Allergi

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Acnaib
Rådgivare/advisor

Allergi

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Freja är tydligen äggallergisk, säger de... För drygt ett halvår sedan när vi bakade en sockerkaka tillsammans så fick Freja utslag i form av "vita" fläckar/prickar. (Freja knäckte äggen :wink: )Det ser ut ungefär som utslag man får av brännässlor. Vi funderade inte så mycket över det, eftersom det försvann efter någon timme. Några dagar senare gjorde vi en smörgåstårta tillsammans och då, återigen massor av prickar. (Freja bredde bl.a.på majonäsen) Vi förstod inte riktigt vad hon reagerade på men efter ytterligare några dagar fick hon samma utslag av lunchen - äggröra. Vi förstod att hon nog inte riktigt tålde ägg och bad sjukvården om ett äggtest. De gjorde ett pricktest, och mycket riktigt, det visade att hon var allergisk mot ägg.

Hon hade tidigare ätit pannkakor, sockerkaka, pajer m.m. (innehållande ägg) utan att någonsin visa några tecken på allergi.

Sjukvården sa att vi skulle utesluta allt som innehöll ägg i ett halvår ch sedan skulle ett nytt test göras.
För någon månad sedan togs så ett blodprov, och ja... det visade potitivt på äggviteintollerans. :( Bah! Några dagar tidigare hade Freja fått kakor hos en vän till oss (de innehöll ägg, men det visste jag inte då) hon fick inte utslag då. Grr... jag var säker på att äggtestet hade gett fel resultat, så jag ringde läkaren och diskuterade med henne. Hon sa att om Freja inte reagerade på ägg i mat så kunde vi ge henne det. Det fick hon oxå - inga utslag. Så, vi bakade återigen en kaka innehållande ägg och jag la medvetet lite ägg på hennes arm - fullt av prickar! :shock: :( Jaha...

Nu idag, igår och i tisdags har hon fått massor av liknande utslag på benen och lite på magen och lite på armarna.

I tisdags fick hon en kanelgiffla (innehåller ägg) Till middag fick hon kycklinggryta med saffran och pasta. Kycklinggrytan gjordes i söndags (men jag frös ner portioner till tjejen) I söndags fick hon inga prickar! (Eller så såg vi dem inte )
I onsdags åt hon kycklinggrytan igen. Och även idag fick hon resterna som var kvar.
Idag var utslagen som allra värst. De övriga dagarna var prickarna samlada till en yta (antingen en fläck på benen, eller en fläck på magen), nu idag hade hon prickar över hela benen, fötterna, rumpan och lite på armarna.

Jag förstår inte riktigt varför det är så här just nu? Oskar trodde att kanelgifflan var boven i tisdags, men nu idag och igår fick hon ingen giffla. Det enda som är "samma" mat är just kycklinggrytan.

Kan hon vara allergisk mot saffran, eller är det kycklingen?

Saffran har hon ätit tidigare, men nu är det länge sedan, ett år kanske. Kyckling har hon oxå ätit tidigare, men det var nog två månader sedan sist nu.

Jag gillar inte det här med allergi. Jag tycker det är såå jobbigt att inte VETA vad det är.

Någon som orkar och vill ge lite hjälpande råd, tankar?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Jag tycker att du har fått jätteklara besked. Klarare än positiva prickar och blodprov kan det ju inte bli. Oftast reagerar huden fördröjt tycker jag att det verkar, utom just vid direktkontakt. Har Alex fått i sig mjölk kan det ta åtskilliga dygn innan det syns nått, men ibland, som med ägg, fick han nässelutslag direkt. Så bara för att hon inte reagerat direkt varje gång är hon inte fri från allergi.

Sedan är allergin intimt förknippad med immunförsvaret, det ser jag på båda mina och mig själv. Storebror tål inte ägg så bra, och äter periodvis INGENTING med ägg, men oftast går sockerkaka eller pannkaka bra. Kokt ägg åt han i ett år, men aldrig om han var sjuk...

Så allergin är konstaterad, men bara för att man är allergisk reagerar man inte varje gång. Undvik ägg, det är jobbigt för kroppen att utsättas även om det ibland går bra.

Blev det nå klarare? :wink:
Ewa

Inlägg av Ewa »

TorpSara skrev:Oftast reagerar huden fördröjt tycker jag att det verkar, utom just vid direktkontakt.
Här har vi mjölkallergi. Och mjölkintag syns alltid på huden efter 4-5 dagar.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Tack TorpSara!
Nog blev det klarare allt, men jag förstår ändå itne heeelt. :?
Jag trodde att hon borde ha reagerat varje gång hon fått ägg. Även läkaren tyckte att det var väldigt konstigt att hon kunde äta vissa "sorter" ägg. Men jag får väl "acceptera" att hon har äggallergi. Det gör ju inte så mycket. Kan tänka mig att det är mycket jobbigare med mjölk eller gluten. Vi har ju levt äggfritt i ett halvår och det går ju fint. Fast pannkakor saknar vi lite :( Men då får hon fortsatt äggfri kost i ett år, tills nästa test ska tas.

Men , menar du att prickarna idag, igår och i förgår beror på ägget hon fick i den där gifflan?
För de senaste tre dagarna har hon fått prickar inom en timme efter att hon ätit kycklinggrytan. Sen försvinner de inom en timme igen. Så min fråga återstår, kan hon vara allergisk mot saffran eller kyckling? :-k

Bianca
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Bianca!

Jag vet ingenting om allergier men jag är en hejare på att googla. :)

http://www.allergimat.com/page.asp?id=44

Där står det att om man är äggallergiker kan man reagera på kyckling eftersom det kan finnas ägg i deras foder (vilket ju inte låter så trevligt...).

Lycka till!
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hur var det, hade ni inte pasta till kycklingen också? Pasta har ofta ägg! Annart tror jag som Nemita.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Nej, jag har varit supernoga med att kolla pastan. I innehållsförteckningen står inget om ägg. Kungsörnens fullkorns-spagetti var det. "Fullkonsmjöl av durumvete" står det. Inget annat. Det står inte ens "kan innehålla spår av ägg"

Personligen tror jag på saffran. Till lunch ska Freja få kyckling och potatismos. Då får jag se om hon reagerar. Till middag får hon potatismos och saffranssås. Eftersom hon reagerade inom en timme de senaste dagarna hoppas jag på (lite taskigt, men vi måste ju vet) på reaktion inom en timme idag oxå. Då borde jag veta sedan, kyckling eller saffran.

PS:Göda kycklingar med ägg :? :-s Varför inte göda grisar med kultingar? :wink:

Bianca
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Jag skulle kunna tänka mig också att olika uppfödare matar kycklingarna med olika foder, och i så fall bör hon inte alltid reagera på kyckling utan bara ibland. Det kanske till och med går att ta reda på i förväg på något sätt så att hon i framtiden kan äta rätt sorts kyckling trots äggallergi!

Hoppas ert "pricktest" fungerar! :)
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Jag skulle kunna tänka mig också att olika uppfödare matar kycklingarna med olika foder, och i så fall bör hon inte alltid reagera på kyckling utan bara ibland. Det kanske till och med går att ta reda på i förväg på något sätt så att hon i framtiden kan äta rätt sorts kyckling trots äggallergi!

Hoppas ert "pricktest" fungerar! :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Vet du Bianca, något som slår mig. Då hon verkar reagera mera på hudkontakt än på äta, (vilken inte är ovanligt) Kan du i princip göra eget "pricktest".

Smeta lite av maten på armen och se efter reaktion! Borde vara just för er det säkraste kortet.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

OT: Nåja, både fåglar i det vilda och grisar är (nästan) kanibaler. Det är vanligt att fågelmammor äter sina obefruktade ägg, och grisar äter döda kompisar om de kommer åt. Djurvärlden är inte så etisk den heller.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Du har så rätt, TorpSara!
När vår ena katt fick kattungar åt hon upp den ena!! Hon hade 5 på kvällen, och på morgonen fanns bara 4. Litet rum, inga utrymmen där den lilla kunde ha krypit in... Hon måste ha ätit den! :shock: :-s

Ja, nu fick Freja kyckling till lunch. Tre prickar fick hon i knävecket. :-k Kunde det vara kycklingen tro? (Som ni förstår vill jag inte att det ska vara så :P) Jan tog lite (bara) kyckling och smetade det på benet, och ja.. 5 minuter senare... fyra små prickar där med... Attans! Kyckling som är så gott!

Men jag ska iaf testa saffran sen, för igår hade hon MASSOR av prickar, så det kanske var en dubbel reaktion. :-s

Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Naw!! Nu ringde jag Guldfågel (den kyckligen vi har) och de hade inte alls ägg i fodret.... jag förstår inte då... hmm :-k
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Hej

Min lilltjej är bla äggallergiker (finns en lång tråd om det...)

Ville bara säga att vi äter pannkakor för fullt. Har bytt ut varje ägg mot en tsk bakpulver i mitt recept. Lite annan stektemperatur och så, men nu mera ser de fina ut och smakar kalas enligt barnen.

Om innehållsförteckningar kan jag säga att det inte alltid fungerar perfekt. Vi har varit i kontakt med många tillverkare i jakt på att lösa vår lilltjejs problem (vilka tyvärr kvarstår, men det är en annan sak) och har då fått lära oss att inte alla skriver ut om det kan innehålla spår av något i produkten. Är man väldigt känslig kan man alltså få i sig spår av något ifall tillverkaren inte skrivit ut det ordentligt. Därför har vi kollat väldigt noga och de flesta tillverkare är bra på märkningen. En del har bra allergiinfo på sina hemsidor också.

Annars är nog mitt bästa råd att vara tålmodig om ni vill hitta källan. Det är svårt att göra det på en gång. Precis som andra skrivit kan reaktioner visa sig flera dagar senare. Så det är svårt att prova flera saker för tätt inpå varandra.
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Ja, allergier är inte det roligaste man kan dras med. Men förhoppningsvis växer det bort!

Här hemma är det endast majskyckling som tåls, då vår tjej är extremt känslig mot just ägg.
Så det är mitt tips! Man kan ju såklart vara allergisk mot kyckling också...
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"