TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Låst
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Härligt med handfasta råd Torsmamma :) Nu ska vi köra på detta varje dag, bara att tuta och köra :)
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Alltså jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men detta är ju en mycket speciell situation som jag inte hade reflekterat över skulle kunna komma :?

Men det är svårt att ritkigt veta hur man ska göra detta på bästa sätt. Det roliga med denna lilla dam är ju för det första att det knappt går få ner henne på mage för hpn reser sig på alla fyra inna jag ens lagt ner henne, för att direkt sätta sog upp. och så kan hon sitta nöjd och snacka rätt länge. Hon gnäller lite emellan åt men inte alls farligt. Så då kan jag ju inget göra fast jag VET att hon sitter där och kan inte lägga sig ner och därmed inte somna :p Men jag går in och lägger tillrätta ibland fast utan nytta. Men, när hon till slut börjar bli lite ledsen och missnöjd så vet jag inte vad jag sk agöra :?: :!: :?: Visst kan jag ramsa och hon svarar på den, men hon kan ju fortfarande inte ha en CHANS att somna eftersom hon sitter och inte kan byta ställning. Så sådär kan vi ju hålla på hela luren, hon är nöjd, för att sedan gnälla, jag ramsar, hon lugnas och sådär håller vi på, men till vilken nytta...hon sitter ju likt förbenat upp. Så när hon efter en halvtimme börjar bli ledsen efter gbäll och nöjt joller, så går jag in och solfjädrar för att hon ska få nån sömn. Hur skulle ni göra, ska jag bara ramsa henne lugn och låta henne vara vaken hela luren istället, för dte kommer hon ju va eftersom hon inte kan lägga sig och per automatik sätter sig upp så fort hon blir nedlagd. Men sak är säker, jag har förvandlats till den LUGNASTE morsan i stan haha :) det är inte mycket som ruckar på mitt lugn längre, man har ju haft sina stormar vid det här laget :mrgreen: Kram på er i solen 8)

Jo och en annan ska. Ska jag betrakta det här med sömnintervallerna och marginalkvart på samma sätt när det gäller den långa luren på 1 timme och 30 minuter? Nu skulle hon somna 13.00 men somnade 13.30. Egentligen skall hon sova till 14.30, men då blir det ju 1 timme sömn nu vilket inte är ett naturligt sömnpass. Skall jag då förkorta luren från 14.30 till 14.15 så att hon får sova 45 minuter istället. Känns ju lite avigt att korta ner en lur som hon redan missat en halvtimmes sömn på, kan det inte vara ok att sova 1 timme?
l
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ta hennes ledsamhet som "jag behöver hjälp" tills du VET att hon kan lägga sig ner själv. Det stillar alla parter en tid. MEN, man märker själv när man känner sig som "lektant" mer än förälder typ. Om du hänger med? Det blir liksom "Underhållning" av det hela. DÅ måste man dra öronen till sig och sluta. Springer man in 3-5 gånger ja då är det just 2-5 ggr för mycket. Men när man väl inne, ja då åtgärdar man saken, hellre rejält tycker jag än halvdant.

Man kan (det har jag gjort) låta dem sova "onaturligt" på långluren ihop med marginalkvart. Men det förutsätter att man fattar varför barnet kanske är extra gnälligt när man väcker. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Okej, förstår jag dig rätt nu: Jag låter henne vara (fast jag vet att hon sitter upp) tills hon börjar gnälla och låta ledsen (för det betyder att hon vill ha hjälp) och när jag då väl går in så solfjädrar jag henne tills hon glider in i sömn? För annars resulterar det ju till att jag springer in och ut och bler "lektant".

Jag tycker faktiskt att Bonnie är lite gnällig varje gång man väcker henne nästan. Nu vaknade hon själv efter 40 minuter så då lät jag henne va tills det gått 45 minuter och så tog jag upp henne.

Hon blir ju väldigt ledsen och kränger sig under solfjädern men jag ser faktiskt ingen annan utväg om barnet ska ha en chans till sömn, och sova det måste hon göra. Men hon somnar ju inom fem minuter i alla fall.
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av TorsMamma »

Så här kan du göra en KORT övergångsperiod. Men se till att få ihop övningarna så hon kan lägga sig ner själv. Du har nu köpt dig ett par dagar. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Situationen börjar bli ohållbar, jag börjar bli redo att ge upp! Vi får solfjädra varje lur, uppemot en halvtimme av skrik som är öronbedövande. Hon får panik till slut under mig som står och trycker ner henne då hon är så stark att jag knappt kan hålla emot längre. Detta känns inte bra för nån i familjen. Vad ska vi göra??
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av TorsMamma »

Varför står du så länge som 30 min? Hur kan du lugna henne fortare vid "KRIS"?

Ett problem med verktygen är att:

I början tar det tid för dem att funka.
Efter en liten tid så funkar de fort och bra, man fortsätter ofta.
Efter längre tid, slutar verktygen funka då de ofta "kräver" att man står längre och längre innan de blir tillräckligt lugna. Typ de lugnar sig men ligger och små gråter eller skriker under verktygen.

Så, vart är ni? VAd är då svaret när du ser detta?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Hej!

Jag har inte hunnit kika in här på ett tag för jag har precis börjat jobba, puhu, så det har vart en minst sagt hektisk vecka :shock: Men allt har lugnat sig och är åter tillbaka till det normala. Det gav liksom med sig av sig själv. Nu verkar hon kunna lägga sig ner själv, verkar det som...hon somnar i alla fall helt utan vår hjälp efter lite lekstund för sig själv i sängen :)
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av Anna09 »

Härlig läsning - de KAN ju, visst?! =D> :wink: =D>
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Ja ibland fnurrar det lite på sömntråden men hon kan ju, det har hon visat :)

Nu är hon dock sjuk vår lilla, förkyld och superhängig och vill sova mycket mer, visst ska vi låta henne göra det då? Hon har till och med lagt sig själv och somnat på golvet några gånger medans hon lekt då hon känt sig trött. Så min man som är hemma har lagt henne och låtit henne sova mer för hon behöver verkligen det. Hennes första lur är 9.30-10.15 och idag sov hon exempelvis 08.50-10.15 och hon sov ändå tio minuter extra på eftermiddagsluren plus att vi fick lägga henne en kvart tidigare på kvällen.
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av ilindstrom »

Jag tycker ni resonerar så klokt kring sömn och sjuka barn. Jag brukar använda mig av marginalkvartar åt båda hållen på lurarna och ibland backa till ett schema vi haft till barnet när det var yngre.

Hoppas sjuklingen snart kryar på sig.
//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Ja det gick jättebra, hon kryade på sig på nolltid :) Hon har aldrig vart så hängig och förkyld förut men jag kan också säga att hon har aldrig blivit frisk så fort. Efter två dygn av mycket bra och sammanhänngande dag-och nattsömn så var hon som en ny liten unge, underbart! Innan vi kurade så kunde hon va hängig av en förkylning uppmot två veckor!

Nu har vi äntligen tänkt ta tag i att försöka låta henne sova i vagn en av lurarna. Vi tänker att vi vagnar henne lugn helt enkelt. Hon får ligga på rygg för jag tror att det minimerar risken för att hon ställer sig på alla fyra. Sen har vi ingen sele som passar på magläge så vi kör på detta. Ska vi ha selen på henne när hon sover på rygg även om vi är ute och går med henne och på så sätt har full uppsikt? Jag har nämligen lite svårt att tänka mig att hon finner det bekvämt nog för tat sova om hon är fastspänd,vad tror ni?
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av Acnaib »

Hej och välkommen (har jag sagt det till dig tros :-k) :heart:

Jag presonlien tycker inte det är säkrare att ha dem på rygg i vagnen. Min erfarenhet att att de rätt vad det är vänder på sig, tar sig upp och klättrar ut. :lol:

Jag hade använt sele, men helst på mage. Kan du inte ha en säng där som man tar på dem oc "bara" "krokar" fast i öglorna på vangen? Alltså en sån man har när de lär sig gå, typ. inte den som följer med till vagnen alltså?
Själv har jag gjort om vagnens sele lite så att den fungerar till magläge, men att älsklingen även kan resa sig lite, och itne är fullt fastspänd liksom.

Så hade jag gjort, men någon annan kanske har andra kloka råd att koma med ;)

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
MammaMary
Inlägg: 128
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 09:37

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av MammaMary »

Tackar :D
Av nån anledning så har hon inte accepterat att ligga på mage i vagnen, på rygg har gått lite bättre. Men vi har haft så många läskiga "ta sig ur vagnen försök" (ibland har det sett ut som den ska välta) trots sele så vi kände att vi inte har nog mycket kraft att "kura" ännu en gång...denna gång i vagnen då. Så hon har fått sova i rullande vagn de få gånger vi behövt ta till vagnen. Vi tänker att vi kommer använda resesäng så ofta det går då hon sover bäst i sängen, och de få gånger hon bara måste sova ute så får den rulla. Det går inte komma ifrån att hon sover bäst hemma i sin säng så det är att föredra. Vi har inte provat resesäng än men vi har precis köpt en så snart så.

En annan fråga: Vi ska på bröllop snart och vigseln börjar kl 13, samma tid som hennes långa lur börjar. Hur gör vi? Kan vi skjuta på luren kanske en timme för att sen gå med vagnen eller hur ska vi göra? En sån gång får man kanske räkna med att det inte går att följa schemat till punkt och pricka men då får man ju såklart vara medveten om att man får betala för det också i form av lite gnäll och missnöje.

Kram
M
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: TUSEN frågor! ex: Hålla sig vaken hela första natten?

Inlägg av Anna09 »

Hej,

gällande bröllopet - tänk "en gång ingen gång" och ta den dagen för vad den är, gör så gott ni kan och sen vips tillbaka till ordningen igen. Attityden är allt, och fest skall ju alla gå på nån gång, visst?! :wink:

Har tyvärr inga tips gällande vagnen, vi har haft alla lurar inne i sängen alltid, utom på våra "en gång, ingen gång"-dagar, typ 10 stycken på 2 år.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "