Har hållt på i ett och ett halvt år, sonen sover inte :(

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
seven
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 apr 2011, 20:53

Har hållt på i ett och ett halvt år, sonen sover inte :(

Inlägg av seven »

Jag har barnaboken o följt den. Sen har jag gjort en kur. Har varit här tidigare, men kommer varken ihåg lösen lr användarnamn :(
Min son sov bra, men sen en kväll vaknade han o vägrade somna om, o skrek läääääänge, tillslut gick jag in o han hade bajsat, bytte gick ut o han somnade om.
nästa natt skrek han igen lääänge, inget funkar o jag går in, då har han kräkts o är magsjuk, vi tar in honom till oss o han kräks o bajsar flera nätter i rad, hela nätterna :(
när det är dags att sova i egen säng igen, blir han hysterisk o vägrar lugna sig o håller på i timmar, vi går in tillslut o puttar lite på rumpan o han somnar tillslut, sen fick vi göra så halva natten.
Nu när han hör ramsan så skriker han i panik och hur länge som hälst!
Nu vet jag inte vad jag ska göra lr hur?
Och jag får för mig nu att vi nog aldrig fick ordning på den där kuren...
Snälla hjälp!!! Sonen är 19månader
kram
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Har hållt på i ett och ett halvt år, sonen sover inte :(

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Oj här har något gått rejält fel!
Så ska ingen liten person ha det!!
Men ni har blivit flyttade till Späda och Små och vid 19 månader är man varken Späd eller Liten. :D Och här pysslar vi inte mycket med kursituationer.

Jag har ropat på hjälp, ni kommer snart få svar.
Tills dess, håll rutinerna på dagarna, ge massor av mat och utevistelse och framför allt - skratta! Inte bara skrattet till godnattet (som verkar ha försvunnit :cry: ) utan allt skratt och roligt dagtid som ni kan krama ur er lille kille.

Och att "gå in och putta lite i rumpan" är inget verktyg. Som förberedelse - läs Sova hela natten Mycket noga för att påminna er. Inte bara en gång utan flera.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Har hållt på i ett och ett halvt år, sonen sover inte :(

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Nu var jag för snabb :oops: Här är du ju på rätt ställe, du är flyttad! Pust, bra. Här finns bra hjälp.

Kram Clara
Mamma till V 2008, L 2010
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Har hållt på i ett och ett halvt år, sonen sover inte :(

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :lol:

Som Clara Cecilia säger, skaffa internationella sova hela natten boken, läs den många gånger. Tänk på att kura en ett och ett halvt åring tar lite längre tid än de där 3+7 så det kan vara värt att ta lathunden 2 dagar i taget istället för 1 typ. Lägg upp en plan, ett schema och återkom när du behöver mer stöd eller se över schemat eller så.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
seven
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 apr 2011, 20:53

Re: Har hållt på i ett och ett halvt år, sonen sover inte :(

Inlägg av seven »

Tack för svar :)
Vi har ju redan både schema o plan :D
Så här ser schemat ut:
7 god morgon + välling
11 lunch (om vi är på öppna fsk så fikar vi 10 o lunchar 12)'
12:30-13:30 sova middag (sover en timme från det han somnar, hade 1,5 h innan, men drog ner för att rädda nattsömnen..)'
14 mellis =välling
17-middag (äter ca 1/vecka massor, oftast liiite)
19 välling o godnatt

När han ska få välling innan läggdags så vill han inte ha den för han vet att han ska sova efter den, men lägger jag han utan den så tjatar han om den när han lagt sig... jag vet att han får i sig en hel flaska, men han dricker aldrig det eftersom han inte vill lägga sig...
ska jag "tvinga" han att dricka den innan läggdags????
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Har hållt på i ett och ett halvt år, sonen sover inte :(

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du (igen) :wink: :lol:
seven skrev:När han ska få välling innan läggdags så vill han inte ha den för han vet att han ska sova efter den, men lägger jag han utan den så tjatar han om den när han lagt sig... jag vet att han får i sig en hel flaska, men han dricker aldrig det eftersom han inte vill lägga sig...
ska jag "tvinga" han att dricka den innan läggdags????
Skärpning nu :mrgreen: Han "vill" ingenting hit eller dit. Han gör som du lär honom. Ditt osäkra vinglande och dina negativa förväntningar är vad som gör honom "hysterisk", som du kallar det ibland :shock: Så ryck upp dig nu, läs på i boken (särskilt kapitlen Lugnet, Säkerheten och Safarin) och anlägg Attityden av Självklarhet :!:

Det är du som är ledaren, guiden och överlevnadsgaranten. Inte han. Han ställer frågorna - du ger svaren, med säker hand och ett leende på läpparna :wink: :lol:

Så shoot, baby =D>

O:) :heart: :sleep:

PS Och var blev skrattet-till-go'nattet av :?: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
seven
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 apr 2011, 20:53

Re: Har hållt på i ett och ett halvt år, sonen sover inte :(

Inlägg av seven »

Tack :D
Ibland känns det inte som det är jag som är ledaren, utan jag försöker bara göra det som står i boken o följa de "reglerna".

Jo, vi gör "skrattet till godnattet" men jag vet inte om jag gör det på rätt ställe? Ska det varaefter han druckigt välling? på väg till sängen o ner i den?
Han skrattar när han ligger i sängen så länge han känner att jag är där o pratar o bubblar :D Jag skulle vilja att han kunde ligga o prata o skratta så där utan att jag är där, hur gör jag då?

Det är absolut inte att jag tvivlar på metoden (rekomenderar den till kompisar) men jag tvivlar mer på mig själv o försöker följa "reglerna" som de är utan att fatta vad jag gör :(
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Har hållt på i ett och ett halvt år, sonen sover inte :(

Inlägg av annawahlgren »

seven skrev: Jag skulle vilja att han kunde ligga o prata o skratta så där utan att jag är där, hur gör jag då?:(
Du GÅR. Själva läggningen ska ta högst två minuter. Barnet måste få vara i fred. Allt annat skojsigt och trevligt (inklusive vällingen) tar ni lämpligen hand om utanför rummet, innan. Tjoho ner i sängen och så glada ramsan x4 UT :!: Tänk dig att du överlämnar honom åt den goda, sköna sömnen - som faktiskt är, och ska och måste vara, hans egen. Den ska du inte klistra till dig själv, din närvaro och person, eftersom du - trots allt - inte kan sova åt honom. Lika lite som han kan sova åt dig [-X
seven skrev: ...jag tvivlar mer på mig själv o försöker följa "reglerna" som de är utan att fatta vad jag gör :(
Läs. Läs. Och läs igen. Du måste helt enkelt fatta vad du gör och VARFÖR. Så länge du inte gör det, kommer barnet att förbli förvirrat och till slut - alltmer envetet - ställa dig mot väggen och TVINGA dig att bekänna färg.

Dina orosvargar, din osäkerhet, betyder nämligen - helt frankt - livsfara för honom. Bokstavligen. Du är hans överlevnadsgarant. Om du då inte kan ta hand om dig själv - om du inte vet vad du gör :!: - hur i fridens dar ska han då kunna våga tro att du kan ta hand om honom :?:

Och kan du inte det - hur går det då för honom :?:

Det går inte alls. Han överlever inte :!: Vet han i ryggmärgen.

Så dina självtvivel - som vi alla har som föräldrar, herre milde :roll: - måste du helt enkelt lägga i en låda någonstans och gömma för honom, varje minut du har att göra med honom.

Så är det bara :idea:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "