Okej ska försöka berätta hans sömnhistoria:
Fram till 1,5 månad gammal vände han på dygnet totalt och vi var helt knäckta. Jag läste då på en massa om SHN och bestämde mig för att iaf begränsa sömnen på dagen osv och ganska snart sov han så mycket bättre på nätterna.
Vi var pigga och glada föräldrar till den dagen vi flyttade då sonen var 4 månader gammal. Den natten vaknade han flera gånger och sen dess har sömnen inte funkat helt... Inget fungerade jag försökte hjälpa honom med.
Vi har samma rutiner varje kväll med tvätt, mys, välling, läggning. När han var 1,5 år började han klättra ur spjälsängen så vi tog bort den och han fick en vanlig låg säng i hans rum (har tidigare sovit i vårt rum och kommit över till oss nån gång under natten..). Sen dess har han somnat på kvällen ca 20 tiden och kommit över till oss nån gång under natten och endera somnat om direkt eller varit vaken ca 2 timmar...
Senaste tiden har han blivit jättesvår att söva på kvällarna, han har liv i kroppen som INGEN annan (vilket han iof haft hela sitt liv...) och somnar oftast runt 21-21.30. Sedan kan han komma över till os nån gång under natten för att vara vaken runt 2 timmar.
HUR får vi stopp på detta?
Vi fick en lillebror i början på detta år också som sover okej på nätterna, men som ändå ska upp på morgonen så man är helt knäckt när storebror varit vaken på natten.
Storebror sover ca 1-1,5 timme på dagarna, beror på när vi får honom att sova lunch. Tar vi bort dagsluren så somnar han kl 17 istället var som helst och är sedan vaken sent ändå...och supergrinig...
Han är en extremt aktiv unge som ALDRIG sitter stilla. Äter jättedåligt och har alltid gjort. Så fort maten landat på bordet dök det upp jätteelefanter i brallan på honom så väldigt sällan sitter han still och äter. En tuff unge har det varit ja, men väldigt smart, lättlärd och sällan ledsen.
Hur hade ni gjort? Vi behöver hjälp!
Hjälp! Hur får vi vår 2,5 åring sova på nätterna?
Hjälp! Hur får vi vår 2,5 åring sova på nätterna?
Har en son, Simon, kom ut med akut kejsarsnitt 15/11-08, i vecka 41+0.
Re: Hjälp! Hur får vi vår 2,5 åring sova på nätterna?
Hej!
Jag tycker ni ska kura honom.
Tycker det låter som att han är rejält trött. Alla "symptomer" du räknar upp tyder på det. Sover dåligt och vaknar mycket på natten, äter dåligt lite överenergisk och svårt att somna. Allt detta kan vara för att han är för trött.
På kvällen har han kommit över tröttheten och gått in i övertröttheten. Då kan de bli speedade och svåra att få att somna.
Äter dåligt gör många trötta barn för att de är för trötta för att ha någon aptit helt enkelt.
Väldigt aktiva barn kan vara aktiva pga att de gör allt för att hålla sig vakna.
Så läs på ordentligt och sätt upp ett schema som passar.
12 timmar på natten är det vanligaste. Vilan på dan kan variera mellan 45 min och 1 1/2 timme i den åldern. Är han igång mycket så kanske det behövs en lite längre vila.
En cd saga när han ligger i sängen och vilan varar 1 1/2 timme så kan han själv välja hur länge han vill sova under den tiden. Kommer säkert variera från dag till dag.
Börja med att läsa och peppa varandra för nya tag.
Susanne
Jag tycker ni ska kura honom.
Tycker det låter som att han är rejält trött. Alla "symptomer" du räknar upp tyder på det. Sover dåligt och vaknar mycket på natten, äter dåligt lite överenergisk och svårt att somna. Allt detta kan vara för att han är för trött.
På kvällen har han kommit över tröttheten och gått in i övertröttheten. Då kan de bli speedade och svåra att få att somna.
Äter dåligt gör många trötta barn för att de är för trötta för att ha någon aptit helt enkelt.
Väldigt aktiva barn kan vara aktiva pga att de gör allt för att hålla sig vakna.
Så läs på ordentligt och sätt upp ett schema som passar.
12 timmar på natten är det vanligaste. Vilan på dan kan variera mellan 45 min och 1 1/2 timme i den åldern. Är han igång mycket så kanske det behövs en lite längre vila.
En cd saga när han ligger i sängen och vilan varar 1 1/2 timme så kan han själv välja hur länge han vill sova under den tiden. Kommer säkert variera från dag till dag.
Börja med att läsa och peppa varandra för nya tag.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.