4 månaders bebis äter endast i sömnen.

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Evelina
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 19:16

4 månaders bebis äter endast i sömnen.

Inlägg av Evelina »

Undra om det är någon som kan ge mig någon feedback på mitt problem. Vad är det sonm jag gjort fel, varför vill inte min pojke äta?? På dagen idag är Liam 4 månader, han har ätit ersättning sedan dag 3 och ENDAST ersättning. Vid ca 2 månaders ålder började han krångla vid flaskan oc matstunderna, men det gick ganska bra att avleda honom...jag lät honom suga på lillfingret mitt tills han var "lugn" och sedan fort ut med fingret och in med flaskan. Fick ibland upprepas ett par gånger. Annars skrek och åmade och bökade han och ville inte suga. Sedan gick det över och han åt "normalt" igen...men för ca 4 dagar sedan så MATSTREJKAR han totalt. Antingen gallskriker han åt flaskan eller så ligger han bara och tuggar på nappen och pratar. Den enda gången jag får i honom mat är när han sover. Ibland när han är på väg in i sömn, men oftast får jag vänta tills han somnat, lirka ut tummen och in med flaskan och han äter glupskt. Jag undrar vad som hänt??? Han har varit förkyld och varit rosslig i halsen. Snacka om att det går troll i matningen.

Attityd av självklarhet kring maten försöks givetvis hållas, men min desperation kanske lyser igenom? Maten ska ju vara en mysig stund. Nu de senaste dagarna har jag inte alls haft honom i famnen när han ätit, utan han ligger i sängen i ett mörkt rum.

Har precis börjat läsa BB. Varför läste jag inte den här boken under graviditeten!!??? Nej, min unge sover på rygg och hans huvud är alldeles platt och fult. Hur introducerar jag magläget nu? Å framförallt, hur i hela friden ska jag få tillbaka mysiga matstunder. Han föddes fullviktig och en vecka efter beräknat och allt var "normalt". De första två månaderna åt han glupskt och utan några bekymmer.

Jag känner mig så trött. Tänk om man fick börja om från början.
Liten, född december 2010
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 4 månaders bebis äter endast i sömnen.

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

Varför inte ta och introducera riktig mat? Och om ni behöver kanske köra en hel SHN-kur så ni får ordning ordentligt?

Introducerar magläget gör man bara. POFF så. Lägg på mage, MED larm (alltid larm, oavsett sovläge rekommenderas) och sen kan du buffa och vagna bäst ni vill. typ.

Det finns gröt från 4 mån med en massa god katrinplommon pure på kan vara gott. :wink: Lite grönsaks mos som typ sötpotatis, palsternacka och morot kan fresta en nyfiken kille? Sen kan du efterjaga med ersättning om du vill. Men en måltid bör inte ta mer än 45 min, i denna ålder. Sen får man jobba upp en hunger till nästa matpass.

Läs i BB om social delaktighet och gärna "mari och samuel" längst bak i boken. De är fantastiska.

Sist i femte delen finns även ett kapitel "bekymmer? Mat" som rekommenderas.

Välkommen till Barnaboksvärlden, den är fantastisk.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Evelina
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 19:16

Re: 4 månaders bebis äter endast i sömnen.

Inlägg av Evelina »

Tack för svaret.

Jag har börjat introducera riktig mat och han äter oftast med god aptit, dock är det svårt att få in honom vätska till gröten och purén. Jag är rädd han ska bli uttorkad. Han äter gröt på förmiddagen och någon sorts puré på eftermiddagen. Och jag efterjagar med flaskan (kul ord; efterjagar ;-)).

Jag har verkligen inte råd att köpa ett andningslarm just nu, men kanske jag kan hyra ett. Något speciellt larm du/ni rekommenderar? Blir spännande att lägga honom på mage, han HATAR att ligga på mage. Men kanske buffningen lugnar :-)

En riktig SHN-kur vore på sin plats, sömnen är helt hit&dit sedan detta med matvägran började. Före det åt han oftast massor under dagen och sov i regel 10-12 timmar utan mat på natten. Nu matar vi mer på natten....då funkar ju maten smärtfritt....vilken soppa. Antar jag får börja i sömnändan med magläge och andningslarm. Puh.

Mvh Evelina
Liten, född december 2010
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 4 månaders bebis äter endast i sömnen.

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ger man "köpemat" innehåller burkar mer vatten än näring. Är barnet törstigt kan man erbjuda vatten i glas eller pipmugg. Men min son drack inga massor och inte fick han vätskebrist heller. Maten är ju lös pure med massa vätska! Fruktpure på det, ännumera vätska.

Till 8 mån är det poppis att lära sig dricka i sugrör. skojsigt värre. :lol:

Ang. andningslarm så är det Nanny 2 eller Babysense 2 som gäller. Du kan hyra från www.andningslarm.se eller köpa hyffsat billigt begagnat från nätet. blocket eller här brukar finnas.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"