Freja är tydligen äggallergisk, säger de... För drygt ett halvår sedan när vi bakade en sockerkaka tillsammans så fick Freja utslag i form av "vita" fläckar/prickar. (Freja knäckte äggen
Hon hade tidigare ätit pannkakor, sockerkaka, pajer m.m. (innehållande ägg) utan att någonsin visa några tecken på allergi.
Sjukvården sa att vi skulle utesluta allt som innehöll ägg i ett halvår ch sedan skulle ett nytt test göras.
För någon månad sedan togs så ett blodprov, och ja... det visade potitivt på äggviteintollerans.
Nu idag, igår och i tisdags har hon fått massor av liknande utslag på benen och lite på magen och lite på armarna.
I tisdags fick hon en kanelgiffla (innehåller ägg) Till middag fick hon kycklinggryta med saffran och pasta. Kycklinggrytan gjordes i söndags (men jag frös ner portioner till tjejen) I söndags fick hon inga prickar! (Eller så såg vi dem inte )
I onsdags åt hon kycklinggrytan igen. Och även idag fick hon resterna som var kvar.
Idag var utslagen som allra värst. De övriga dagarna var prickarna samlada till en yta (antingen en fläck på benen, eller en fläck på magen), nu idag hade hon prickar över hela benen, fötterna, rumpan och lite på armarna.
Jag förstår inte riktigt varför det är så här just nu? Oskar trodde att kanelgifflan var boven i tisdags, men nu idag och igår fick hon ingen giffla. Det enda som är "samma" mat är just kycklinggrytan.
Kan hon vara allergisk mot saffran, eller är det kycklingen?
Saffran har hon ätit tidigare, men nu är det länge sedan, ett år kanske. Kyckling har hon oxå ätit tidigare, men det var nog två månader sedan sist nu.
Jag gillar inte det här med allergi. Jag tycker det är såå jobbigt att inte VETA vad det är.
Någon som orkar och vill ge lite hjälpande råd, tankar?
Bianca