Hur mycket sömn behöver en 4-åring?

Skriv svar
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Hur mycket sömn behöver en 4-åring?

Inlägg av Siobhan »

Min dotter har sovit mycket bra sedan jag kurade henne vid 3 månaders ålder. Men nu har vi en liten fnurra på sömntråden. Hon har inga som helst problem med att somna på kvällen....hon är verkligen jättetrött och somnar in på några minuter utan problem. Vid 18.30 är det dags för pyjamas, tandborstning och saga. Vid 19.00 sover hon. MEN hon har börjat vakna tidigare och tidigare och nu så vaknar hon oftast kl 5! Det betyder endast 10 timmars sömn. Hon ligger kvar i sängen och får inte stiga upp förrän kl 6 men hon somnar inte om igen. Räcker verkligen 10 timmar? Jag tycker att hon ser trött ut, har påsar under ögonen och är blek. Ibland somnar hon på eftermiddagen men jag försöker hålla henne vaken fram till läggdags.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur mycket sömn behöver en 4-åring?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Anna skriver att 12 timmars natt följer barnet långt upp i skolåldern. Tror det var typ 9 år. Så att har förutsättningar för 12 timmar är just vad det är.

Jag har ju också en son på 4 :wink: och vi hade detta problemet en tid. Det enda som funkade för oss var införd väckarklocka igen. Att han fick lära sig att klockan talar om morgonen inte han eller mamma. Det tog några veckor tills det lade sig.

MEN, jag vill poängtera att han sover nog i snitt 11,5 tim/natt av sina 12 förutsättningar.

Men 10 är på tok för lite. Mer motion på dagen är mitt tips. Börja på barngympa, kanske simma, saker som tröttar ut. Åka pulka, där man drar pulka och snoracer själv m.m.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Re: Hur mycket sömn behöver en 4-åring?

Inlägg av Siobhan »

Tack för ditt svar! Motion får hon verkligen gott om. Jag har henne ute MINST två timmar om dagen. Ett problem är att hon blir så ofantligt trött på eftermiddagen att hon ibland bönar och ber om att få lov att lägga sig. Hon gick på dans på måndagar men hon blev så otroligt trött och gnällig efteråt att jag bestämde mig för att sluta med det. Hon är ett ängsligt barn och blir lätt överstimulerad och hyper...särskilt när hon är trött. Jag tror att det nog är bättre att införa väckarklockan istället för mer motion. Hon har behov av att varva ner och inte stimuleras ytterligare av aktiviteter.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur mycket sömn behöver en 4-åring?

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, då kanske just det är er nyckel. :D

MIndre stimulans, kanske lägga tidigare. Min son har jag märkt har olika sommar och vinter tid.

Så vi har 18.30-07 på vintern och 19-07 på sommaren. Fråga mig inte varför men detta blev hur det blev när vintertiden kom... :?

Jag har en son som alltid gått att ändra vinter och sommar tid på, men just i år gick det väldigt trögt. Så vi fick kompromissa lite. 8) :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Re: Hur mycket sömn behöver en 4-åring?

Inlägg av Siobhan »

Jag har infört klockan igen och det har fungerat bra! Hon sover nu 18.30-06.30 vilket jag tycker är lagom :) Hon är definitivt ingen kvällsmänniska utan är väldigt trött på kvällen, så 18.30 funkar bra som läggtid.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Hur mycket sömn behöver en 4-åring?

Inlägg av Sagalinda »

Toppen! :thumbsup:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"