kakao, havtorn mm

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

kakao, havtorn mm

Inlägg av Luvisen »

Hej,

Nu måste jag bara kolla med Superforumet :mrgreen: .

Kan småbarn äta kakao och havtorn eller är det ngt man måste tänka på?

Sedan har vi käkat proteinpulver i smoothies. Om det inte står ngt om aspartam då har den väl inte det? [-o< Eller? 8-[

Dock såg jag att vårt pulver har fructose och det är ju socker om jag förstår saken rätt. Jag tycker det är svårt att välja vilket pulver man ska ta. Är det ngt som är riktigt bra, ni som kan?

Tyckte att det jag har var riktigt bra men den verkar ju ha socker... :roll:

Goa hälsn/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: kakao, havtorn mm

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag kör med holistics protein pulver, inget konstigt tillsatt i den. :wink:

Havtorn kan jag tänka mig är ok samt även kakao. Men som med allt, har man en allergisk unge håll utkik på tecken.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: kakao, havtorn mm

Inlägg av Luvisen »

Hellu!

Jag kikade runt och hittade Kosttillskottstråden i på Kackel :D så nu har vi också Holistics. Inte dum. Ganska neutral också. :thumbsup:

Kakaon förstod jag också som att den var bra för människor fr Sanna Edhins bok så jag har gjort en del smoothies med det. Men så kände jag att jag var tvungen att dubbelkolla. Men då är det fortsatt bra. Tack Torsmamma! Såg att Nya mamman också gör choklad smoothies efter att ha läst Råsmart-boken. Då måste det ju vara bra! :P :lol:

Havtornen kör jag med varje dag i princip för C-vitaminen då jag inte diggar piller. Men det var ngt med dem som jag inte kommer ihåg... :roll: :roll: Tyckte att bm på MVC snackade ngt om att jag skulle vara försiktig med dem för barnet inte skulle må bra... Det var därför jag blev fundersam och ville se om ngn här hört ngt i den vägen...

Förresten Torsmamma, du kör ju med Animal Parade. Ger du 2/dag eller 1?

Kram! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: kakao, havtorn mm

Inlägg av TorsMamma »

Hej, hittar ingen animal parade längre. :(

Tror jag bara gav 1 faktiskt.

Havtorn är väl lite samma som citrus kan jag tänka mig. Mycket c-vitamin och sen har de ju en del fibrer som man kanske vill vara försiktig med. Så har man problem med citrus, gas i magen osv... kan man ju vara försiktig med havtornen tänker jag. Men jag har aldrig varit särskilt restrektiv med det till sonen. Vi har 3 egna buskar.

Jo Holistics är bra, jag har den med vanlij. Helt ok. men inte så god som den med sötningsmedel. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: kakao, havtorn mm

Inlägg av Luvisen »

Hej, hittar ingen animal parade längre.
Kan inte Lifeland skicka en burk? Det är ju inte långt med post tänker jag. Om man ringer och ber snällt?

Men bara en tablett alltså... Det står att man ska ge två men det kanske är för mkt då? 8-[

Lillen verkar ju ha en fantastisk mage för han har bara haft krångel en enda gg sen han kom till världen! :P Så då kan han få mumsa sina havtorn utan att jag oroar mig. :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: kakao, havtorn mm

Inlägg av Luvisen »

Nu kom jag på vad det var med havtorn som bm pratade om! En del innehåller A-vitamin därför tyckte bm att jag skulle sluta äta det när jag var gravid.

MEN vet ngn om det kommer i betakaroten form i havtornet? I så fall behöver jag ju inte sluta äta havtorn om jag blir gravid.

Har sökt på nätet med inte hittat ngn bra källa... Av det jag funnit verkar det vara betakaroten...

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: kakao, havtorn mm

Inlägg av TorsMamma »

Hej Luvisen,

Exakt så påläst om havtorn är jag inte. Jag minns bara att när jag var gravid så stod jag vid buskarna och åt tills jag inte orkade stå längre. Varje dag!

A-vitamin är ju fettlöslig vitamin och kan lagras i kroppen. Men om Havtorn har A-vitamin så är det ju inte så mycket "fett" i dem precis. Så jag hade ätit det med god aptit. Aktat mig för vitaminer med syntetiskt A vitamin. Men det är jag det.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: kakao, havtorn mm

Inlägg av Luvisen »

Aha... :-k Tack! :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"