Se till att fylla dagarna med massor av mat, utevistelse, social delaktighet och avsluta med att skratta magen och kroppen riktigt trött på kvällen. Oroa dig inte över att han hoppar vällingen på kvällen, men erbjud annat kvällsmål; gröt, fil, macka, banan eller vad som passar er.

Ta fram väckarklockan och påminn (glatt :D ) om att han ska vakna när klockan ringer, har han inte fått stänga av den så visa hur han ska få göra det när det blir morgon! Lite träning, sådär :wink: . Om du vill kan ni ha lite träning med en nalle eller docka - låt Gusten få vara med och lägga, bädda om, ramsa nallen/dockan, ställ klockan och snark vad skönt nalle/docka sover och vips så ringer klockan och vad gör man då? Jo, då väcker man nallen/dockan och oj, vad härligt det är att bli väckt och oj, vad kul att få stänga av klockan tycker nalle/docka \:D/

Sen har du en klar strategi för hur du ska hantera hans tidiga uppvak: en handlingsplan du kan följa och ha som absolut mål att se till att han somnar om så att du får väcka och slira inte mer med tiden än marginalkvarten!!! Annars kommer ni inte att komma i mål, tyvärr. Och ha en långsiktig plan, han har dragits så länge med det här och etablerat en dålig vana och det kan ta tid att bryta den. Men det går, absolut!

Läs den här tråden för inspiration och sen funderar du ut vilken strategi som passar er bäst:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

Det här kommer att ordna sig, det lovar jag.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
NelliePalm
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 20:33
Ort: Gävle

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av NelliePalm »

Tack för otroligt bra stöd! :D

Vi har också alltid tyckte att sömn föder sömn men man blir så påverkad av omgivningen, förskola och andra föräldrar som vet, så vi tänkte att vi provar med senare läggning.

MEN ikväll så somnade Gusten sju och vi vara alla tre lyckliga för de senaste två veckorna han lilleman varit jätte trött. Det är så konstigt att det aldrig är och har varit några problem vid läggning tvärtom så känns han jätte glad över att få sova och han sover hela natten fram till halv fem...känns så olyckligt att han inte kan sova längre...

Igår (onsdag till torsdag) ställde klockan på fem i halv fem för att vara på g och ramsa direk vid första ljud. Fem över halv fem vaknade han och jag ramsade men han bara skrek och efter en kvart lät det inte som han var arg utan ledsen så jag gick in och gjorde solfjäderns som tidigare inte funkat men nu låg han iaf ner, tyst från början men efter en stund börjar han säga "gå ner klocka ringa" och han slutar inte...jag håller på länge med solfjädern och provar att gå en gång då jag känner att ryggen nästan gick av...men oj oj oj vad han blev ledsen redan jag tog bort min händer och började med ramsan så gallskrek han... Efter ca. 5 min går jag in igen och står över sängen tills klockan är sex, han ligger ner gör några fösök att resa sig upp och säger gå ner klocka ringa... Samma sak händer när jag gå ut igen han gallskriker och jag känner att jag inte orkar stå över sängen igen så jag låter klockan ringa och gör morgon. Han blir jätte glad! Och får stänga av den, är det fel? Från fem över halv fem har han inte sovit något.

Ikväll har Gusten lagt sin docka i sängen och ramsat henne och väckte henne med klockan, glad morgon! Vi har tränat i massor och pratat om att man ska sova till klockan ringer.

En liten update från oss.


Kram Nellie
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av miar70 »

Hej igen Nellie!

Tack för rapport, alltid roligt att få vara med på ett hörn :wink: och det kan vara så att det klarnar lite för dig själv också när du får sitta och skriva ner hur det varit - lite självcoaching, sådär!

Bra att solfjäderna funkar för er nu, jag tycker själv den är ett toppenverktyg. Om jag får råda lite så tycker jag du ska ta den ett steg längre nu. Om du bestämt dig för att solfjädern är er vargtimmesstrategi så håll den till att han somnar om. Tålamod, tålamod... och tänk på att det kan ta lite längre tid eftersom han är äldre, så ett par-tre morgnar med ett omsomnade tror jag kan vara bra. Och när han somnat går du med en mjuk, fin bekräftelse. Tänk att du bryter en (o)vana nu, och då måste man få hjälpa till lite extra :wink: .

Hur gick det i morse? Några framsteg?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
NelliePalm
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 20:33
Ort: Gävle

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av NelliePalm »

Det gick jätte bra i morse! Gusten sov från sju till sex! :D men jag tror kanske att vi gjorde fel som gjorde morgon då? Men när han vaknade var han inte ledsen som han brukar vara utan ropade glatt mamma och han blev jätte glad när vi gjorde morgon. Vi blev så glada att han sovit så länge!

Vi har bestämt oss för att ha natt från sju till kvart över sex för annars tycker vi att det blir för stressigt att komma iväg på jobb och dagis.vad tror du om de?

Vi som föräldrar känner oss jätte nöjd med nattens framsteg så nu hoppas vi att klockan får ringa och väcka Gusten imorgon.

Jag ska bita ihop och solfjädrar tills han somnar om, om han skulle vakan tidigare imorgon.

Nu håller vi tummarna! Gusten var som ett helt annat barn när han vaknade i morse så det blev verkligen ännu tydligare att han sovit för få timmer senaste två veckorna.

Trevlig kväll,

Kram Nellie
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av miar70 »

Vad roligt att läsa att det känns bättre :D

Visst kan ni ha elva timmars natt, det har jag själv alltid haft till mina barn. Se till att sömntimmarna per dygn stämmer bara, han behöver 13-13½ timme per dygn.

Ni är på rätt spår och jag ser fram emot att följa er resa mot att få väcka Gusten på morgnarna - ni är snart där!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
NelliePalm
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 20:33
Ort: Gävle

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av NelliePalm »

Vilken helg! :D

Natten till lördag vaknade Gusten kvart över sex och natten till söndag vaknade han två minuter innan klockan ringde!

Vi känner oss jätte nöjda med att det fungerar så bra!

Han har vaknat innan klockan så jag undrar om vi ska ställa den på kvart över sex, någon morgon så att han verkligen får vakna av klockan eftersom han vaknar innan eller ska vi låta den stå på halv sju?

Kram Nellie
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Kura snart 2-åring med tidigt uppvaknande

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej! :lol:
NelliePalm skrev: Han har vaknat innan klockan så jag undrar om vi ska ställa den på kvart över sex, någon morgon så att han verkligen får vakna av klockan eftersom han vaknar innan eller ska vi låta den stå på halv sju?
Jag har sett att det råder lite olika råd kring detta.Tror inget av råden på något sätt är fel. Det är liksom vid vargtimmarna, olika strategier att ta till när man vill att barnet skall sova ända fram till väckning. Men om jag får tycka och tänka lite, utifrån hur jag gjort, så har jag inte ställt en hel kvart innan. (dock har jag ju ingen två-åring än, men principen är densamma) Jag har vid fnurror,för att verkligen få till det där att jag verkligen får väcka- och då förmedla att mamma hon har koll, väckt fem minuter innan. Vissa vet jag, har tagit upp vid marginalkvartens början och sedan dragit ut på det och tagit upp senare och senare. Det är inte så tokigt det heller. Där gör du som du känner, tycker jag.

Det viktigaste tänker jag att att man håller sig till en strategi. Jag håller med Miar70 att nyckeln för er ligger i väckningen när ni liksom "kurar klart morgonen" om jag fattar det hela rätt. För annars så hade jag resonerat att vakna inom marginalkvarten är ett lyxproblem. :wink:

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "