2.5 åring och idag plötsligt kaos

Samtalsforum med barnen i fokus
Clara Cecilia

2.5 åring och idag plötsligt kaos

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej kära forum, nu behövs hjälp!
Idag var jag inte mitt barns bästa vän och jag behöver hjälp inför nästa omgång.

Känsliga starka V snart 2,5 har senaste tiden lagt sig till med ovanan att dels ta Lång tid på sig att somna på vilan (typ 30-45 minuter av lek, prat och allmänt pyssel) Efter stök sover han glatt 1,5 - 2 timmar. (Nattsömn är 19.30-07.00 utan något knyst)
Hans senaste grej är dock att skrika till sin lillasyster. Jag lägger henne senast 12.00 ofta en kvart tidigare och lägger sen honom när hon sovit en stund men i god tid före hennes 45 minuters skarv.

V ligger senaste dagarna och pysslar med sitt (helt ok med mig en form av ensamlek har jag sett det som). Sen muttrar Lilla L i skarven och pustar lite och då utbryter V i vilda skrik "tyst Lallipi, tyst!!!! Äpple Äpple Ohäää!" detta på full volym, verkligen full volym.

Min första strategi var att ramsa bägge. Några dagar senare av totalt haveri lyfte jag ut V och han fick sitta på pallen i köket medans mamman läste tidningen på ett dödstråkigt vis. Igår satt han på pallen i 30 minuter med charmiga leenden, små sånger osv. Varje gång jag frågade "är du färdig att gå och lägga dig nu?" besvarades med ett stort leende och svaret , "näe Vidar sitta lite till".

Och idag rann sinnet på mig. V skrek värre än nånsin, åkte ut på pallen med en utskällning, lilla L grät tröstlöst över att vakna helt fel med skrik och av att mamman skrek i köket och V åkte tillbaka i spjälsängen och Lilla L fick vagnas ner i vagnen ute på gården. Sen sprang jag mellan två ledsna men fick lillan att somna om. Jag lugnade mig och V också. Alla leksaker plockades undan, jag kände bara inget Lego efter det här! och sen städade vi köket i tysthet tillsammans (alltså inte som straff utan vi bara gjorde det i all vänlighet)

Resten av dagen var en blandning av puss och kaos. Lilla L sov sin tid men var gråtmild av allt bråk, V pendlade mellan att hitta på helt nya lekar och vilja kramas i brist på leksaker och att ta varje chans att slå sin syster, rejält hårt, varpå han åkte i säng eftersom jag kände att min smocka låg i luften. (Inte egentligen, jag skulle Aldrig slå men idag pallade jag inte lirka).

Vid 16 tiden var V helt röd av sömnbrist och jag bara la honom i spjälsängen med ett bästa gosedjuret och satte på Olle Ljungström på stereon (som han älskar) Massor av skrik och gråt men sov till sist 45 minuter innan jag väckte honom till middagen. Resten av kvällen funkade, gos, skratt, eldade, läste bok, somnade direkt.

Så vad göra imorgon? :!:
Lägga V i resesängen i föräldrarnas rum där han kan skrika bäst han vill/få sova ifred?
Kämpa på i gemensamma rummet? Och med vilken strategi i så fall?
Är detta trotsen som börjar (känns tidigt tycker jag?) vad är det annars som står på?

Social delaktighet är det proppfullt av, farliga och viktiga uppgifter också, utevistelse lite sämre på sista tiden pga förkylningar och hosta hos bägge. Äter bra, sover natt bra, mycket skratt, en gosse med Mängder av humor.
Så vad står på? Hjälp mig se, ni kloka!

(Jag brukar pakta mig blå, ta oss runt, hitta på skratt och bus när det brakar igång men idag blev jag skitförbannad. Han sa när han lugnat sig "mamma lite dum också" Och det hade han ju verkligen rätt i. Men "skrika i Lallipis öra" är ju inte heller ok så hur ta oss härifrån?)

Pust från mamman C
Mamma till V 2008, L 2010
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Han är ju inte så liten längre, så vad sägs om att låta honom få sin vila någonstans där det inte blir kris om han tjoar lite. Finns det något sådant utrymme? Medan min stora fortfarande behövde sova på vilan fick en av dem ligga i annat rum just under dagvilan. Då kunde stora lyssna på cd-saga en stund, och sova om det behövdes. Det styrde han själv över då, men hade en stunds vila varje dag ändå. När de blev lite större så flyttade den vilan in i vardagsrummet där de lyssnar på saga en stund mitt på dagen varje dag.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej!

Vill bara berätta att precis samma hände hos oss.
Storasyster är 2,5 och lillebror var väl 8 månader. Först la jag lillebror för att sova och en halvtimme senare storasyster. Det slutade med att storasyster började skrika vilket resulterade att lillebror blev otröstlig.

Så jag har ställt hennes resesäng i vårt sovrum och där kan hon härja fritt. ibland hör jag hur hon skriker (inte ledsen utan bara roar sig själv) samt hoppar runt i sängen, kikar ut genom gardinen etc. Jag låter henne vara, hon somnar tillslut. Ibland sover hon 20 min och ibland 45. Men hennes vila är mellan 13-14 men jag bryr mig inte om vad hon gör på sin vila.

Så mitt tips är att flytta isär dem på lunchluren om det går.

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
Clara Cecilia

Hej Ewa och Krisse
och stort tack för entydigt råd!

Här restes resesängen i föräldrarnas sovrum och bäddades nogrannt av sonen med lakan och gosedjur. Han bad själv om att få gå och vila tidigare än vanligt, busade runt i ca 15 min och sov sen 2 timmar som han brukar.

Och lilla L fick sin välbehövliga sömn i fred med mammans snusandes på soffan!

Resten av dagen har varit toppen förutom att jag ser en klar tendens hos V att vråla mer än vanligt och ryta Nej! till lillasyster och småkrångla. Men det är helt hanterbart.

Han hittade verkligen mammans ömma punkt - att störa lillans sömn och dra igång hennes skrik. Vi hade en skrikig start och jag reagerar nog fortfarande lite starkt. Något att ha i minnet för mig själv om det händer i andra varianter.

Tack för att ni finns!
:heart: :heart: :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Clara Cecilia

Hej kära ni,
under helgen hade lilla L tidiga uppvak runt 05.42 (en rest av 8 månadersångest samt en av misstag något för lång förmiddagslur) Vidar drog igång stora skrikkalaset, mamman buffade lilla L och pappan lyfte ut sonen till resesängen.

Samma sak söndag. Dålig cirkel och start på dagen kan man lugnt säga.

Jag ägnade söndagen åt att bombardera V med komplimanger om vilket fin storebror han är och om hur fint han klappar henne och roar henne osv osv. Tog verkligen varje chans till beröm och överdrev nog en Smula men det gick hem! Och försökte ge alternativ - blir du irriterad gå till ett annat rum med legot, blir du väckt så sjung något fint för henne så somnar hon. Jag hjälper dig!

Imorse började hon muttra och pipa, jag ramsade, V drog igång med Tyst Tyst!, jag ramsade och då plötsligt blev det tyst där inne. Sen hör jag en späd pojkröst sjunga "Blinka lilla stjärna där". Hon somnar om och nästa uppvak var hon ledsen så jag gick in och solfjädrade. V låg tyst och småsjöng i sin spjälis tills klockan ringde 07.00.

Jag berömde honom Jättemycket och han sa nöjt efter en stund: "Vidar inte skrika, Vidar sjunga".

Mycket vet man när man är 2,5 men klart man inte vet riktigt hur man ska hantera en sur lillasyster kl 05.42. Alternativen hade visat en väg ut. Vi samarbetade. Plus beröm, beröm, beröm. Aldrig har jag trott mindre på en uppfostran som bygger på NEJ än nu.

(Nu ska vi bara hålla i lillasysterns dagsömn och klistra igen en klipa vid en dörr så löser det sig nog också!)

Tack för bästa forumet och all hjälp! Och Anna kära Anna! :heart: :heart: :heart:
helamig

Inlägg av helamig »

Härligt! Tack för inspiration och tips!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vad fint skrivet :heart: . Jag blir alldeles rörd, syft. :-({|= :lol: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Clara Cecilia skrev:Mycket vet man när man är 2,5 men klart man inte vet riktigt hur man ska hantera en sur lillasyster kl 05.42. Alternativen hade visat en väg ut. Vi samarbetade. Plus beröm, beröm, beröm. Aldrig har jag trott mindre på en uppfostran som bygger på NEJ än nu.
Ååååh vad fint! :D :heart:
Bra jobbat Clara Cecilia! :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Clara Cecilia

Tack för uppmuntran ni rara!
Idag såg jag till att vi fick en stund för oss själva medans kära pappan drog på babysim med lilla L och insåg att det var länge sedan.

Vi byggde Lego, badade skumbad! och läste böcker nerbäddade i sängen och hans värme och omsorg visste inga gränser. Jag ska se till så vi får dra ut i skogen och rasa runt rejält närmaste dagarna, det känns som det behövs det också.

Han är verkligen en underbar person att leva tillsammans med så det känns så Skönt att jag hittade en väg att ta oss igenom det här och som leder framåt.

Han sa det ju bäst själv efter stora bråket "mamma lite dum också". :heart:

Clara
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Clara Cecilia skrev:Tack för bästa forumet och all hjälp! Och Anna kära Anna! :heart: :heart: :heart:
:D Sitter här med tårar i ögonen :cry: :oops: :cry: för inte "bara" dessa dina varma ord utan också för dina helt rörande, så vackra berättelser om detta ljuvliga lilla barn V och ert så kärleksfulla samspel, tillsammans och kring den lilla :P

Intet öga torrt av alla mina :!:

:heart: O:) O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Clara Cecilia

:oops:
Tack Anna. Verkligen Tack.

:heart: :heart: :heart:
Clara
Clara Cecilia

Re: 2.5 åring och idag plötsligt kaos

Hej mina kära,
nu behöver vi era goda ögon igen.

Allt har löpt på bra i resesängen lunchtid sen sist. Sen en utlandsresa på två veckor till Thailand i slutet av november med 6 timmars tidsskillnad. Alla i samma hotellrum, naturligt tidiga morgnar pga Solen (åh solen!) går upp kl 06 och en hel del Frågor vid lunch och läggning men allt la sig efter 3 dagar och funkade toppen, trots att Lilla L fick somna om i vår säng vid 04 flera gånger för första gången :shock: !)

Väl hemma spökade tidiga morgnar nån vecka (pga tidsskillnaden) och när Lilla L vaknade och påstod olika saker tidigt på natten/morgonen så väckte hon V som då började skrika.
Vi lyfte över honom till resesängen i vårt rum (där han sover utmärkt) för att ta hand om bådas nattsömn och kunna verktyga Lilla L ordentligt. (Vilket behövdes..)

Sen började strömhopp från spjälsäng. Nu har han hoppat ut mellan 40-50 gånger per kväll i en vecka :shock: :shock: :shock: i aldrig sinande energi (Samtidigt är alla här drabbade av en rejäl förkylning med seg hosta, feber och massor av snor)

Allt hemma är annars sig likt förutom julledigt från förskola, mer pappa hemma (som nu tar över föräldraledigheten för Lilla L) Det som saknas är utevistelse och motion pga förkylningarna.

Vi har bemött hela hopperiet med ganska stilla lugn, första kvällarna satt jag utanför dörren och bara dirigerade honom i säng. Sen kände jag att 18 kor var det visst! och ett forum! och ett liv! så vi har fortsatt med våra sysslor och bara lagt honom varje gång han dykt upp. (Första tre urhoppen har jag följt till sängen efter det följer jag honom till dörren, ramsar och stannar så länge i dörröppningen att jag hör på knarret att han är i sängen igen.)

Första kvällarna höll det hela på 1 1/2 timme, sen 1 timme men nu är vi uppe i 1 1/2 timme igen. Han kommer ut med skiftande ansiktsuttryck, förväntan, nyfikenhet, oro, trötthet, Törstig, Drömt en Liten Mardröm, Nyfiken igen etc.

Den unge mannens schema är 19.30-07.00 med lunchsov ca 12.30 frivillig tid, oftast 1,5 timme och somnar nu raskt och glatt i resesäng. Dom dagar han sover kortare lunch märkts ingen skillnad på strömhoppen bara en gnälligare kille på eftermiddagen.
Förutom kvällsurhoppen har han även börjat komma in i vårt rum nattetid runt 01-02 och lagt sig i resesängen. Han har ingen önskan om samsovning alls.

:?: Bemöter vi det här rätt?
:?: Ska vi skippa lunchsovet och införa vila istället?

(Dagtid ser jag en tydlig trotsdebut trots tidigt ålder? Mycket Jag Vill Inte, Nej, söka konflikter och ifrågasätta typ overall utomhus just nu :shock: etc. Det känns som han upptäckt att vi vuxna gör Något annat när han lagt sig och han är grymt sugen på att veta vad och vad som händer om man inte går och lägger sig. Fast han minns ju inte det nästa dag när klockan ringer 07.00 och han är dödstrött.. :o )

Jag skulle vilja göra honom skidbacketrött men vi alla har en vidrig hosta och han själv feber varannan dag så den medicinen funkar liksom inte..

:heart:

Clara
Clara Cecilia

Hej, jag puffar mig själv :oops:

Läget är något förbättrat, ikväll endast tre urhopp med förväntansfull blick. Slutade när jag vänligt sa att jag skulle ta bort stolen vid hans säng om han hoppsade runt så här. (Igår tog jag bort den efter 35 urhopp....då somnade han till sist)

Lunchsovet måste vara kvar. En dag blev det inget sovet eftersom det hoppades, skuttades, skreks och hojtades hela perioden. Och jag låg magsjuk. Han fick se en film på eftermiddagen men var så trött så han bröt ihop i badkaret och somnade i min famn för första gången sen 2 månaders ålder :( Jag tippade ner honom i resesängen för en 20 minutare och klarade kvällen på så sätt.
Men det tar nästan 45 minuter av frågor - stora och små och en till sist Rejäl tillsägelse innan han lägger sig ner och naturligtvis somnar som en liten gris och är dödstrött 45 minuter senare när jag väcker.

Frågan kvarstår: bemöter vi det här på ett bra sätt? Och underfrågan är nog: är det det här dom kallar trotsen? :D

Clara
Clara Cecilia

Ja jag jobbar på här :D
(känns lite som tillbaka i psykoanalys - inget svar, jobba på :lol: ) Ärligt jag förstår, jul och nyår!

Ikväll somnade lilla nisse direkt, inget gast, inga urhopp, Halleluja! Och idag var alla friska nog för en kort tur till parken så lite iskyla och gunga med rutschkana gjorde nog susen.

Vad har mamman annars haft för strategi?
Jo hon reste sig som en General efter förkylning och magsjuka och dirigerade familjen in i Storstädning med mycket Dammsugare och Pyssch Pyssch med Farlig Ajax. Sen var det ju Tvätten nere i Farliga källaren med Farligt tvättmedel, sen gick mamman på Möte och försvann för nu ska ju mamman börja jobba igen (oklart för Alla inblandade med Vad men det löser sig :lol: )
Sen var det maten och riset och duka och attans var finns riset? Hur klär man Egentligen av lillasyster? VEM ska bära brödet ut i köket!!

(Mamman njöt så mycket av att åka tunnelbana själv och Tänka så hon höll på att missa stationen och kom hem med helt ny energi..)

Syskonen svarade med nya kärlekstriumfer genom att slita ut hela skafferiet tillsammans under gemensamt mutter och inspektera varje konserv och påse med ris/bulgur/pasta och sattes sen på den Viktiga diskdetaljen - diska "slå av kaffet mot grejen" med massor av diskmedel och var sin diskborste på var sin stol. Under muntert samspråk och diskade också varandra :D .

MEN lunchvilan är fortfarande katastrof - idag 1 timme och 10 minuter av omväxlande charmigt/tårögt/rasande litet 2,5 årigt monster som Måste, Ska kolla, INTE VILL, hittade något, skriker, Slår sig, Gråter men somnar när mamman tills sist ryter rejält och slår i dörren och har då 20 minuter kvar men får marginalkvart. Resten av dagen går men nätt och jämt och parken är ju inte riktigt så rolig när man är trött.

Så - :lol: fortsätta på samma spår?
Och underfrågan är - är detta trotsen? Som personlighet är han ju som en annan aktuell just nu en känslig muskelbyggare med tårarna vibrerande vid varje konflikt och alla Känslor är stora. Och så denna förunderliga humor, drar jag en tillräckligt bra min eller dålig dans så kan han aldrig hålla sig utan bara spricker i skratt (fast rasande/gråtande igen 1 sekund senare)

Clara
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"