TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Låst
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Som sagt, tuuuusen frågor dyker upp hela tiden? jag är mer nervös inför detta än vad jag va när jag skulle få C-uppsatsen godkänt och få min examen ;)

Fråga 1: Hur gjorde ni första två dygnen? I boken står det att man ska vara vaken och att det inte ens duger att sova utanför på en madrass. Hur gjorde ni, drack ni massa koffein och var vaken varenda minut utan att slumra en enda sekund?

Fråga 2: Då jag har ett litet barn som jag nu söver inne i barnvagnen (eller ute för den delen också) så vill jag gärna undvika det under kurandet. Min lilla tös somnar bara på dagarna om jag drar vagnen fram och tillbaka. Är vi inomhus så måste jag sätta igång dammsugaren eller diskmaskinen eller tvättmaskinen för att hon ska kunna somna, det får INTE vara tyst. Dock går det bra med total tystnad på nattningen, konstigt, nån som har en teori? Ute går det ju bra för då är det ju naturligt massa oväsen. När jag söver henne inomhus så går det dock hur bra som helst att sluta dra vagnen så fort hon somnat. Hursomhelst så vill jag undvika vagnen under kurandet då det är det hon är så van vid, jag vill att hon ska lära sig att sova i sängen under tystnad. Kan jag kura henne inomhus i sängen genom att ramsa och buffa (precis som på kvällen)även under lurarna eller måste det vara i vagnen dagtid?

Fråga 3: Min tös tar ej flaskan och gillar heller inte välling, inte ens när man ger på sked, hon bara grimaserar och spottar ut. Hon är mjölkallergiker och det finns inte så mycket att välja på, Det går knappt ge henne vatten ur flaska eller pipmugg heller för den delen. Jag har helammat henne sen hon föddes och amningen har blivit det som söver henne bäst. Därför vill jag nu sluta amma, har nästan slutat helt (ammar fortf på natten och vid nattning nu innan vi börjar kura då det är det enda som funkar). Kommer därför inte kunna ge nån "kvällsslurk" utan hon får gröt en halvtimme innan läggning. Tror ni det är en nackdel att hon inte kan få en nattslurk utan kvällsgröt istället?

/Mamma till liten sjumånaderstjej!
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av Nat »

Fråga 1: Hur gjorde ni första två dygnen? I boken står det att man ska vara vaken och att det inte ens duger att sova utanför på en madrass. Hur gjorde ni, drack ni massa koffein och var vaken varenda minut utan att slumra en enda sekundSvar: Jag laddade med kakor, kaffetermos, en ny tidning, en bok och sova hela natten boken med markeringar vid viktiga detaljer. Jag var inte vaken hela natten utan sov med ögonen öppna några stunder här och där.

Fråga 2: Då jag har ett litet barn som jag nu söver inne i barnvagnen (eller ute för den delen också) så vill jag gärna undvika det under kurandet. Min lilla tös somnar bara på dagarna om jag drar vagnen fram och tillbaka. Är vi inomhus så måste jag sätta igång dammsugaren eller diskmaskinen eller tvättmaskinen för att hon ska kunna somna, det får INTE vara tyst. Dock går det bra med total tystnad på nattningen, konstigt, nån som har en teori? Ute går det ju bra för då är det ju naturligt massa oväsen. När jag söver henne inomhus så går det dock hur bra som helst att sluta dra vagnen så fort hon somnat. Hursomhelst så vill jag undvika vagnen under kurandet då det är det hon är så van vid, jag vill att hon ska lära sig att sova i sängen under tystnad. Kan jag kura henne inomhus i sängen genom att ramsa och buffa (precis som på kvällen)även under lurarna eller måste det vara i vagnen dagtid?
Svar: Du kan bestämma precis hur du vill, det viktiga är att du gör likadant varje dag. Du kan ha henne sovandes i vagnen ett pass och de andra i sängen, eller tvärtom.. helt upp till dig. Tänk noga igenom vad som är smartast för sen är du "fast" med denna rytm ett bra tag (kur 5 dar typ plus uppföljningsvecka så typ två veckor...). Jag valde pass 1 i säng, pass 2 i vagn och pass 3 i säng och natten i säng. Detta valde jag för att kunna vara lite mobil när han sover i vagnen det långa passet mitt på dan. Typ gå och handla, gå till kompisar och sånt... kändes smartast för min del.

Fråga 3: Min tös tar ej flaskan och gillar heller inte välling, inte ens när man ger på sked, hon bara grimaserar och spottar ut. Hon är mjölkallergiker och det finns inte så mycket att välja på, Det går knappt ge henne vatten ur flaska eller pipmugg heller för den delen. Jag har helammat henne sen hon föddes och amningen har blivit det som söver henne bäst. Därför vill jag nu sluta amma, har nästan slutat helt (ammar fortf på natten och vid nattning nu innan vi börjar kura då det är det enda som funkar). Kommer därför inte kunna ge nån "kvällsslurk" utan hon får gröt en halvtimme innan läggning. Tror ni det är en nackdel att hon inte kan få en nattslurk utan kvällsgröt istället?
Svar: Detta vågar jag inte svara på, kan för lite om mat...

Ps, när tänker du sätta igång och kura?

/Mamma till liten sjumånaderstjej!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
frk Carlsson

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av frk Carlsson »

Hej och välkommen :-)

Du har fått jättebra svar av Nat :D

Ang punkt 3: självklart går det lika bra med gröt som "kvällsslurk" :thumbsup: :D Min son vägrade oxå att ta flaskan när han var yngre, så det blev gröt för hans del ist för välling. Inga problems :-) Han har ätit 1 port till frukost, mellis samt "kvällsslurk" sen har var ca 5 mån (han kurades vid 5.5 mån).

Jag kan rekommendera pipmuggen "Magic Cup" från Avent (jag köpte min på Coop Forum). Jag hörde talas om andra som tyckt att den funkade bra och det stämde in även på min son. Annars kan man göra som så att man matar dem med sked, det gjorde jag med min mellandotter som vägrade ta vatten i sin mun (flaskan gick dock bra). Efter ca 2 v matande med vatten samt såndär "baby-juice" (helt onödig enl mig men hon var ju TVUNGEN att få i sig vätska) så släppte det. I gröt är det ju oxå vatten - ca 1 dl/portion.

Ha det så bra och lycka till :heart: :thumbsup:
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Tack för era svar, så skönt att kunna ställa sina frågor till er!

Vi har inte bestämt riktigt när vi tänker börja kura, utan vi ser när vi känner att vi har kontroll på kuren och att inställningen har landat i både huvudet och hjärtat :) Jag har inte läst klart hela boken än och min man har inte börjat än, så vi stressar inte. Det är ingen kris direkt för Bonnie sover helt okej, hon är pigg och glad på dagarna och är lätt att söva på kvällarna. Problemet är bara att hon vant sig vid bröstet när hon vaknar på småtimmarna samt att hon inte kan sövas på egen hand, även om det är ganska lätt at söva henne. Vi vill att hon ska kunna somna och somna om själv, samt att hon inte ska vakna på nätterna. Men hennes uppvaknanden är det mest vi som störs av och blir trötta utav, inte hon. På dagarna kan jag tycka att det är jobbigt att det måste vara oväsen av nåt slag för att hon ska kunna sova, är det nåt som nån av er stött på?

Tack än en gång för att ni tar er tid :heart:
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
frk Carlsson

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av frk Carlsson »

Helt rätt inställning :D Det här ska kännas rätt :heart: :thumbsup:

Menar du att ni måste göra oväsen för att hon ska somna på dagtid? Det är ju ganska så vanligt förekommande; jag känner många som kört med dammsugare,diskmaskin,tvättmaskin,micro etc etc för att få barnen att somna. Med SHN-filosofin och dess verktyg så löser sig detta - barnet somnar in och somnar om själv utan stök och bök :) Rent konkret: man lägger barnet, går ut ur sovrummet och kommer tillbaka när det är dax att vakna.

Ha det bra!
Mvh Sanna
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Ja det stämmer, på dagen när vi ska söva henne inne så måste vi dra henne i vagnen samt sätta igång dammsugaren helst, ibland funkar även tvätt-eller diskmaskin.

Jag har kört schema sen i måndags och det schema jag har satt upp har hon faktiskt accepterat, men inte idag, nu vägrar hon sova på sin sova middagstid, har försökt en halvtimme och hon blir bara argare och argare och hon verkar inte ett dugg trött....så vad gör man, jag kan ju inte forts då hon uppenbarligen inte vill sova, så då spricker hela schemat idag. Men och andra sidan ska man ju inte börja med schemat förrän man börjar kura och kan använda verktygen, men jag vill köra in henne på dessa tider, men det kan ju hända att det funkar bättre imorgon.

Måste säga att jag fattar inte hur man ska kunna hålla sig vaken i 2 dygn, det verkar inte bara orimligt utan dessutom riskabelt. Man ska alltså hålla sig vaken hela första natten och sen vara kapabael att ta hand om barnet och köra schema dagen efter och så samma sak nästa dygn innan ens partner kan ta över. Detta stället jag mig mycket frågande till?? Hur i allsin dar har ni gjort?

Sen undrar jag vad man gör dagen efter första natten då man ska försöka söva sin lilla dagtid enligt kuren för första gången. Det finns ju en stor risk att barnet protesterar hela luren och det blir ingen sömn under de utsatta 45 min (exempelvis) Hur gör man då, låter man barnet vara vaket tills det är dags för nästa lur?

Jag försöker tänka postivt och jag tror att detta kommer funka på natten men är tveksam till att det kommer funka på min lilla under dagtid, men vi ska ge det allt vi har när vi är redo att börja.

/MammaMary
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
frk Carlsson

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen,

nejmen kära du! SJÄLVKLART lämnar man över till sin "medkurare" morgonen efter då man varit vaken hela natten :wink:

Som du skriver - innan ni börjat med kuren så är det ingen idé att köra enl schemat. Man kan såklart hålla de tider man tänkt avs mat och sömn, men det finns ingen idé att stressa och tänka att barnet kommer sova den tid man tänkt. Så tagga ner och vänta tills ni ska börja på riktigt.

När man börjat kura så kommer det att strula första tiden, men inte allt för mkt el allt för länge, är iaf min erfarenhet. Snarare är det så att barnen blir tröttare och vill sova MER :wink:

Om man har lagt ett barn att sova en viss tid och det inte somnar under den tiden det var tänkt så tar man upp dem. Så är det. Detta är dock ganska sällsynt att det inträffar, kanske ngt enstaka pass i början. Huvudsaken är att vi ger barnen förutsättningarna för att sova, dvs magläge, eget mörkt rum, ett regelbundet schema etc etc. Tar dom inte det så måste vi stötta dem till att göra det. Det är ju däför man har 11 dygn på sig. Och de 11 dygnen behövs :wink:

Jag tror många av dina frågor kommer få svar när ni drar igång med detta och får se det IRL hur det funkar :D Kan tillägga att min sambo var DJUPT skeptisk när vi kurade vårt mellanbarn men han kapitulerade direkt när han såg hur hårt arbete från vår sida gav så snabba resultat. Man får tänka som så att det barnen inte lärt sig hittils, t ex att sova en viss tid/lur på dagen, det är det vi ska lära dem :wink: Min 9-månaders sover t ex ett 20-min pass på em, många undrar hur fan vi gör, det är ju typ halva tiden som det tar för många barn innan de ens somnar... Inga problem :wink: :mrgreen:

Ha det bra!

:heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av Nat »

Gomorron!!

Såg att du fått svar men tänkte jag kan ju beskriva hur det var för mig de första dygnen också :D

Jag tog dag natt 1, dag 1, natt 2. Sen hoppade mannen in och tog dag 2 och natt 3. Sen har vi blandat lite men jag tar de flesta dagar och 75 % av nätterna (mannen jobbar jag är föräldraledig).

Det var inte speciellt svårt att hålla sig vaken, var helt hypad faktiskt :shock:

Sonen var helt komig de första två dygnen. Blek, svart under ögonen och väldigt kall. Han var trött och grinig.

Att få honom att sova på dagarna var lätt för han var heelt utmattad. Problem med dagssömnen kom i korrelation till att han för varje dag blev piggare, för att sen vända och schemat "satte sig". Då blev dagssömn rätt enkel.

Jag sov en liten stund på dagen, men inte mycket. Var heelt överspeedad och hela tiden fokuserad på Einar. När sen Jesper tog över, kom den stora tröttheten :shock: Kunde knappt prata... sov sov sov i ett dygn.

När man vill genomföra kuren så är man så sjukt van att aldrig få sova, man lider av ständig sömnbrist. Detta gör att två dygn med bara några timmars sömn, känns som en bagatell. Du styr detta själv och har lixom slutligen tagit kontrollen vilket är en skön känsla. Dessutom börjar man ju närma sig en situation där allt ska bli så mycket bättre :D

Känslan att slutligen efter flera månader,. ha återfått kontroll över tillvaron, är så skönt att det knappt går att beskriva. Jag sitter vid rodret och Einar ligger jollrande bredvid :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Tack så mycket för era svar! :heart:

Om jag förstått dig rätt Nat så var du alltså vaken 2 dygn efter varandra? Det skulle jag aldrig klara, vi kommer att göra som föregående talare menade att jag lämnar över på morgonen efter första nattvakan. Men kan man göra så förresten? om jag inte minns fel så stod det i SHN-boken att det ska vara samma kurare de första två dygnen??

En annan fråga angående dagschemat:
Vår dotter brukar vilja sova två gånger per dag, och då runt 1 timme eller 1 timme 30 min. Hon brukar vakna runt sju, halv åtta på morgonen och sen sova sin första lur runt halv elva, elva. Nu inför kurandet har vi sagt att hon ska vakna halv åtta och sova lur antingen halv tio eller kvart i tio för att hinna med tre lurar som det är tänkt, men just nu är det omöjligt och kommer nog bli svårt även efter kurandet eftersom hon inte är trött förrän hon vart vaken i ca 3,5- 4 timmar. Är det okej att lägga två lurar per dag istället för tre då det är barnets naturliga rytm? I och för sig så fick jag henne att sova runt halv tio de första dagarna när jag testade schemat men sen var hon snabbt tillbaka till sina "vanliga rutiner"

Vi hade då tänkt oss att ändra schemat för att efterlikna dagens rutiner så mycket som möjligt. Såhär hade jag tänkt:

07.30 Vakna och gröt
10.00 Gröt och frukt
10.30-12.00 Sova 1 timme och 30 minuter
13.30 Lunch
15.00-16.00 Sova 1 timme
17.00 Middag
18.00-19.30 Bad,gröt och skoj
19.30-07.30 Sova hela natten

Natt: 12 h
Dagslurar: 2 h 30 min
Sammanlagt: 14 h 30 min

Bonnie kommer vara ca 8 månader då vi börjar. Det kommer att saknas 5 minuter i total sömn men va fasen, de är ju inga robotar ;)
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av Nat »

Halloj,

nä jag tog 1 1/2 dygn innan jag lämnade över
Jag tog dag natt 1, dag 1, natt 2. Sen hoppade mannen in och tog dag 2 och natt 3. Sen har vi blandat lite men jag tar de flesta dagar och 75 % av nätterna (mannen jobbar jag är föräldraledig).

Jag sov lite på dagen och några timmar sammanlagt på natten så kanske 6 timmar under 1 1/2 dygn. Det gick faktiskt rätt bra.. Har säkert vanan inne från helt super korkat upplägg ibland inför tentor när jag studerade :D

Men om man kan lämna över på dagen är det säkert sjukt mycket bättre men vi kunde inte fixa det så.

Kram och lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Aha, jag förstår :) Du märker ju hur trött jag är, jag fattar ingenting. Läser och läser i SHN-boken men ingenting går in :-? haha :) men nu hajar jag.
kram och tack igen!
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av Nat »

förstår att du är trött och allt känns verkligen super tungt när man inte fått sova på länge :(

Nu när du har haft rutiner ett tag och provat på det så tror jag att själva kurandet kommer att gå mycket lättare. Jag upplevde att det var skönt att redan ha fått in lite schema/rutiner i våra dagar innan jag verkligen började kura på riktigt.

Självklart kommer inte sömnen helt att funka nu innan ni kurat på riktigt men det kommer att lösa sig sen.

Jag kom på lite mer saker som jag hade de första nätterna för att förenkla:
* mysig nattlampa där du sover så du kan anteckna/läsa
* anteckningsbok och penna till hands
* mycket vatten (vet inte varför men man blir törstig av allt ramsandet)
* morgonrock eller andra varma kläder, det blir lite kallt att stå i sonens dörruppning och ramsa etc mitt i natten
* underhållning (tidning och sånt)

Det är väldigt praktiskt att anteckna allt man gör med klockslag och liknande de första nätterna. Anledningen är att man förlorar lätt tidsbegrepp när bäbis skriker/frågar och om man då ser på klockan att det bara gått 20 sekunder så känns det genast enklare. Sen kan du även behöva ha koll så du inte går in för ofta/för sällan etc. :shock:

Nä dax för en promenad med vagnen i det vackra vårvädret!!! 8)
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
frk Carlsson

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av frk Carlsson »

Halloj,

tycker att du fått jättefina svar, än en ggn, av Nat. Visst är det så att man byter av varann på morgonen. Jag kan inte minnas att det står i SHn-boken att samma person ska ta första två dygnen, snarare står det nog att samma person ska ta första två NÄTTERNA :wink: Så har vi gjort - inga problem - har kurat två kids med stor framgång :mrgreen:

Ang ert schema : En 8-månaders KAN ha bara 2 lurar på dagen om man bedömer att det är detta som är barnets naturliga rytm, precis som du skriver. Men jag tror å andra sidan inte att ni helt ska låsa på att det inte funkar med en fm-lur nu, innan ni startat kuren :-k Det är en vanlig "vanföreställning" hos oss föräldrar att våra barn inte "kan", att det är "omöjligt" etc...men när man börjar med kuren och går in med Attityden...då brukar allt sitta som en smäck. Så ta er en funderare där :-k .Speciellt m tanke på att alla barn blir skittrötta när de kuras eftersom deras uppdämda sömnbehov släpps loss...

:arrow: Ska hon ha bara 2 lurar så ska en lur ligga på fm och en mitt på dagen dock. Det är alltid från "slutet av dagen" som man börjar att plcoka bort sömn.

Hursom, så behöver hon ju ett visst antal tim/dag. Vore jag er skulle jag faktiskt satsa på en fm-lur (45 min), kring 9.30, precis som du skrev. Och sen lägga lunchvilan vid 12 (1.5 tim) och att det bjuds på lunch innan vilan (ni kan visst ha ett mellis på fm om ni önskar det). Lunchvilan är den man sparar till sist sen, i takt med att barnet växer, så man måste tänka på det oxå... Kan bli hårt för en 12-månaders sen att vara vaken från 12-19.30 :wink:

Och sen kör ni på en kortare lur á 20 min på em, kanske kring 16 sådär. I övrigt ser jag inga konstigheter :)


07.30 Vakna och gröt
:!: 9.30 sova 45 min
10.00 :!: frukt
11 :!: Lunch
12.00 :!: Sova 1 timme och 30 minuter
14 :!: Mellis (gröt och frukt el gröt och macka el dyl)
16.00 :!: Sova 20 min
17.00 Middag
18.00-19.30 Bad,gröt och skoj
19.30-07.30 Sova hela natten

Natt: 12 h
Dagslurar: :!: 2 h 35 min
Sammanlagt: :!: 14 h 35 min (som du sa - man får bjuda på 5 min :mrgreen: )

Ursäkta att jag verkar petig, det är INTE min mening :oops: Jag vill bara underlätta för er :) . De förslag på tider och intervallen mellan sömn och måltid etc som det står om i SHN-boken kan verka onödiga och "men va fan kan det spela för roll" :mrgreen: Men tro mig - de spelar en STOR roll för helheten! :mrgreen:

Skrivet med all välmening :heart: :thumbsup:
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Hej igen :)

Tack än en gång för era svar, ni är grymma som tar er tiden!

Jag kom på att jag tänkte fel i schemat, vi vill att hon ska somna kl 20.00 på kvällen så att den som jobbar får lite mer tid med henne efter jobbet, samt att hon somnar den tiden nu. Nu vaknar hon dock som oftast halv sju eller sju på morgonen så hon får ju inte fullt sina 12 timmar per natt. Men jag antar att hon med hjälp av kuren borde kunna sova till 07.30 :D

Ska göra så då att vi lägger 3 lurar på dagen i alla fall då, det är ni som är experterna :) Men jag kommer inte att kunna köra in henne på det nu innan kurandet för hon bara stenvägrar att sova dessa tider. Det jag kan göra är att gå ut med vagnen på promenad istället för att söva henne inne första förmiddagsluren, då kanske hon somnar i och för sig, kan vara värt ett försök :) Har dock ett nytt förslag på schema där jag gjort lite ändringar från det finfina förslag jag fick här :)

Vad tror ni om detta:

07.30 Vakna och gröt
09.30-10.15 Lur 45 min
11.00 Lunch
13-14.30 Sova middag 1 timme 30 minuter
14.30 Frukt och gröt (Mellis)
16.30-17.15 Sova lur 45 minuter
17.30 Middag hela familjen
18.00-19.00 Bad och skoj
19.30 Gröt
20.00-07.30 Sova gott heeeela natten :D

Natt: 11 timmar 30 min
Lurar: 3 timmar

Tycker det låter så himla tidigt att sova redan 2 timmar efter att hon vaknat, är det rimligt att tro att det ska funka? Behöver de så intensivt sovande på dagen sen när de sover hela natten? Tror ni det blir försent att sova ända fram till kl 17.15 om natten börjar 20.00. Idag brukar hon sova 15-16.30 och sen sova natt 20.00, det är ju ingen jätteskillnad, men jag känner kanske att det skulle räcka med en lur på 30 minuter där, men då går jag en kvart minus som jag inte vet vart jag ska lägga :? Vad tror ni?
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Hej igen :)

Tack än en gång för era svar, ni är grymma som tar er tiden!

Jag kom på att jag tänkte fel i schemat, vi vill att hon ska somna kl 20.00 på kvällen så att den som jobbar får lite mer tid med henne efter jobbet, samt att hon somnar den tiden nu. Nu vaknar hon dock som oftast halv sju eller sju på morgonen så hon får ju inte fullt sina 12 timmar per natt. Men jag antar att hon med hjälp av kuren borde kunna sova till 07.30 :D

Ska göra så då att vi lägger 3 lurar på dagen i alla fall då, det är ni som är experterna :) Men jag kommer inte att kunna köra in henne på det nu innan kurandet för hon bara stenvägrar att sova dessa tider. Det jag kan göra är att gå ut med vagnen på promenad istället för att söva henne inne första förmiddagsluren, då kanske hon somnar i och för sig, kan vara värt ett försök :) Har dock ett nytt förslag på schema där jag gjort lite ändringar från det finfina förslag jag fick här :)

Vad tror ni om detta:

07.30 Vakna och gröt
09.30-10.15 Lur 45 min
11.00 Lunch
13-14.30 Sova middag 1 timme 30 minuter
14.30 Frukt och gröt (Mellis)
16.30-17.15 Sova lur 45 minuter
17.30 Middag hela familjen
18.00-19.00 Bad och skoj
19.30 Gröt
20.00-07.30 Sova gott heeeela natten :D

Natt: 11 timmar 30 min
Lurar: 3 timmar

Tycker det låter så himla tidigt att sova redan 2 timmar efter att hon vaknat, är det rimligt att tro att det ska funka? Behöver de så intensivt sovande på dagen sen när de sover hela natten? Tror ni det blir försent att sova ända fram till kl 17.15 om natten börjar 20.00. Idag brukar hon sova 15-16.30 och sen sova natt 20.00, det är ju ingen jätteskillnad, men jag känner kanske att det skulle räcka med en lur på 30 minuter där, men då går jag en kvart minus som jag inte vet vart jag ska lägga :? Vad tror ni?
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "