bajs och livet med 3-åring

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
skrattmamma

bajs och livet med 3-åring

Inlägg av skrattmamma »

Hej
Jag behöver lite hjälp och råd här.
Min dotter som är 3 år fyllde i november vill inte bajsa.
Hon håller inne men det har inte lett till förstoppning. Men hon håller inne så långt det bara går. Kisset har hon inget problem med. Hon blev torr en månad innan hon fyllde 3 år ungefär. Vi började inleda "pott-träning" i somras då hon kissade några gånger på pottan men höll inne bajset tills hon fick blöja på. På sensommaren åkte blöjan på igen då jag födde min son och inte hade krafter till att genomföra potträning.

På hösten började vi med pottan igen. Vi kom överens om att när vi kom hem till Sverige (vi hade varit på en resa till Norge), så skulle vi sluta med blöja och vi tog helt sonika bara av blöjan. Hon kissade på sig några gånger men sen 5-4 veckor tillbaka har det inte hänt en enda kissolycka och nattblöjan är torr. Nu vägrar hon även bajsa i blöja och beter sig som om hon bajsat på sig om hon bajsar i den d.v.s. Hon blir jätte ledsen och står och skriker och är allmänt osamarbetsvillig.

I början utan blöja gick det bra med bajset hon bajsade i pottan några gånger. Men sen gick det sämre och sämre och nu har det gått så långt att hon beter sig så här.
Hon håller sig tills det inte går längre. När hon håller sig vilket kan hålla på i en heeeel dag, förföljer hon mej och gråter klagar, lägger sig ned, säjer att hon bara vill sova, för långa konversationer med bajset "du får inte komma ut ur mej jag blir arg när du gör sådär bajset" "Det är fullt i mej, bajs du får inte komma du är äcklig" imorse föreslog hon att jag skulle bajsa ut bajset åt henne. På nätterna vaknar hon av att hon bajsar på sig i nattblöjan. Kvällarna går åt till att hålla sig och skrika och gråta sig till söms. Det här går ut över hela hennes liv.

Jag läste om Annas svar på en 4 årig pojke som inte ville bajsa och hon svarade att dom skulle göra iording en plats i badrummet med potta och toapapper och någon bok och berätta exakt hur han skulle göra. Sedan förklara hur han skulle göra om han bajsade på sig d.v.s. tvätta av kläder tvätta sig byta till rena kläder. Och sedan inte prata om det mer, inte kommentera, och förlita sig på att männsikan är ett renligt djur och att han skulle sköta allt själv.

Min dotter är mogen på andra plan. Hon sköter det mesta själv även om hon är i trotsåldern och vi har våra konflikter. Men nu verkar alla andra konflikter lagt sig och ALLT handlar om hennes bajs för henne. Efter som hon håller sig så pressar det på mest helatiden.

Mitt senaste tilltag är det som Anna föreslog med pojken. Min dotter har fått sin potta i badrummet med en liten förpackning våtservetter brevid. Jag har förklarat för henne hur hon ska göra OM det mot all förmodan skulle komma en klutt i trosan.
Om hon bajsar på sig vilket hon alltid gör numer så tvättar hon byxor och trosor i handfatet med glädje själv med mina tillrop, "nejmen hoppsan kom det i trosan". Jag torkar henne i rumpan (då hon inte når runt). Och hon går och hämtar rena kläder själv. Men hon håller fortfarande på och håller sig. Jag försöker verkligen att ignorera och upprepar lungt "Du kan gå till pottan i badrummet" när hon håller på som värst och åmar sig och klänger och skriker och klagar och gråter, hon påstår även att det är jag som är ledsen vid dessa tillfällen. Men hon VÄGRAR, VÄGRAR gå till pottan. Och när hon bajsat på sig säjer hon "det ska komma i pottan." Jag håller mej neutral och försöker verkligen säja så lite som möjligt. Men innerst inne blir jag vansinnig. Varför kan hon inte bara gå på pottan? Och hon vägrar som sagt att bajsa i blöjan, vilket jag tycker är ett steg i rätt riktning.

Vad ska jag göra? Hjälp?

Vi har pratat om sopor som hopar sig och man måste gå ut med dom, vi har ritat teckningar på folk som äter och sen måste bajsa. Vi har läst bajsboken. Vi har undrat över vilka olika färger hennes bajs kan tänkas ha nästa gång, men inget hjälper. Jag blir tokig. Jag försöker distansera mig från det hela och "lägga över det" på henne. För det handlar ju om henne inte om mej.
Mamma till lilla S -07 och lille E -10. S föddes med urakut kejsarsnitt och Lilla E vanlig födsel då jag lyckades övervinna min fölossnings-ångest efter det urakuta kejsasnittet. Mycket stolt.
allakantralla

Inlägg av allakantralla »

Jag vet inte om detta är ett svar i AW-anda, men kan berätta att jag gjorde såhär med min numera tonåring som hade samma problem i den åldern (och jag vet inte alls om det är pedagogiskt eller inte):

Jag sa att jag kunde trolla ut bajset, och att jag kunde lära henne det om hon ville. Vi gick gemensamt till pottan/toan, och jag sjöng den "magiska sången" (som var "bajset kom ut, för vi längtar efter dig", på melodin pappa kom hem). Och samtidigt så hjälptes vi åt att krysta. Och jag fick lära henne sången, så att hon också kunde sjunga den magiska trollsången som gjorde att bajset kom ut.

Nöden är uppfinningarnas moder säger jag bara...
Milo, född 20/1 2009 i vecka 37 - ögonblicklig och berusande kärlek!
Fanny, född 12/6 1996 - djupaste och allvarligaste kärleken tog tid på sig.
skrattmamma

Inlägg av skrattmamma »

tyvärr.
det funkade inte. Hade så önskat att det funkade.
Mamma till lilla S -07 och lille E -10. S föddes med urakut kejsarsnitt och Lilla E vanlig födsel då jag lyckades övervinna min fölossnings-ångest efter det urakuta kejsasnittet. Mycket stolt.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hos oss funkade Förhandling (hot-muta). Jag satte sonen på pottan framför favoritprogram och en mugg med päron eller katrinplommon juice (lösande) och när de då måste kissa så kommer ju gärna bajset tillsammans. Gör det gärna efter middagen så kan jag tänka mig att efter att ha hållt sig en hel dag och fått en massa mat i magen så är det verkligen dags.

Reser hon sig upp utan bajs, stängs TVprogrammet av, sitter hon så sätts det på. (kan låta tufft men funkar för vissa. Jag har en Hal ål hemma så för oss är det tydlighet som gäller, inte "kontrollerad ilska" som gäller för andra)
Förhandling kallas det hemma hos oss.

Vilken sort har du hemma? Läs sen på om just din sort i BB så vet du lite mera vad du skall ha för förhållningssätt till just ditt barn. Det är det bästa, alla har lite olika.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
skrattmamma

Inlägg av skrattmamma »

Ja. Jo det har vi provat.
Vi har satt henne framför sitt favorit tv program på pottan och det har stängts av så fort hon reser sig. Hot-muta verkar mest bli Hot för oss. Eftersom hon struntar i mutorna. Dom kan ni ta själv säjer hon. Ja hon är just så en hal-ål. Vi är mycket mycket tydliga hemma med vad som gäller. Bra ide med katrinplommonjuice för att få henne att bajsa och få ut allt. För hon kniper av när det kommer, och om hon är på pottan så ställer hon sig upp direkt när det kommit en plutt.

Jag tror eller är ganska säker på att detta är en reaktion på att hon fått en lillebror. Hon har upptäckt att hon får uppmärksamhet för det här och även att det förmodligen är svårt för henne. Så nu har hon "hakat upp sig" på det. Eftersom alla annan trots har försvunnit.

Nu ser planen ut så här-
Ingen uppmärksamhet inget prat om bajs eller kiss. Det får hon göra när hon behöver, och hon vet var pottan finns. I tillägg lägger vi till en sitta på pottan stund innan hon går och lägger sig. Om det kommer i byxan har det i allfall kommit ut. Men då får hon tvätta och fixa själv. Det klarar hon. För det har vi redan börjat med och jag blev chockad över hur bra hon plockade upp bajs och städade efter sig samt tvättade kläder, hämta nya oxå.

Mycket uppmärksamhet för andra saker. Och ensamma mys stunder. Och viktigast av allt och det absolut svåraste. JAG måste lugna ner mej och tänka att det här kommer att lösa sig och ge det här noll uppmärksamhet. Svårt svårt svårt. Men jag måste.

Tack för tips. Känns skönt att någon där ute svarar och förstår.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jasså, en hal ål till. :lol:

Då gäller så lite "överarbetning som möjligt" precis som du själv skriver, ge uppmärksamhet på det man vill ha. Ignorera det man inte vill ha, eller "nolla" som jag kallar det. För all reaktion är "bra" reaktion i deras värld har jag märkt.

Kontrollerad ilska fungerar inte så bra, då blir det bara lesamheter av det hela. Utan lite halvbarsk, och få dem att städa upp så mycket som möjligt själva. Helst utan din närvaro. Hos oss är närvaro ALLT. Så ge instruktioner och kom och kontrollera sen. JOBBIGT måste det vara, gör det så omständigt som möjligt, för min ÅL är en aning lat också, så han inser direkt att det är inte värt jobbet.

Nu är ju min 4 år så vi kan förhandla om saker som typ idag. Han vill bygga Lego med pappa, men då måste han i gengäld hjälpa till med middagen. Han gör inte många knop frivilligt.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
skrattmamma

Inlägg av skrattmamma »

haha. Jo min är lat också.
Jag gör exakt som du skriver. Hon städar upp och jag kontrollerar.
Idag har jag total ignorerat alla skrik och gråt attacker bara när hon kommit fram till mej och pratat i normal samtalston (hon gjorde det tillslut).
- Jag har ont
- Var har du ont?
- I rumpan.
-Vad tycker att vi ska göra åt det då?
-kissa på pottan
-ok men gör det då.
Och iväg sprang hon och kissade inget bajs än så länge. Men en mycket lugnare dag. När hon inte får uppmärksamhet för "bajsnödigheten".
Hon fick katrinplommon juice i ett glas med fint sugrör. Det drack hon upp. och blev bajsnödig såklart. Men hon lyckades ännu en gång hålla det inne. HUR? förstår jag inte två dagars bajsnödighet..menmen. Envis som en åsna.

Hon verkar däremot tycka det är ganska kul och tvätta och städa upp bajs. På ett sätt är ju det bra. Jag slipper städa. Och hon verkar inte bli lika ledsen när hon gjort en "olycka". Men hon gör ALLT för att slippa. Och mutorna dom struntar hon blankt i det spelar ingen roll om det är bästa tv programmet eller nya böcker (hon älskar böcker) eller klistermärken. Men jag tänkte att jag skulle var extra lyhörd och se om hon själv kommer med något förslag för hur hon ska lösa det här, utan att jag tar upp ämnet. För det måste ju vara otroligt jobbigt att hålla på såhär.

Just i denna minut hör jag förhandlingarna i badrummet om sänggången.

jag lyckades hålla mej från att "lägga mej i" och överarbeta idag. hurra för mej. Men jag sliter med det dåliga samvetet på något sätt så känns det som om jag har orsakat det här beteendet hos henne. Hon beter ju sig som om det är något skuldbelagt.

Tack för svar och stöd ännu en gång.
skrattmamma

Inlägg av skrattmamma »

tack gode gud

Flickan bajsar numer i pottan. Hon säjer till. "Jag måste bajsa" alt "jag har ont i rumpan" jag svara var tycker du vi ska göra med det då? "jag vill gå till pottan". Ibland kommer det ibland inte (som med oss vuxna). Men aldrig i trosan.

Tack för stöd och hjälp här. Jag tror det funkade att inte ge det någon uppmärksamhet och avdramatisera det hela. Hennes ångest verkade avta av det efter en eller två dagar.

Min mamma kom också med en genial idé som jag tror bidrog till hela vändningen. Hon föreslog att vi skulle visa våra bajskorvar i toaletten. Och det gjorde vi. Dagen efter bajsade min dotter på pottan utan skrik och gråt. Och utan "positiv"uppmärksamhet från oss. Bara "jahaja där ligger det en bajskorv i din potta". Så har det fortsatt. Helst går hon med sin pappa i sällskap. Vilken lättnad detta är.

Det funkade. Hurra.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hurra och grattis! :heart:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"