Rätt nappstorlek till bovetevälling?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Rätt nappstorlek till bovetevälling?

Inlägg av Språttan »

Hej!
Dottern på 5 mån. fullkomligt älskade vällingen (enl. Nya mammans recept) när jag introducerade den! Men, de senaste kvällarna har hon protesterat väldeliga och jag tror att hon helt enkelt inte får ut drycken i den mängd hon vill. Jag har följaktligen sprungit till köket och försökt göra hålet större och när inte det har hjälpt har jag bytt flaska, men hon blir lika irriterad. Då har jag istället gett ersättning och det har fungerat bra (där har jag provat ut nappstorleken sedan tidigare och vet att det fungerar). Det finns väl till sist en risk att hon ratar vällingen enkom för att jag krånglar så...

Jag skulle därför behöva få tips på den "rätta" nappstorleken på olika flaskor. Idag ger jag med en Avent-flaska men jag har både en Mam och en dr Brown som jag skulle kunna använda. Idag har jag den "normala" nappstorleken för välling (dvs. ej den för fullkorn).

Har någon ett tips att delge oss så att kvällarna kan återgå till att vara lite lugnare?

/Anette
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Fd Medlem

Re: Rätt nappstorlek till bovetevälling?

Inlägg av Fd Medlem »

Hej, Nya mamman här! :)
Det kan bli lite klumpigt när man koka vällingen, så prova ev att sila av den. Eller köp större napp, det är inga problem att gå upp i storlek "i förväg".
Jag har alltid gett mina nappar avsedda för äldre barn och det går fin fint. Poängen med litet hål är att det ska vara "besvärligt" att dricka ur flaska, så att man inte sabbar eventuell amning.
Så kör på du med större hål, eller en sån med ett litet jack i.
Lycka tilL!
Ulrika
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"