H J Ä L P! Vändningscirkusen har kommit till stan!

frk Carlsson

H J Ä L P! Vändningscirkusen har kommit till stan!

Inlägg av frk Carlsson »

Sigge som är ca 7.5 mån kurades i november när han var 5.5 mån. Allt gick bra och vi har haft det jätteskönt och lugnt sedan dess. Någon enstaka natt/vecka så har han vänt sig på rygg och vaknat av det och börjat gråta eftersom han inte kommer över på mage själv. Jag har då kört enl "strategi nr 2" som ligger klistrad under "våra favorittrådar" - dvs snabbt gått in och vänt runt och sen tyst gått ut lika snabbt som jag kommit in. Har funkat galant, han har sovit vidare utan problem sedan eftersom det ju är det han vill mest av allt.

Men så igår så började jag ana oråd. Min sambo fick gå in och vända honom kl 5 eftersom han storgrät, och då låg han helt upp och ner i sängen, på rygg. Hur han nu lyckats med det :shock:

Inatt så var han VAKEN i 2 timmar! :shock: Han låg och pratade för sig själv mellan 01-03 och sa bara glada ljud så jag lät honom vara. MEN vid 3 tillfällen så började han gråta och jag gick då in och vände honom. Sista ggn så la jag ner honom ganska så bestämt och ramsade lite argt sådär på vägen ut (i vanliga fall har jag ju bara varit tyst). Det tog för efter det hördes inget mer.

Nu är jag livrädd för att jag har medverkat till ngn slags ny rolig grej som går ut på att han ropar och jag svarar gnm att gå in och vända. Till saken hör oxå att han är mitt uppe i en gigantisk tandsprickning, det kommer flera st på samma ggn, så jag tror det gör att han sover oroligt/ytligt och dessutom snurrar! Idag så tog det 45 min innan han somnade in på lunchen - det har ALDRIG hänt :shock: . Under den tiden hann han bajsa ett rejält lass samt att han låg och lät glad. Min sambo gick in och vände en ggn eftersom han grät.Sen ramsade han X4 och efter det var det lugnt.

Känns som att det är på väg att spåra? Fr om i natt tänker jag sluta gå in till honom när han gråter för att han hamnat på rygg el vad det nu må handla om. Jag tänker enbart ramsa utanför dörren! Känns som att det är enda sättet att få honom att lära sig att somna om på ett tryggt sätt, även om han ligger på rygg. Solfjäder är uteslutet, han blir så förbannad när man kör med det. Vi har även upplevt att han verkar tycka att ramsan är enbart jobbigt oxå ibland eftersom allt han vill är att få vara i fred och sova. Sanningen är att vi har knappt ramsat honom NÅT förutom vid nedläggning eftersom han sovit som en stock för det mesta samt visat att han kan klara av att somna om själv utan att vi far dit och bryr oss.

Nu märker jag hur jag säger emot mig själv här... :oops: "han kan klara av att somna om själv utan att vi far dit och bryr oss". Grejen är väl bara att vi måste göra honom trygg med att somna om på rygg OXÅ.

Grejen är ju den att han kommer ju protestera å det grövsta och skrika upp sig och gå an, vilket kommer kännas skitjobbigt - som att gå tillbaka på natt 1 på kuren... Men jag har väl inget annat val nu?

Jag blir lite lur på oxå ifall vi kanske ska korta ner hans sömn på dagtid oxå, läste här att vid 7 mån ska de sova 14,5 tim/dygn och han har ju sovit 15 tim/dygn fram tills igår då jag kortade hans 45 min kl 16 till 20 min. Nu ser sovschemat ut som följer:

19.15-07.15
9.30-10.15
12.00-13.30
16.00-16.20

Ska tillägga att vi ändrade fm-luren för 3 dagar sen oxå, förut fick han gå och sova kl 09.15, men nu har vi skjutit fram den så att han går och sover först 9.30 eftersom det passar bättre med lämning på fsk av de äldre barnen.

:?: Kan dessa två schemaändringar oxå vara en anledning till att han spökar, förutom tänderna då?
:?: Och som sagt, tänker jag rätt nu i mitt "nya" förhållningssätt avs att inte gå i och vända utan att istället göra ngn slags "mini-kur" där jag lär honom somna om fast han hamnat på rygg?

Alla erfarenheter och tips mottages högts tacksamt!

Mvh Sanna
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: H J Ä L P! Vändningscirkusen har kommit till stan!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tror att dels var det en schema ändring som behövs. Sen behövs en vändnings strategi.

Jag hade det som så att jag vände OM han bad om hjälp. Annars fick han vara. MEN, min son lärde sig att somna om på rygg med utan större problem. Sen gick jag in och vände på honom när han sovit 10 min. :wink:

:idea: Sist, glöm inte öva tillbaka vändningar på dagen ordentligt. Så han är fyskiskt trött och inte "behöver" öva på natten.

Ps. glada barn ramsas och verktygas inte. Men det ver jag att du vet. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tack för ditt svar! Så du tror oxå att det var behövligt med en schemaändring alltså? Då kanske det tar ytterligare ngn dag innan han hunnit smälta den kanske?

Ska absolut börja ha honom mer på golvet på dagtid så att han får gympa loss. Med start imorgon!

Vi har ju oxå haft det som regel, att vi vänt om han bett om hjälp. Men i natt kändes det bara som att det blev så många ggr - 3 ggr inom loppet av 2 timmar. Annars har det ju handlat om 1 g/natt 1 g/vecka, typ. Inatt ska jag verkligen lyssna på honom och inte gå in i första taget utan ramsa istället och få honom att somna om. Jag kommer inte ge mig. Kommer förmodligen vara ett vrak imorgon bitti, men det ska komma ngt gott ur det :roll: .

Tack, än en ggn.

Mvh Sanna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:D :thumbsup: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hm :?

sedan jag skrev sist så har följande hänt:
natt 1 - Sigge började gråta ca 50 min efter läggning. Jag gick dit och ramsade, han svarade inte utan började bara gråta mer och mer och lät "desperat" (ett särskilt ljud han har när det liksom gått överstyr). Till slut gjorde jag vad jag antar vad ngn form av kristilldelning - jag gick in och vände och gick sedan ut igen utan ett ord. Som vi brukar göra, men med skillnaden att jag ramsade innan.

Kändes ju inte som nån bra början på "den nya stilen" #-o . Å andra sidan kanske jag får backa där? Det ÄR ju faktiskt så vi gjort hittills, och det har ju funkat -fram tills nu. Jag vet inte vad han har kommit in i för "dålig period"? I alla fall - sen sov han faktiskt hela natten efter det, utan ett pip.Han vaknade iofs 30 min innan schemat men låg kvar nöjd och belåten och pratade tills jag gjorde morgon.

Igår strulade lunchluren IGEN! Andra dagen på rad. Nu vaknade han efter 50 min och hade bajsat även denna ggn. Efter blöjbytet låg han vaken tills det att tiden var ute.Inga problem, men han sov ju inte all den tid han "skulle" - dvs 1.5 tim :|

Inatt (natt 2) lät han kl 00 varvid jag snabbt var inne och vände. Sen började det om nu på morgonen kl 05. Min sambo var inne och vände honom 2 ggr inom loppet av 10 min. Jag klev upp 5.30 och gav en pangramsa och har sedan dess stannat uppe och avvaktar och kör lite husljud. Men han har inte låtit spec mkt sen pangramsan.

Alltså - vad ÄR detta? Efter 2 mån av "perfekt" sömn så börjar det bli såhär? Strul med lunchluren samt vändningar som resulterar i direkta uppvak mitt i natten samt för tidiga morgnar :?

Vi kortade ju ner em-luren till 20 min för 3 dgr sen. Ska vi kanske korta även fm-luren till 20 min? Eller får han för lite sömn då? Han blir 8 månader den 9 februari. I dagsläget har han 14 tim och 35 min sömn per dygn.

Förslag på nya sovtider:
9.30-9.50
12.00-13.30
16.00-16.20
19.15-07.15
sammanlagt sovtid: 14 tim och 10 min. men är inte det lite i underkant för en 7.5-månaders? eller?

I dagsläget så sover han ju 9.30-10.15. Jag tänker att det blir för nära inpå att gå och lägga sig kl 12 sen (?). För det är efter att vi ändrat läggtiden på fm till 9.30 som lunchvilan börjat strula. Det passar bättre att han lägger sig 9.30 men då blir följden att han bara får 1 tim och 45 min fram till lunchvilan och jag tror att det är för lite för honom helt enkelt!

Eller ska man bara korta fm-vilan och låta em-vilan vara 45 min? Men jag fick som för mig att det är em-luren man ska börja med att korta av? Iofs gjorde vi inte så med vår dotter som vi kurade för 2 år sen, utan vi tog bort från fm-luren först, och det gick bra.

Gud vilket svamligt inlägg :shock: Jag skyller på att kl är 6 på morgonen och jag inte druckit kaffe än. Hoppas att nån kan bolla lite med mig.
Främst ang vad f-n det är som sker och om det är schemat som strular. Det KÄNNS ju som det. Men jag är så osäker på hur mkt man kan skära i det.

Pangramsan verkade ta iaf [-o< Nu har han varit helt tyst i 20 min sen jag sa den. Känns ju bra iaf, att man klarar av NÅT!

Mvh Sanna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tillägg till förra inlägget:

pangramsan 5.30 funkade.Bedömt somnade han om 5.50 och sover fortfarande nu kl 7.25. Han får en kvart extra eftersom han var vaken 50 min där imorse. Fair enough :)
som sagt - känns ju bra i alla fall att DET funkade. just nu har jag svindåligt självförtroende. förstå mig, rätt - inget fel på attittyden - jag bara känner mig misslyckad :cry:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sanna,

14,5 timme skall han ha, att då ha 12+45+1,5+20 är perfekt! Vissa behöver gå över till 2 lurar men det verkar inte riktigt vara ert problem.

MEN, här kommer det! :D Det har bara gått 3 dagar på det nya schemat, du vet det där 3+7? :wink:

Så målmedvetenheten och tålamod tack.

Avvakta vändningscirkusen, vänta tills han BER om hjälp. du kommer märka. Vänd inte för att han skall somna om fortare, då blir det underhållsvarning.

Tänk på att en vändningscirkus går över på några få veckor, MEN ju mer man tränar och övar på dagen desto fortare går det.

10gg/5min/dag är ordinationen. korta många övningar. locka med spännande leksaker så han rullar ordentligt.

Sist, har du en massa rullar m.m. i sängen ta bort dem. Nu behöver han svängutrymme att jobba på. så inte "Mysa" till det för mycket.

Ang. bajs i lurar... Ja du det är inte så mycket man kan göra... Vi har haft samma. Du kan försöka att ge lite mera lösande till frukost i hopp om att han bajsar tidigare. Kiwi/päron pure är det mest lösande. Ges med fördel på gröt till frukost.

Ge lite stoppande till kvällen typ banan.

Det kommer att stabilisera sig, bara du är LUGN och visar lugnt och trygghet. Inga konsterier, inga mera felsökningar. UTVECKLING! Den måste ske! Så försök att ta det hela med lugn. Vissa är mera krävande när de utvecklas andra är enklare. 8) :D
Tor 2006

frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:-)

Tack så mkt Tors mamma :-) Jag vet att jag är för otålig och hela tiden jmfr med hur det var när vi kurade vårt andra barn, då hade vi ingen sånhär cirkus. Men som du säger - barn är ju olika - man glömmer ju bara bort det helt enkelt :roll: . Det är andra faktorer, hos MIG, som gör att jag blir stressad och känner mig misslyckad och får panik. Men f rom NU lägger jag det åt sidan =; !

När jag kom in imorse så låg han ju faktiskt och sov på rygg/halva sidan, så det var i den ställningen han somnat om efter pangramsan. Och det verkade ju ha gått bra :-) Jag vet ju att man eg ska gå in och vända efter de sovit 10 min, men det känns inte som att jag kommer våga göra det alla ggr. Kanske om det är mitt i natten, men om det bara är typ 1.5 tim kvar tills han ska upp så vete f-n? Eller resonerar jag dumt nu :-k ?

Jag vill dock understryka att det ggr vi gått in är när han verkligen GRÅTIT och bett om hjälp (ett spec "kurrande ljud" han har då). Ett litet gnöl el lite gråt biter inte på oss :-D. Men jag ska slipa min förmåga till att lyssna och alltid börja med att ramsa och se hur han svarar på det först. :arrow: Tänker jag rätt?

Tack för tipset om hur man kan lägga upp övningarna! Nu har jag kört hårt med honom på fm - han har legat i typ 45 min på en madrass och jag har hjälpt honom snurra runt lite, men jag tror att han kommer börja klara det själv på bara ngr dgr, det har vi sett med andra motoriska steg som han tagit, bara vi börjat öva så har det kommit ganska snabbt. Men då vet jag att vi kan tagga ner lite oxå och ist köra små korta pass. Jag tror rent generellt att han behöver få ligga ner med på dagarna, oavsett om han snurrar el ej. Han har varit mkt i gåstol samt suttit upp hittills och det kan han ju till 100% så jag tänker att det inte blir ngr direkta utmaningar för honom. Och det är kanske sånt han behöver mer av oxå för att inte hålla på och snurra runt i sömnen.

Du säger alltså att vändningscirkusen kan ge med sig? Då litar jag på det 8) och går fram tills dess in till 100% för att ge honom förutsättningar att sova så bra som möjligt fram tills dess :thumbsup: . Ändrar inte heller i schemat.

Tusen tack :-) :heart:

Mvh Sanna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du kommer klara detta galant.

Ge du en pangramsa men avvakta sen. Så du inte säger pangramsa och går in. men du kan ju allt detta. :D

Du vill inte höra mitt utlägg om gåstolar... MEN.... :evil: :twisted: Är milt uttryckt. Det stör för mycket i den motoriska utvecklingen helt enkelt.

Jag är av den åsikten att barn lär sig det de är "mogna för" om man ger RÄTT förutsättningar. Att vara i gå stol hindrar andra delar i motorisk utveckling som mycket ÅLNING (ålning hjälper till med allt från kordination, hur saker lagras i hjärnan, ögonens sammarbete, och hjärnans utveckling) Om jag fick (har jobbat med rehabilitering av långtidssjukskrivna m.m.) så skulle jag säga att MASSA ÅLNING är nyckeln till otroligt mycket annat i barn och vuxnas inlärning m.m.

Kryper gör nästan de flesta och det är där finslipningen av det man lärt sig genom att åla "korsvis" kommer in. Så att krypa är också viktigt, det hjälper att koordinera vänster och höger hjärnhalva osv...

Ja som du märker... Jag brinner MYCKET för detta forum. Om jag inte läst det som strår under IAHP för friska barn hade jag inte förstått HUR viktigt det är att hjärnan utvecklas och att man utvecklar den till sitt fulla potential.

Däremot kan man ha "hoppgunga" som belöning när man varit på golvet en massa. (ev. en kortis, mycket kort stund i gåstol) MEN, gåstol får på inga vis ersätta all den ålning och krypning som skall till för att hjärnan och kroppen skall få de aboslut bästa förutsättningarna.

Jag är inte heller positiv till att man håller sina barn i händerna så de kan gå, utan detta bör de göra i sin takt vid bord, stolar m.m. Gå vagn är ok, men får inte ersätta krypningen. Om du hänger med?

Man vill inte påskynda ålning, krypning för att tro att gå tidigt är bra. Utan hellre uppmuntra ålning och krypning så länge som möjligt.

Jag vet massa föräldrar (inkl. jag) som säger att när de haft sina spädisar på mage, ålat och krypit korsvis har de okcså varit mera lättlärda, haft bättre motorisk utveckling och balans. Samt slippa glasögon, lägre styrka, eller inte förvärrat synen. Då ålning och krypning kordinerar ögonen i huvudet.

Nåja, ursäkta mitt enorma utlägg. Ni kommer ju självklart göra som ni vill och det ni anser vara bäst. Men tänk om ni kunde göra något liiiiite mer? Ge liiiiite bättre förutsättningar? Skulle ni göra det då? :D
Tor 2006

frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen :twisted:

Tycker det är härligt med engagerade människor! Och jag håller med dig fullständigt ang den motoriska utvecklingen! Det är väl bara det att man själv varit bekväm och valt den enklaste vägen. Som vanligt. Men som jag sa - f rom NU så lägger jag bort alla mina issues i mitt eget liv som gör att jag inte orkar vara 100% och så ser jag till att Sigge får alla förutsättningar som han behöver. Vi har ju börjat bra idag med "gympandet" och han verkar trivas med det oxå - ligger och gurglar på madrassen i detta nu. Jag låter honom va lite själv oxå så att det inte blir för mkt fokus på minsta lilla grej han lyckas med.

Fortsätter så så mkt vi bara kan.

Tack för ditt stöd :-) Jag känner mig mkt mer peppad nu än imorse kan jag säga!

Ha det bra :heart:

Mvh Sanna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:D :thumbsup: :heart: =D>

Vad glad jag blir att du tog det hela så fint! :heart:
Tor 2006

frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

8)
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Nu har vi haft 2 nätter och dagar då Sigge sovit precis som vanligt igen! Vet inte om det är över för denna gången eller vad, vi får väl se...

Ville mest bara berätta om vilka enorma FRAMSTEG han gjort på kräla-/rullafronten sen vi började ha honom på mage på dagtid i lördags (dvs för 3 dagar sen). Idag hasade/drog han sig över hela madrassen helt av sig själv! Och han rullar nu obehindrat från mage till rygg och är inte ett dugg bekymrad över att ligga på mage i vaket tillstånd vilket förut kunde frustrera honom! =D> :mrgreen: Shit vilka resultat!

\:D/
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:mrgreen: =D> :lol: ´

Se där vad lite målmedvetet jobb kan göra. Härligt jobbat av er där hemma! :mrgreen:
Tor 2006

frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:shock: suck...en vidrig natt...vaken 2.30-05. Sigge klarade sig dock ganska hyfsat på egen hand, han låg och lät litegrann emellanåt. 2 ggr, med ca 1 tim mellanrum, bedömde jag att det var behövligt att gå in - ena ggn låg han mkt riktigt på rygg och gallskrek och spretade med armar och ben. andra gången så låg han på mage med huvudet upp som en tupp :shock: , jag tror att han råkade vakna till helt plötsligt och gallskrek rakt ut pg a det. han lyssnade dock på mina husljud däremellan , tänker att det var därför han ändå var så lugn [-o< .

jag framhärdar och tänker att vi måste igenom detta tillsammans, men jag känner mig ändå missmodig - tänk om det kommer bli såhär nu resten av våra liv? katastroftänk, jag vet ](*,) min specialité.

:arrow: finns det ngt annat jag kan göra nu än att ha det förhållningssätt jag bestämt mig för - dvs att gå in och vända honom när jag bedömer att han behöver mig - inte annars, samt att låta honom kräla och hasa på mage på dagtid?

imorgon har det gått 10 dgr sen vi ändrade i schemat, men det kanske dröjer ännu ett tag innan polletten trillat ner för honom på den fronten? natten till igår fick jag gå in och vända honom kl 23 samt 03. inga intermezzon i övrigt. innan det hade vi ju två helt perfekta nätter :thumbsup: , så nånstans ligger ju förmågan tillfälligt begravd tänker jag...min tendens till att katastrofiera tar dock över märker jag och gör dåliga saker med mig. inte som att jag ger upp i mitt förhållningssätt gentemot honom, utan det bara tär på mig rent generellt. :cry:

/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"