Tuggar på kuddar, påslakan, halsdukar..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Tuggar på kuddar, påslakan, halsdukar..

Inlägg av indra »

Min son har nu det sista börjat att tugga på örngott, påslakanen, scarves om han har det runt halsen. Var kommer sig detta tuggandet av? Läste om järnbrist :? , eller är det något som bara är så en viss ålder. Vet att min systerson tugga oxå, men det var på tröjärmen om jag inte minns fel, det är ju borta nu, men dom upplevde det besvärligt kom jag i håg. Vad kan man göra åt det, några tips? Vi skall kolla med blodprov om han har brist, så då får jag veta om det kan vara det. Sen går han på sensomotorisk träning och det händer mycket där oxå med den dagliga gymnastiken, massa reflexer som skall lösas upp. Någon på detta kloka forumet som vet något om detta beteende? #-o
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Re: Tuggar på kuddar, påslakan, halsdukar..

Inlägg av Ewa »

Har inga kloka svar att ge. En lite tufsa som tuggade mycket på tröjärmen ett tag har jag dock haft. Och det slutade hon med. Om det nu kan vara någon hjälp.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Re: Tuggar på kuddar, påslakan, halsdukar..

Inlägg av indra »

Är nog bara en fix ide som släpper efter ett tag.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Tuggar på kuddar, påslakan, halsdukar..

Inlägg av blivandemamma »

:D

Tror det kan vara en dålig vana som så mycket annat. Min lillebror är 17 år och tuggar fortfarande på tröjkanten när han koncentrerar sig. Stora pojken här hemma tuggar på snören i både tröjor och byxor :shock: jag har inte uppmärksammat detta speciellt. Många biter ju på naglarna. Lite samma sak tänker jag :lol:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Re: Tuggar på kuddar, påslakan, halsdukar..

Inlägg av cissii »

Hej

Här tuggas det med, speciellt om den lilla känner sig lite nervös eller så. Själv biter jag på naglarna och har säkert tuggat i mig en halv tröja, tuggade alltid på kläderna när jag var liten. 8)
Tror det är jättevanligt.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"