Jodå idag är vi inne på dag 3, hur går det för oss?
Aysha snart 10 månader. Natt 19.30-07.30
Natt 1: sov sammanhängande mellan 21-04.24, både innan dess och mellan 04.24 till 06.30, massor av uppvak stup i kvarten, pappa la tillrätta, buffade, solfjädrade o ramsade sig ut alla gånger. 06.30 buffades i 4 minuter o sov sedan till glad väckning 07.30.
Dag 1: fm dagsvila kl 10.00-11.30 (har alltid sovit denna tid innan kur)
Lade tillrätta 7 gånger och buffade 3 korta perioder, solfjädrade i 4 min, lugnade sig, innan dess stod upp o storgrät alla gånger/varv.
Hon somnade 10.48 för att vakna 11.14 igen, buffade snabbt, kort solfjädring ca 2 min, ramsade ut, somnade 11.16. Väckte henne glatt kl 11.45, använde mig av kvarten för att hon skrikit bort en del av sin vila.
Dag 1: em dagsvila, lade henne helt pigg, tillrättalade, buffade, solfjädra i 6 omgångar, hon somnade 25 minuter senare. Vaknade två omgångar till, och sedan var det bara ett par minuter kvar av vilan så jag väntade på tyst stund för att gå in o glatt väcka henne men den kom aldrig så jag var tvungen att ta uppe henne ledsen. Suck! Tycker inte att hon svarar på ramsan alls?
Natt 2: Hon sov längsta perioden 21-00.00 3h, vaknar utöver detta 9 ggr, pappa lägger tillrätta, buffar, solfjädrar o ramsar alla ggr utom en då han bara ramsar 03.39. Väldigt arg o upprörd mellan 05.35-06.25.
Dag 2: fm vila buffade o solfjädrade i 9 min, ramsade ut, gråter o står upp.
Väntar o lyssnar ramsar 4ggr, lyssnar ingen förändring,ramsar 4 ggr, låter trött, ramsar 4 ggr lyssnar inte direkt på mammas ramsa bu! Lägger tillrätta igen, solfjäder i 11 min, hon lugnar sig tar 22 min att somna.
Hon sov sedan exakt till utsatt tid 11.30.
Dag 2 em vila (hon är ovan vid denna vilotid)
Lade henne pigg, körde 8 varv av lägga tillrätta, buff o solfjäder, givetvis trycket på slutet alla dagar, om jag inte skrivit ut det. Tog henne 30 min att somna, sen vaknade hon 2 minuter innan utsatt tid, då hade jag låtit henne sova en kvart längre än enligt schema pga. de 30 min hon "gråtit" bort.
Natt 3 Mamma lade tog 8 min att somna, inget skrik bara lågmält gnyende.
vaknade som vanligt efter en timma, lätt la till rätta, lite lätt buff o ramsade ut, somnade o sov 35 minuter bara, lade då tillrätta igen, buffa p solfjädra o ramsa, hon tog emot ramsa bra! Vaknar sedan 21.35 somnar efter två min, vaknar 21.45-22.05, 22.23-22.35,23.05-23.14, 00.22,00.30,00.50 gnäller av gaser i magen, 01.08 samma sak, 02.50.
Alla ovan tider ramsas det först o tyvärr sedan behövs det tillrätta o buff.
Sover 3h 40 min till 06.42, buffar o ramsar, 07.00 ramsar igen lägger tillrätta, låter henne somna om för att sedan väckas glatt 07.30.
Dag 3 fm vila på 1,5 timmas vila vaknade 6 ggr las tillrätta, buff o solfjädra men inget tycks hjälpa, varför vaknar hon så ofta? Svalt mörkt skönt eget rum, egen mysig säng inget varmt täcke... ja suck.
Både pappa o jag väldigt taggade för kurandet i sig men vi blev båda osäkra när man läser på sidan 223 i boken SHN om hur 1-4 natten brukar se ut (AW skriver) tex. andra natten brukar de små barnen sätta rekord o sova 4-5h på raken för att på tredje natten halvera tiden och då sova sammanhängande i 7-8-9h, fjärde natten sägs sedan att barnet lyssnar på ramsan bra o vaknar knappt något jo kanske vid vargtimmen då.
Jisses i så fall är vi helt misslyckade??? Finns det ingen som haft som oss o som sedan det gått bra för? Går det verkligen ok för alla på 4 dygn?
Hur sköter vi oss? Är vi misslyckade?
-
tröttmössa
Hur sköter vi oss? Är vi misslyckade?
Lilla Aysha född 100704 ska vi nu börja kura, startdatum 110421, pappa startar de två första nätterna och mamma tar sedan följande två.
-
frk Carlsson
Re: Hur sköter vi oss? Är vi misslyckade?
Hej och varmt välkommen hit
Jag har kurat två av mina tre barn och kan säga att NEJ! Ni är INTE misslyckade! Alla kurningar ser olika ut, det finns inget exakt datum då barnet ska sova 12 tim/natt
"Många" barn sover 12 tim/natt 3e el 4e natten, men AW skriver ju oxå i boken att de som inte gör det då fixar det ngn natt under uppföljningsveckan
Så ta det lugnt och fortsätt samma fina jobb som ni verkar göra!
Er lilla tjej har fullt upp med att fråga er nu om vad det är som händer och sker, och ni ska bara fortsätta svara, svara, svara. I o m att ni snart går in i uppföljningsveckan så får ni börja låta ramsan ta över mer och mer och då brukar frågorna hopa sig eftersom detta tillvägsgångsätt inte är lika handgripligt och konkret som att buffa och solfjädra (solfjäderna är helt OK men bestäm er för NÄR det är OK att ni använder den..låt ramsan vara nr 1, ÄVEN om det verkar köra ihop sig...). Som jag skrev ovan - ni verkar ha rätt inställning och rätt bemötande så jag skulle bara vilja säga - kör på nu :thumbsup:
Sen tar det faktiskt ca 1 mån efter kuren innan allt satt sig, så ni har en bit kvar
Strunta i vilken dag det är (alltså - att ngt särsklit skulle funka ett visst datum) utan kör bara på, tycker jag
Ni kommer att märka att förändringar uppstår inom kort, tro mig!
Varma hälsningar, Sanna
Jag har kurat två av mina tre barn och kan säga att NEJ! Ni är INTE misslyckade! Alla kurningar ser olika ut, det finns inget exakt datum då barnet ska sova 12 tim/natt
Er lilla tjej har fullt upp med att fråga er nu om vad det är som händer och sker, och ni ska bara fortsätta svara, svara, svara. I o m att ni snart går in i uppföljningsveckan så får ni börja låta ramsan ta över mer och mer och då brukar frågorna hopa sig eftersom detta tillvägsgångsätt inte är lika handgripligt och konkret som att buffa och solfjädra (solfjäderna är helt OK men bestäm er för NÄR det är OK att ni använder den..låt ramsan vara nr 1, ÄVEN om det verkar köra ihop sig...). Som jag skrev ovan - ni verkar ha rätt inställning och rätt bemötande så jag skulle bara vilja säga - kör på nu :thumbsup:
Sen tar det faktiskt ca 1 mån efter kuren innan allt satt sig, så ni har en bit kvar
Varma hälsningar, Sanna
-
frk Carlsson
Re: Hur sköter vi oss? Är vi misslyckade?
PS. Jag såg nu att du hade en annan tråd här i forumet, så jag låser den här och hänvisar till den istället, eftersom vi vill ha en tråd/barn för att det ska bli så enkelt som möjligt. OK???
Den andra tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24468
Den andra tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24468