Ett år utan sömn!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mamma till lilla C
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 19:45

Ett år utan sömn!

Inlägg av Mamma till lilla C »

Håller som bäst på att ladda för att kura min 13 månader gamla dotter som aldrig sovit en hel natt. Ska börja om en vecka tänkte jag. Lilla C började sitt liv med två andningsuppehåll och helikopterturer till sjukhus ( 9 dagar och 16 dagar) och kanske har jag varit lite sjåpig med henne och kanske är det därför jag låtit det gå sähär länge. Tilläggas ska att hon har en storebror som alltid sovit bra. Lilla C är aldrig svår att lägga, somnar själv vid 19 tiden i mörkt rum och sover fint fram till midnatt. Vad som händer därefter varierar men hon vaknar i regel 5-10 ggr samt är vaken och otröstlig i ca 1,5 timmar vid 3 tiden varpå jag inte hinner somna om förrän hon vill upp senast 05.30. Hon sover ca 45 min på fm och 1,5 h på eftermiddagen ( helt utan problem) äter bra och rör sig mycket.

Känns konstigt att ramsa henne till sömns när hon nattar sig själv men antar att jag ska göra det?

Hon är extremt lättstörd under nattsömn så vi stänger hennes dörr helt, ska den ändå stå på glänt?

Hon är inte van att buffas och sover på sidan, ska jag fokusera på ramsandet?

Hon rör sig extremt mycket på nätterna, allt är huller om buller på morgonen, är hon orolig?

Tacksam för svar!

Från mamman som snittar 3 timmar per natt...
Lilla C född i mars 2010.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ett år utan sömn!

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej "mamman som snittar 3 tim per natt" och välkommen! :lol:

Hur kommer schemat se ut som ni tänker ha? 13,5 tim sömn/dygn behövs.

En ettåring som aldrig buffats, solfjädrar man istället. Läs på om solfjädern i SHN boken. Tänk på att kuren kan ta lite längre tid på en som är större då sömnstrulet har hållit i sig längre än på små barn. Ibland kan det betyda att ta "lathunden" i dagar om 2 istället för 1 kan vara att rekommendera.

Dörren kan du ha helt stängd, det spelar ingen roll. BAra du har så pass HÖG ramsa att du kan nå fram genom dörren.

Läs boken många gånger, gå in under SHN fliken ovan och läs där, samt i en massa trådar. Då får du de bästa svaren.

Lycka till! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "