Gråter sig till sömns både dag och kväll - tips?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Angelica.

Gråter sig till sömns både dag och kväll - tips?

Inlägg av Angelica. »

Sömnen fungerar bättre än någonsin men Charlie gråter sig i princip alltid till sömns. Hjärtskärande. Jag vill att han ska somna glad och drömma glada drömmar [-o<
Vi försöker med skratt och bus men ganska ofta är han så trött och nära till gnäll så det går inte att få till skratt (mer än några leenden). Det går snabbt över till gråt så fort vi lägger honom.

Läggningen går till såhär:
Tillrättaläggande och ibland kort markerad buffning (ingen solfjäder - han blir störd av den), sedan ramsa ut. Han somnar mer eller mindre ledsen/arg 2- 15 minuter senare. Oftast behövs ingen mer ramsning då han verkar kunna hantera det själv (han är inte hysterisk), utan han lugnar sig mellan varven. Ibland när jag ramsar blir han ännu argare, jag har märkt att han somnar fortare om han får "lösa det" själv. Oftast. Men som sagt, jag vill att han också ska få somna glad och nöjd, som alla andra barn.

Finns det någon som har samma problem? Någon som har "löst" det, hur gjorde ni?

Jag har en samlad tråd om vår kurning här:
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =7&t=23999

All hjälp och tips från er med liknande situationer mottages tacksamt!

/Angelica
Charlie född 101011
Kurstart måndag 110207
Emma80

Re: Gråter sig till sömns både dag och kväll - tips?

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vi har också haft ledsna läggningar när lillen var runt halvåret. Det kändes såklart jättetråkigt men vi försökte förhålla oss sakliga och lugna och inte dra in några vargar till honom. Vi försökte skratat lite extra, ha massor av positiva tankar när vi lade honom, stöka runt rejält efter läggningen med allt möjligt viktigt vi bara var tvugna att göra och om han fastnat sa vi en punktsättande ramsa. Vips en dag var problemet löst! Så håll tag i en strategi ni valt och tyck inte synd om för då tar det nog extra lång tid.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"