/LO skrev:Inger, jag undrar helt ärligt, om din son inte fått en diagnos, hur mycket längre tid hade det tagit innan du hade börjat söka alternativa lösningar att hjälpa honom? Eller började du redan innan den?
Vad kom det sig att du (och möjligen pappan) från början valde att göra en utredning?
Tycker du att det bara har varit negativt att han fick en diagnos?
/LO
En avvikande utveckling syns. Vi var oroliga och ville ha redskap att arbeta med honom. Det var utredningsvägen som erbjöds.
Jag hade varit hjälpt av att förstå något om barns kryputveckling(de forum Hege har), för att fatta att det inte var så himla käckt att han hoppade på rumpan.
Jag hade varit hjälpt av att förstå betydelsen av vilken mat man stoppar i dem och om känsligheter som inte direkt syns på ett allergitest.
Och jag hade kunnat vara hjälpt av att ha en mer resonerande iställning kring antibiotika och vaccination. Han gick på mycket pencillin som liten och vi följde det traditionella vaccinationsprogrammet utan att reflektera.
Nu menar jag inte att vi inte skulle vaccinerat alls och heller inte att vi aldrig skulle gett antibiotika.
Men det finns mycket kunskap jag har nu som jag skulle önskat att jag hade då.
Han är och har varit mest i behov av att leka med friska barn, då har han utvecklats mest. Sämst var särskolan för honom, men så är han ju inte heller utvecklingsstörd.
Jag har upplevt att hans autism diagnos mer har ställt till frågetecken än att den har förklarat honom. Jag har liksom förklarat och förklarat att alla barn är olika, diagnos eller inte och människor har haft svårt att ta till sig det. Det finns enormt många fördomar om de här diagnoserna.
Det finns också människor som berättat för mig vilka rättigheter jag har nu när jag har en AUTISTISK SON. Han ska åka taxi till skolan, stå först i Lisebergskön och gud vet allt. Han åker kommunalt till skolan, han väntar på sin tur i Lisebergskön, vi har tränat allt detta. Han är helt fantastisk för han klarade detta tidigt mycket bättre än vad många barn utan diagnoser gör.
Han klarar mycket nu och det finns mycket han behöver träna mer på.
Bäst fungerar han med de människor som ser honom precis som han är, en kille med eller utan diagnos, varken mer eller mindre fantastisk han är, utan som en pojke som är charmig och söt men som kommer att behöva kämpa mycket mer än många av oss.
Men även han kommer att hitta sin plats och sitt sätt att leva. Han är älskad och han kommer att älska och bli älskad tillbaka.
Ni som har följt oss vet att vi kommit en bit på väg. Men det är en bit kvar. Jag har haft god hjälp av habiliteringen när han var liten för att förstå var han var utvecklingsmässigt och vad vi hade att jobba med. Jag har alltid önskat och önskar att skolmedicinen och alternativmedicinen kunde samarbeta mer. Jag har varit i kontakt med fantastiska människor och med riktiga nötter inom båda gebiten.
Jag glömmer aldrig den dag han fick sin diagnos. Jag blir fortfarande ledsen när jag tänker på det.
Tyvärr är diagnoser inte bara ett sätt att få hjälp. Det är ett sätt att sortera människor.
Det går att se att ett barn har problem med sin utveckling utan diagnos.
Det går att göra ett skräddarsytt program åt det barnet gällande motorisk träning och lämplig mat.
Kunskapen finns i dag.
Tyvärr är det så att man behöver diagnos för att få igenom vissa rättigheter som vårdbidrag för att kunna vara hemma mer med det barnet.
Jag tycker att det är en rättighet som kunde finnas utan diagnos och att man också kan ha skräddarsydda program.
För visst är målet att vi alla ska kunna leva tillsammans med varandra?
Ytterst vill jag att min son ska finna sin plats och få ha den här i världen.