Påfyllningssslurk förbjuden?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammamy

Påfyllningssslurk förbjuden?

Inlägg av mammamy »

Hej alla kloka. Ge mig ett - eller många gärna - råd om detta. Min 4-månaders son har utvecklat sig till ett under av regelbundenhet och lättskötthet och min tillvaro har gått från kaos till himmelrike, hurra för AW! Vi hade en tuff start när jag blev svårt sjuk vid förlossningen, jag har haft för lite bröstmjölk hela tiden och han har haft ofantligt mycket gaser i magen och knip med sömn- och amningssvårigheter som följd samt dålig viktuppgång. Nu går allt som på räls och hans schema ser ut så här:
21-07.15 nat utan matt sen tre dar
07.30 frukost bara bröst
9.30-12 sova uta i vagn
12 bröst + påfyllning semp
14-16 sova ute i vagn
16 bröst + påfyllning semp
18-19 sova på mage i spjälsängen
19 bröst + påfyllning semp
20.30 nattslurk bara semp
21 natt
Han är numera en utmärkt sovare och somnar snabbt med någon eller några ramsor bara. Sista två dagarna har han dock vaknat efter 45 minuter på förmiddagen, som alltid varit han bästa lur. Jag misstänker att han kanske inte är helt mätt, eller vad tror ni? Idag var han ofantligt svårsövd igen nämligen, somnade inte trots att jag gick till affären vilket är en låång promenad, jag bor på landet. Tog en hel timme att somna om! :shock: (Brukar ta nån/några minuter.)
Jag är enormt angelägen att upprätthålla amningen och skulle vilja lösa det här genom att ge honom en påfyllning före förmiddagsluren, från bröstet då alltså eftersom de då hunnit fylla på sig igen. Jag är själv inte frisk i en ände och det är därför det känns så viktigt att fortsätta amma så länge det bara går, då amningen skyddar mot sjukdomar. Det är ju 4,5 timme mellan frukost och lunch och ofta blir det tom lite längre då han gärna utnyttjar marginalkvarten bakåt på morgonen och framåt på lunch.
Är det så illa att lösa det på det här sättet eller tycker ni att jag bör ge honom semp även på morgonen så att hela målet ryms inom en timme?
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
annaliten

Inlägg av annaliten »

Hej Mammamy :wink:

Det skulle ju kunna vara nåt tillfälligt Tycker att det ofta har varit små förändringar och problem vad gäller sovtiderna för mina tjejer och så plötsligt så har det funkar igen och man vet inte varför det blev så. Ibland har det varit dax att ändra på sovschemat för att de inte behöver lika mycket sömn. Är han jättetrött när du lägger honom att sova första luren? Tycker att det kan göra stor skillnad att skjuta på sovstunden om min lilla har svårt att sova "färdigt". Då sover hon längre, men det innebär ju att man får strukturera om resten av dagen också :wink:

Hejsvejs! :D
Anna i Ume? med tv? flickor f?dda okt -01 och dec -03
Har ej genomf?rt kuren men anv?nder verktygen
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena!

Eftersom ni haft hel natt tre dagar så kan det kanske vara en reaktion på den nya ordningen? Isåfall säkert övergående som annaliten skriver. Samtidigt är det ganska långt mellan frukost och lunch, kanske är det dags att tidigarelägga lunchen nu när längre nattsömn råder?

Jag har full förståelse för att du vill värna amningen, jag tänker likadant pga allergier i släkten, men frågan är om det motsäger att du ger semp efter morgonamningen. Äter han mindre bröstmjölk isåfall? Det låter ju hursomhelst som att han behöver en rejäl frukost att stå sig på. Den andra varianten, att trycka in ett extra amningsmål precis före fm-luren, är faktiskt något jag själv praktiserade under ett par veckor då dottern var mellan 2,5 och 3 månader för jag hade drabbats av noja över att hon åt för lite (eftersom hon började äta snabbare än tidigare). Vet egentligen inte om det är att rekommendera beroende på hur tillfällig du tror att en sån lösning skulle vara. Kanske är det bättre att putsa lite på schemat som helhet? (om några veckor är det ändå dags att sikta på 15 timmar per dygn som riktmärke). Bara några funderingar, vet inte om det kan vara till nån hjälp. :)

Min dotter har förresten följande tider (snarlikt ert schema): natt 21-7.30, sova dagslur 9.30-11, 13-15.30, 17.30-18.30, fast i helgen ska vi ta 30 min från em-luren och tidigarelägga nattningen en halvtimme, förra helgen tog vi 30 min från fm-luren för att ändra nattningen från 21.30 till 21, vi har valt att köra 10,5 tim natt denna vecka som invänjning till 11 tim natt, förmodligen mest för att hålla mina egna vargar borta snarare än dotterns :lol: )
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
mammamy

Inlägg av mammamy »

Tack för bra synpunkter! Jo, det är nog reaktion på nya ordningen och kanske minskat behov av dagssömn i kombination, det är ju ny fyra nätter med 10 timmar ostörd sömn. Fuskar nog på med en extraslurk innan förmiddagssömnen någon vecka då vi haft problem med tillväxten tidigare och jag vill att han ska vara både mätt och säkerställa mjölk under introducering av annan mat. Ska kapa bort lite dagsömn också och utnyttja marginalkvartarna vid behov (fast det gör han redan så han kanske sover lite mycket?)
Bröstmjölksproduktionen beror till stor del av antalet amningar och tiden mellan morgronamningen och lunchamningen blir ju lång, för att inte tala om tiden öve natten.....
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Lena

Inlägg av Lena »

Hellre en extraslurk utanför schemat än en otrygg mamma inne i schemat, kan man säga :lol: :lol: (det var så jag tänkte också för egen del när jag stoppade in en extra amningsomgång)
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Linda

Inlägg av Linda »

Nu är jag lite osäker - för det var så länge sen mina var så där riktigt små, men är inte Anna W:s rekommendationer att först amma ena brösten i 2 omgångar med trugande så att bebisen blir riktigt mätt, sen vara vaken och sen amma ytterligare 1 gång ur samma bröst efter vakentiden och därefter att totalnocka med det andra bröstet där det ju finns MASSOR av mat!!!
Jag tycker alltså inte alls att det skulle vara fel att amma en extra gång innan sovtid - och då upprätthåller du ju även amningen.
Jag tror INTE att du behöver ge tillägg efter morgon amningen!
Eftersom han ju är en så duktig sovare och sover HELA NATTEN och du också, antar jag!!! så bör du ha mycket mat vid den tiden på dygnet!
Men det kan ju också vara ide´att ändra lite på tiderna om du tycker att det känns bra!
Skulle precis som du misstänker,tro att han sover lite längre efter lite extra mat, men annars är det ju inte fel att ta middagsamningen en halvtimme tidigare heller.
Mamma till :
Miranda f?dd Okt -00, Melina Dec -02 och Malva f?dd Maj - 05!
Jobbar natt inom v?rden samt hemifr?n med Aloe Vera h?lso och sk?nhetsprodukter med 90 dagars garanti!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Kruxet är att lillen är över 4 månader nu och då ska man dra ihop målen så att de ryms inom en timme och helt skippa den sk insomningsslurken, dvs knocken ur andra bröstet. Påfyllning ur bröst nr 2 redan inom en timme alltså är det som gäller nu. (Utom lilla melliset nån vecka till som jag fuskar med, hehe).
Linda

Inlägg av Linda »

Ok!
Som sagt så kom jag inte riktigt ihåg när det ändrade sig med trugandet...
Men jag tycker ändå inte att det är fel att ge en omgång till, om du själv tycker att det känns bra!
Men kanske att det är lite väl lång tid mellan 1:a och 2:a målet så du kunde flytta fram det lite?
Ger du påfyllnadsslurken inom en timma eller bara en gång?
Mamma till :
Miranda f?dd Okt -00, Melina Dec -02 och Malva f?dd Maj - 05!
Jobbar natt inom v?rden samt hemifr?n med Aloe Vera h?lso och sk?nhetsprodukter med 90 dagars garanti!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Vi skulle gärna se att han vaknade lite senare men har satt morgon till 07.15 för att kunna felxa 07-07.30 med marginalkvartar. Det är inte alltid han får mat direkt då jag inte ammar i sängen men han skulle nog kunna vänta på maten på morgonen så det vore nog en god ide, kanske skulle det hjälpa honom att sova lite längre på morgnarna framöver. Vi harvar ju lite grann med vargtimmen också, som så många andra. De andra tiderna sitter och passar rätt bra.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"