4-åring

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

4-åring

Inlägg av AMAMA »

Storebror har begynt å spise nappar :twisted:
Jeg sier at om man ødelegger nappene kan man ikke få velling på flaske lenger. Vellingen vår er 1 dl melk, 1 dl fløte og 1 eggeplomme. Bra avslutning på dagen synest vi. Her blir vi sett rart på fordi guttungen er så stor og fremdeles får flaske om kvelden, men jeg vet det ikke er så unormalt i Sverige.
Men hva skal man gi til kvelds ellers ? Forslag ? Jeg klarer ikke å tenke alternativer akkurat nå, så jeg vender meg hit ... igjen ... :oops: :D

:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Fd Medlem

Re: 4-åring

Inlägg av Fd Medlem »

Om det är en bra avslutning på dagen för er, så finns det väl ingen anledning att sluta?
Om han biter sönder nappar kan du väl ge i en vanlig kopp eller en pipmugg? Eller en liten Siggflaska (du vet de där adventure-aktiga i stål). Så blir det cool 8)

Held og lykke!
Ulrika
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: 4-åring

Inlägg av AMAMA »

:D Takk for tipset om Siggflaske. Innkjøpt! Skal bli coolt for han!
Ja, det funker jo fint utenom napparna.

- Men hva kan man gi om man ikke vil gi melk ? Noe mettende og bra mat...

Takk for fin matblogg !
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Fd Medlem

Re: 4-åring

Inlägg av Fd Medlem »

Way to go!
Jag gav dessa tips från vår vardag i en anann tråd igår:
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 12&t=23686
Kankse kan du använda den till något?
Nu är han 4 år, han behöver inte knockas till sömns av mat heller. Ska jag bara hälsa och påminna om :lol:
Vill du inte ge mjölk, kan du alltid ge lite havremjölk eller kallt rooibos i flaskan. Det mättar kanske inte som komjölk, som ju jag är väldigt restriktiv med i min grundsyn på kost, MEN ska sägas: Alla måste inte leva utan mjölk. Det kan finnas olika anledningar att välja bort det, men om han älskar det, mår bra av det och ni vill ha mjölk - så fortsätt.
Mina mjölkrestriktigoner gäller främst för barn med symptom. Och för vuxna, som inte vill få sig en massa tillväxtfaktorer.
Tack för uppmuntrande ord om bloggen!

Ulrika
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: 4-åring

Inlägg av AMAMA »

Javisst, den tråden var "midt i prick"!
Jeg funderer videre. Nå kjører vi på "velling" med fløte, melk og egg og litt frukt. Takk for påminnelsen om at han ikke skal knockes med mat. Det fungerer jo forresten dårlig, nå det visste jeg vel etter noen mnd med spring og tross etter legging...
Må bare innrømme min ukunnighet når det gjelder hvilke symptomer som kan skyldes intoleranse mot melk... Hvor kan jeg lese mer om det, lett?
Ellers drikker vi knapt melk, bare litt i grøten om morningen, så mye har han nok ikke i systemet.
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Fd Medlem

Re: 4-åring

Inlägg av Fd Medlem »

De vanligaste syptomen på mjölkallergi (som är vanligast hos barn under 3, ska tilläggas) är magproblem (diarré, kräk, lös mage, osmält mat, svart bajs exempelvis) och eksem. Dålig aptit kan vara en indikation på att han får i sig något hans kropp inte tål.
Men vi ska inte leta problem där inga problem finns. En skvätt grädde till natten är ju inga problem om ni inte har några symptom.
Men om du ändå vill fördjupa dig i detta med mjölk och huruvida det är bra människoföda, så finns ett par bra böcker:
:oops: Min egen, Råsmart familj... :oops:
Peter Wilhelmsson, Friskare Barn
Ninka Bernadette Mauritson, Kärnfrisk familj (finns även på norska)

Lycka till!
Ulrika
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: 4-åring

Inlägg av AMAMA »

Takk skal du ha. Peter Wilhelmsson har jeg kjøpt, men bare lest litt i - den skal leses. (din bok har jeg lenge planlagt å skaffe meg)
- Det eneste skulle være at storebror er ganske så løs i magen, stort sett hele tiden. Når vi for det meste får i oss samme kost og jeg ikke har løs mage kan man jo få fundere litt i alle fall. Det skal jeg. Fundere og lese og fundere.

:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: 4-åring

Inlägg av AMAMA »

Hei!

Vi har lest på og tenkt. Som sagt har storebror vært løs i magen lenge. Jeg skjemmes over at jeg ikke hadde tenkt mer over det, for det er jo ikke gøy å være det hele tiden... Vi har prøvd å la være å innta melkeprodukter i en god del uker nå. Min mage, som alltid har vært noe unormal, har blitt så mye bedre. Storebror har dog ikke blitt noe bedre. Han er så løs så løs i magen, men avføringen er ikke unormalt mørk. Hva blir neste steg dersom vi vil til bunns i dette?
Jeg skal lese på mer. Ville bare meddele at vi har innsett at vi har et problem her hos oss.
(Probiotika virker det vanskelig å få kjøpt i Norge. Kanskje vi henger etter? Får bestille fra Sverige dersom jeg ikke finner det snarest.)
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"