TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Låst
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Ja men det ska jag helt klart göra, det verkar ju vara en superbra resesäng :D Tack för tipset :!:
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av TorsMamma »

Jag tycker du skall betrakta vagnsovningen som dag 1 på kuren osv.... Så man vagnar LUGN, (tänk förutsättningar) inte till sömns. GÅ med ramsan. Vagna lugn osv.... Sen backar du till att vagna "kris". Vagna inte längre än du behöver. Oftast räcker 4 rejäla drag och sen lite skak i sidled. Tystnar hon. GÅ!

Gör husljud så hon känner igen sig. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Hej!

Nu har vi haft en tid med rejält fnurrande på sömntråden! Vi tar det med ro men vill veta om vi bemöter rätt eller om vi bör göra på nåt annat sätt. Kan också meddela att vi inte börjat än med att "kura i vagn" då det strulat så mycket med sömnen.

I alla falla. Vår dotter har ju kunnat reda sig mycket fint själv när hon vaknat, vi har inte ens behövt ramsa förutom någon enstaka gång. Det enda som vart problem har varit uppvak i den långa luren, resten har flytit på mycket bra!

MEN, nu har vår lilla donna lärt sig att ta sig upp i sittande position från liggande. Detta innebär att hon sätter sig upp i sängen DIREKT hon vaknar samt direkt när vi lägger henne för att sova om kvällen och dagen. Detta blir lite bekymmersamt för den goda sömnen och även lugnet. Hon förstår ju inte att hon ska lägga sig ned. Vi har ju försökt att inte gå in för vi vill inte störa. Nu när vi märkt att hon sätter sig upp så måste vi gå in till slut och lägga tillrätta, men hon sätter sig upp så fort vi gått ut. Vid läggningarna så somnar hon av utmattning när vi läggger henne tillrätta för kanske femte gången och när det gått 45 minuter inpå läggningen. Detta gör att den första förmiddagsluren försvinner då hon aldrig hinner somna, kanske de sista 5-10 minuterna om vi har tur. Morgnarna är också tuffa då hon vaknar tidigt. Jag har inte gått in på morgonen utan ramsat och läst för att hålla henne lugn. När jag kommer in sitter dock en mycket ledsen tjej upp i sängen och tittar på mig med rödgråtna ögon. Nu undrar jag hur vi ska bemöta detta. Gå in mer, gå in mindre? Ramsa mer, ramsa mindre? Vi har vart ganska försiktiga med att ramsa för mycket då jag tycker att det är en hårfin gräns det där, man får ju inte störa med ramsan vilket det känns som att man gör ibland. Samtidigt så vill man inte lämna henne ensam med gråten?? Sen det här med at hon sätter sig upp och därmed inte kan somna, Hur gör vi :? Ska vi gå in ofta och lägga tillrätta eller? Hon lägger sig ju inte ned själv har vi märkt.

Kram
MammaMary
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Nu är jag utmattad!

Efter ännu en lur av konstant skrikande i 35 minuter så blir man ganska matt. Hon skulle sova 09.30. Jag la henne och hon var lugn. Efter en minut hör jag hur hon sätter sig upp i sängen och joller övergår till skrik. Jag ger en ramsa. Hon svarar på den men börjar skrika direkt jag slutar. Jag avvaktar och sakrikandet stegrar. Jag går in och hon sitter upp i sängen och gråter. Jag lägger tillrätta och går ut. Hon börjar skrika direkt. Och sådär håller vi på av och på tills jag efter 30 minuter ger solfjädern som hon tillslut somnar under efter 5 minuters bråkande. Kan nån hjälpa mig att få en bild av vad det är som händer? Hur ska jag bemöta detta?

Det tar mycket energi då lurarna är en kamp varje gång. Och det här med att hon sätter sig upp, det gör hon ju direkt man lagt ner henne. Precis när allt hade börjat fungera och vi skulle försöka oss på vagnen så händer detta. Jag tar mig aldrig ut känns det som. Jag bara sitter här hemma och kämpar med detta, ska det vara såhär? Vad gör jag för fel?

Sen undrar jag hur jag ska göra när hon somnar för sent. Hon skulle ha somnat 09.30 men somnade 10.05. Luren är 45 minuter; 09.30-10.15. Ska jag väcka henne på ordinarie tid kl 10.15, då har hon sovit ynka 10 minuter? Eller ska jag anv marginalkvarten och låta henne sova tll 10.30, då får hon sova 25 minuter?

/MammaMary
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Lur 2: samma visa. Fick solfjädra efter 30 minuter då hon satte sig upp hela tiden och grät. Tur att man har nåt att ta till när det tryter. Gör jag rätt som gör så? Det känns lite som att ta flera steg tillbaka då vi inte anv oss av solfjädern sen början av kuren. Sen är ju det att hon ser ju mig när jag kommer in för att solfjädra :? Jaja, jag vet inte vad vi annars ska göra.

Det måste vara en utvecklingsfas. Hon kryper ju inte utan hasar sig fram på baken, snabb är hon kan jag lova :) Men nu har hon börjat resa sig upp på alla fyra och liksom gunga fram och tillbaka som de gör innan de börjar krypa. Detta gör hon så fort man lägger henne på ett mjukt underlag för att sedan sätta sig upp. Så det är nåt nytt hon kommit på helt enkelt.
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, japp som du själv säger. Det som gäller är det samma som vid vändningscirkus, stå upp cirkus, klättra ur cirkus. osv...

Man lär sig något nytt. Så receptet? ÖVA dagtid. Sitt upp, ligg ner. Detta skall hon klara själv. Då, först då vet du att hon kan och då slutar du "assistera".

Det man kan göra när man märker att nu är det riktigt ledsamt, (alltså, avvata, avvakta, avvakta) NÄR HON BER om HJÄLP, DÅ, först DÅ kan man lägga ner. Eller hålla en lååååång solfjäder så kroppen liksom fattar att nu skall man ligga.

Men nyckeln är att lära sig lägga sig ner själv.

Om en lur skall vara säg 9-9.45 och barnet somnar 9.40 kan man använda marginalkvart till närmsta möjliga "sömncykel" som i detta fallet då blir 20 min.

naturliga sömnpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim och 3 tim.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Tack för ditt svar!

Hur ska jag öva henne att kunna lägga sig ned från sittande position?

Och när det gäller marginalkvarten så ska jag alltså bara använda den så att det kan bli en naturlig rytm, inte bara för att hon ska få mer sömn? Så om hon ska somna 9.30 men somnar 10.00 då låter jag henne sova bara den kvart som återstår av hennes 45-minuterslur? För om jag lägger till en kvart där så blir det ju att hon får sova en halvtimme, vilket inte är en naturlig sömnrytm? har jag fattat rätt nu?
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av Emma80 »

Hej! Locka med något roligt så att ni först sitter ner tillsammans och sen kan du lägga dig ned på golvet så att hon blir sugen på att göra detsamma. Använd fantasin :D

Om det tar så lång tid att somna så kortar du ner till närmasta naturliga sömnintervall, i det fallet 20 min. tar det mindre än en kvart = förläng luren med det antal minuter det tog att somna. Tar längre än en kvart att somna = korta ner till närmsta 5,20,45-minutare.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Ja vi får jobba på det :)

Det är ju lite kaos här hemma nu så jag måste ha en strategi känner jag.

Alltså, för att sammanfatta: När jag lägger henne och hon börjar böka på så låter jag henne va så mycket som möjligt tills det börjar låta väldigt ledset? Så att jag ramsar inte och går inte in förrän hon verkligen BER om HJÄLP, har jag fattat rätt? Jag ska alltså vara sparsam med även ramsandet? Ska jag bara lägga tillrätta eller ska jag göra en lång solfjäder DiIREKT när jag går in som hon får somna under?

Hon verkar inte ett dugg trött när jag lägger henne vid 09.30, bör jag flytta fram luren lite eller vad tycker ni? Vi gör Godmorgon 07.30.
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Rättelse, vi gör Godmorgon 07.15.

Sen tänkte jag på en sak. Även om hon inte låter jätteledsen hela tiden så vet jag ju att hon sitter upp därinne. Så om jag avvaktar med att gå in så blir det ju inget sovande utan hon bara sitter där och är ömsom lugn ömsom ledsen. Sl´ka jag ändå avvakta med att gå in och solfjädra/lägga tillrätta eller ska jag gå in direkt för att lilla kroppen ska lära sig ligga ned?
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, som med kuren, vi verktygar inte glada, knorrande eller bökande barn. Du kan bara ge förutsättningarna inte sova åt barnet.

Så ha lite is i magen, "this too shall pass". MEN det går över fortare med träning. 5 min/10ggr/dag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Okej! Det är inte helt lätt för hon kan sitta i sängen och ömsom gråta ömsom vara nöjd. Har jag inte solfjädrat så har hon inte somnat alls under hela luren för hon kan ju som sagt inte lägga sig ned själv. Men jag ska ju inte solfjädra om hon är nöjd det är sant. Jag får ta till det när det övergår till ledsenhet.

Jag tycker det är svårt att försöka öva henne till att lägga sig på mage. vad jag än gör så hasar hon sig fram på rumpan. Men jag tar er på orden och övar, säger ni att det går lära de att lägga sig på mage så går det väl :wink: Trodde mer att detsamma gäller som vid krypning, att det kommer när det kommer.

Tack för bra svar!
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av TorsMamma »

Jag lovar och svär, övning ger färdighet.

När jag första gången såg min son stå vid soffan, fick han stå och sen visade jag honom hur man satte sig. Vi hade aldrig någon cirkus kring ståendet då han fick lära sig detta direkt och kunde därför sätta sig.

Du klarar detta, jag lovar! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Men HUR visade du honom det så att han fattade det direkt? Ställde du dig bara bredvid honom och sen satte du dig ned och sen apade han efter bara,eller?

Det är ju inte helt lätt att ta sig från sittande till mage på ett enkelt sätt, jag tycker själv att det är lite osmidigt haha :wink: För när hon sätter sig upp så hamnar hon direkt med framsidan mot nedre sängkanten, så för att lägga sig ned så måste hon dessutom vända sig om först för att inte slå huvudet i spjälorna om du förstår hur jag menar, klurigt det där :? Men vi får öva och öva.
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag tog i honom och visade hur han viker knäna för att kunna sätta sig ner säkert och samtidigt hålla i sig.

För att gå från sittande till mage så måste man dra in ena benet under sig och det ändra ut på sidan typ. Luta henne framåt rent handlingsmässigt så hon måste på alla fyra och sen lägga sig ner.

Det är inga konstigheter. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "