Hård i magen men ratar katrinplommon!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Hård i magen men ratar katrinplommon!

Inlägg av Språttan »

Hej!
Jag minikurar dottern som är 5,5 mån för tillfället (2:a dagen idag). Då är det extra viktigt att ge akt på magen och i förebyggande syfte ge katrinplommon har jag förstått. Men, sedan några dagar så ratar hon den helt (redan innan kuren startade)! Hon verkar inte gilla smaken alls.

Har någon ett tips vad jag kan ge henne i stället? Jag vill ju maximera möjligheten för henne att sova hela natten - och det går ju bara om magen inte är i olag.

Jag ger bara ersättning (blandat med välling) som kvällsslurk och resten av måltiderna ger jag "riktig" mat. Till det serverar jag vatten. Hon verkar gilla smaken men vill inte gärna dricka. Några munnar kan gå ner om jag ger henne ur storebrors glas (med figurer på). Så, igår var blöjan väldigt torr hela dagen och det är ju inte heller bra. Imorse kom jag på att jag kunde ge vatten i samma flaska som hon får ersättning i och jag tog upp henne i famnen. Det gillade hon så hon fick i sig några munnar då.

Har någon ett tips på hur jag ska få i henne mer vätska? Funkar pipmugg bäst? Jag har en variant från apoteket men den gillar hon inte.

Jag är jättetacksam för snabba tips så att jag hinner förebygga inför 3:e natten :)

Anette
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hård i magen men ratar katrinplommon!

Inlägg av Sarisparis »

Hej sprâttan :D

Päronpuré och kiwi är ocksâ lösande, samt MOGEN banan (omogen är förstoppande). Blir magen väldigt hârd kan du ge lite linfröslem:
Kalaskakan skrev:Linfröslem:

2msk linfrö
1glas vatten
Låt stå över natten, sila bort frön, använd vattnet.

Vi kör på 1msk/dag (blandas i hennes mellanmål) varje dag.
Man får testa sig fram till lagom dos. Kanske behövs det mer fler ggr/dag, kanske mindre.
Andra ger direkt pâ sked, testa er fram!

Vad gäller vätskan sâ fortsätt att erbjuda. Flera gânger! (ladda med extra haklappar om det är glas som funkar bäst :lol: )

Lycka till med kurandet!

:heart:
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: Hård i magen men ratar katrinplommon!

Inlägg av Språttan »

Tack för snabbt svar!

Ska genast åka till affären och handla lite och sedan testa det!!

//Anette
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hård i magen men ratar katrinplommon!

Inlägg av Sarisparis »

:D

Ge inte upp katrinplommenen helt bara, ibland behövs det smakas mânga gânger innan liten lâter sig övertygas.

:heart:
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Hård i magen men ratar katrinplommon!

Inlägg av Rosine »

Vår dotter äter torkade plommon för att hon inte ta sked alls. Antingen får hon plommon helt torr (då skär vi den i små bitar), eller vi lägger dem i vattnet i några timmar. Hon gillar detta.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: Hård i magen men ratar katrinplommon!

Inlägg av Språttan »

Tack för tipsen!

Det konstiga är att hon har gillat katrinplommon - ända tills helt nyligen! Och eftersom det råkade sammanfalla i tid med att jag valde att kura henne blev det ju lite tokigt (och oroligt för mig!). Jag ger päron varje dag nu och gör magmassage och det fungerar om än kanske inte lika bra som med katrinplommon. Linfrön ska jag också testa och kanske plommon att äta. Hittills verkar hon ha lätt för att sätta i halsen men om jag blöter dem kan det ju fungera bättre.

En annan sak som har dykt upp är att hon generellt INTE verkar vilja ha mat alls nu!! Gröten är nog det hon gillar sämst. Helst vill hon ha välling både till frukost och kvällsmat (när jag vill ge gröt). När vi äter mat och hon får mat samtidigt går det endast ner några skedar, oavsett om det är burkmat eller hemlagat. Tidigare tycker jag att hon har ätit mer. Och, eftersom det nu är 5:e dagen på kuren så ger jag ibland välling i flaska även mitt på dagen eftersom jag inte vill att hon ska vara för hungrig när natten kommer för då fungerar ju inte sömnen. Hon får en egen sked när vi äter och jag försöker stoppa in mat in emellan men det fungerar inte ändå.

Kan jag tänka att det viktiga är att hon får i sig något (även om det är via flaska och jag vill ju att hon ska äta på "riktigt" snart) eller gör jag henne (och mig) en björntjänst om erbjuder välling istället vissa mål? Dvs. bör hon få vara hungrig till nästa mål och så kanske hon äter bättre då? Jag har upplevt att hon är riktigt hungrig när vi sätter oss till bords och ändå kniper hon ihop munnen efter bara någon tugga.

Hur ska jag resonera om det?
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Hård i magen men ratar katrinplommon!

Inlägg av Rosine »

Hej,
jag kan inte svara på frågan om det finns ett samband med kuren. Men kan du försöka att erbjuda henne plockmat? I fem månaders ålder började vår dotter vägra sked, vi fick börja tänka på helt nytt sätt, men det har funkat utmärkt (och det finns fler här i forumet som jag har förstått). Hon äter fortfarande bara med fingrarna. Jag antar att hon vill ha det så tills hon kan äta med sked själv, vilket hon försöker vid varje måltid.
Exemplar för plockmat: mycket tjock gröt (havre, mannagryn), mjuka kokta grönsaks- och potatisbitar, finhackat kött som pressas ner in potatisbitar tillsammans med lite smör, smörbitar, banan, bröd med smör, vattnade smörskorpor, rivna eller halvkokta äpplen, finrivna morötter, mjukkokta pasta., avokado.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: Hård i magen men ratar katrinplommon!

Inlägg av Språttan »

Tack för alla tips! Det är ovärderligt!! :)

Jag ger något lösande till varje måltid numer och inser att det är nog det som krävs. Igår gav jag även linfröslem och då bajsade hon på kvällen vilket var väldigt skönt.

Sedan inser jag att jag måste bli mer fantasifull med maten så att hon kan plocka i sig själv och tycka att det är kul vid matbordet. Hon brukar titta intresserat på min mat så det kanske är det som är grejen...

Kramar,
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"