Hur tänker du om fika och glass till barn?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Hur tänker du om fika och glass till barn?

Inlägg av Bellan »

Hej!
Vi har en tjej som fyller 1 år nästa vecka :D och nu har vi börjat fundera på hur vi ska göra med fikabröd och glass till henne. Redan från början sa vi att hon inte ska äta godis förrens hon är runt 4 år och det håller vi på att sprida så mycket vi kan till våra släktingar.

Men nu när hennes födelsedag närmar sig så börjar vi fundera på vart vi ska dra gränsen för "godis". Får hon äta efterrätter (som oftast innehåller socker), glass och i så fall vilken sort (vanilj? isglass? yoghurtglass?), ska hon få äta bullar, kakor, fruktpaj, sockerkaka? Chips och ostbågar tycker vi inte att hon ska äta men ska vi låta henne äta hemgjorda popcorn? Samma är det väl med läsk och bubbelvatten som hon inte får dricka men hemgjord saft? :?:

Hur tänker du och din familj? Vart drar ni gränsen? Vad tycker du är rimligt? Vad har du för erfarenheter i det här?
Tack för alla svar och kommentarer :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hur tänker du om fika och glass till barn?

Inlägg av inger »

Spontan tanke.
Socker gör ingenting för kroppen.
Människor äter socker för att de vant sig vid att det smakar gott. Många kämpar med sockerberoende. Ettåringen vet inte att socker är gott. Ettåringen upptäcker världen. Som förälder vägleder och visar du. Du kan visa att allt festligt ska firas med socker om du så vill.
Litet tips på något gott utan socker
Mosa en banan blanda med ägggula kakao och lite vaniljstång.

Köp gärna boken Råsmart familj. Där får du många tips på godis utan socker i.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Hur tänker du om fika och glass till barn?

Inlägg av Bellan »

Tack för din tanke Inger :D
Håller med dig helt om att 1-åringar inte vet något om socker. Det är väl precis så vi vill ha det också tills hon är runt 4 år också...
Har hittat några recept som är utan socker och sett att det går att ersätta socker med bland annat banan. Fråga är bara om vi ska göra tex muffins utan socker hemma? Vad händer då när vi är hemma hos någon som har muffins med socker och hon "vill ha" eftersom hon ätit det hemma? Eller ska vi bara ge henne frukt med yoghurt/vispgrädde (utan socker)? Ska vi skippa fikabröd och köp-glass helt?

Hoppas på fler tankar och åsikter :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Re: Hur tänker du om fika och glass till barn?

Inlägg av _lill »

Jag håller med på sätt och vis. Godis och fika är inte nyttigt och heller inte nödvändigt. Men jag själv tycker om det :) Ska man skippa onyttigheter helt till sitt barn tycker jag man bör skippa det själv också, iaf när barnet är vaket. För om det är nåt jag vet från mina barn är det att de INTE nöjer sig med nåt annat än vad vi vuxna äter. Gör era barn det?!? Min 1-åring får fika och bulle ibland, han tål inte mjölk så glass har han inte ätit och godis är det inte meningen att han ska äta, men han snodde en bit från syrran nån gång.... allt i lagom mängd är min åsikt. Fika nån gång och 3-4 bitar godis en lördag kväll (för treåringen) tror jag knappast gör någon större skada. Men det är jag det :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Re: Hur tänker du om fika och glass till barn?

Inlägg av Lobilina »

När vår stora tjej fyllde 1 fick hon en pannkakstårta (plättar egentligen) med olika lager med fruktpuré, grädde, etc. Inget socker! Glass tror jag hon åt sin första när hon var typ 1,5-2 år och lördagsgodis började vi med vid ca 3-3,5. Vi upplevde inte att det var några problem att ge henne frukt eller annat sockerfritt alternativ när vi själva fikade, men runt 2 år blev hon mer intresserad av vad vi åt och då fick hon samma fika.

Det är möjligt att det blir svårare att med lillasyster, eftersom hon redan vill ha ALLT som storasyster får :D , men vi kommer absolut försöka så länge det går att ge alterativ fika. Vid 1-årsdagen om ca 1,5 månad upprepar vi nog succén med pannkakstårta :wink: .
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Hur tänker du om fika och glass till barn?

Inlägg av Bellan »

Tack Lill och Lobilina för era tankar :D

Bra tips om pannkakstårta :thumbsup:, det är ju jätte gott också :D Skönt att höra att det gått bra att ge annat när ni fikade men jag kan tänka mig att det blir svårare när man har äldre syskon och ju äldre barnet blir :?

Jag tycker också väldigt mycket om godis och sötsaker :wink: men det är ju inget nödvändigt :wink: Hemma känns det inte som det kommer vara något stort problem att hålla sötsakerna borta (och äta på kvällarna om vi vuxna vill ha), det är när vi blir bortbjudna som vi måste veta hur vi ska hantera det och veta vad som är ok för henne att äta (enligt oss).

Än så länge nöjer sig vår dotter med "sin mat", hon får smaka av oss ibland men då handlar det bara om vanlig mat. Dom få gånger vi ätit sötsaker när hon är med får hon frukt och smörgåskex och varit nöjd med det.

Ser fram emot fler åsikter och tankar :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"